Hudba

Veľké výročie úmrtia na hiphopovej scéne aj pre Biggieho

By  | 

The Notorious B.I.G. alebo Biggie, vlastným menom Christopher George Latore Wallace bol americkým rapperom z Brooklynu, ktorý bol vo veku 24 rokov po odohratí svojho koncertu v Los Angeles zavraždení. Vôbec prvýkrát, odkedy sa po vyhrotení konfliktu East Coast – West Coast odhodlal vystúpiť a vycestovať na západ a propagovať svoje najnovšie CD. Dnes, 20 rokov po tomto akte (9.3.1997) možno vidieť celú evolúciu hip-hopu v kontexte.

Šlo o akýsi zlomový bod scény, pretože zhruba polroka predtým bol zavraždení zarovno i Tupac Shakur, ktorý na následky streľby v Las Vegas zomrel v tamojšej nemocnici. A práve s Biggiem mal osobné problémy, ktoré sa tiahli od streľby v New Yorskom hoteli, kde sa spoločne nachádzali a kde bol Tupac postrelení po prvýkrát (1994) a práve Tupac ho podozrieval ako spolupáchateľa tejto ozbrojenej lúpeže. Z veľkých kamarátov sa z jedného dňa na druhý stali najväčší nepriatelia…

„My real life helped me sell a lot of records.“

Poďme však v skratke a pekne po poriadku. Biggieho talent sa ukrýval v rukách drogového dílera, problémom v školských laviciach a Brooklynskom okolí a v 17tich sa mu narodila jeho prvá dcéra. V tom čase zažiaril v jednom Freestyle, kde upútal svojimi širokými schopnosťami. Druhý moment, kedy jeho kariéra nabrala na obrate bolo skladbou Party and Bullshit na jednom lokálnom koncerte a najdôležitejšou osobou z hudobného biznisu, ktorú spoznal, bol pochopiteľne Puff Daddy.

Ako majiteľ spoločnosti Bad Boy využil Biggieho potenciál a boli pri nahrávaní revolučnej dosky Ready To Die (1994), ktorá rozprúdila všetky vlnové dĺžky a rebríčky predajnosti. V skladbách ako Juicy, Big Poppa a neskôr i v budúcnosti Daddy vycítil potenciál soulovýchfunkových inštrumentáliek v prevedenie do dynamickejšieho hudobného žánru, čo sa ukázalo byť kľúčovým faktorom. Kľúčový v tom, ako vybalansovane a uprene album v konečnej podobe vyzeral a ako Biggieho drsný štýl poňal v prístupnejšej forme širšej verejnosti.

„Please, all you MCs out there, all you fans out there, don’t think Big gonna make a record dissing 2Pac or the West Coast because it’s not going down like that. I cant even see me wasting my time or my talent to disrespect another black man.“

Biggie ako rapový interpret vynikal predovšetkým svojou proporciou a vysokou váhou, ale jeho dovednosti rečového prejavu boli vskutku neobyčajné. Perfektne ladil v rytme, výborne využíval rozsah svojho flow a veľmi autenticky tieto technické komponenty predal do opisov svojho života na ulici. So svojou neskoršou ženou a speváčkou Faith Evans sa dostali do konfliktu i s Tupacom, ktorý dissom Hit Em Up ešte viac prilial olej do ohňa už tak vyhrotené konfliktu, ktorý rokom 1995 naberal na obrátkach.

Šok nastal, kedy 2Pac na následky streľby neznámym páchateľom v spomínanom Las Vegas po skončení boxerského zápasu Mikea Tysona a Brucea Seldona zomiera. Biggie v neskoršom rozhovore na túto udalosť spomína: „Moja reakcia?… Už zase? Myslel som, že keď to všetko ohľadom toho skončí a prepustia ho z nemocnie, tak o tom napíše niekoľko skladieb a všetko bude opäť v poriadku. Tupac bol nenormálne silný chlap. Aj keď medzi nami boli nezrovnalosti, nikdy by som mu neprial smrť.“

Biggieho rovnaký osud dostihol z 8. na 9. marca nasledujúceho roku. Dva týždne po jeho smrti, vyšlo iba jeho druhé CD (konkrétne azda po All Eyez On Me iba druhé 2 CD v hiphopovom priemysle) a predalo sa z neho neuveriteľných 10 miliónov kópií. S upraveným názvom a coverom Life After Death dosiahol diamantovú platinu. Charakter albumu sa od Ready To Die určitým spôsobom pozmenil, už sa neflákal toľko po uliciach, ale jeho duch ňou stále žil. Odkaz Notoriousa B.I.G-ho pre dejiny hip-hopu ostáva nezameniteľný a navždy bude po 2Pacovom boku považovaný medzi najväčšie legendy tohto žánru. V roku 2009 vyšiel film s rovnomenným názvom Notorious a diváci sa mohli o tomto kontroverznom velikánovi hiphopového priemyslu dozvedieť čo to viacej.

Pieseň I´ll be missing you ako pocta Biggie Smallsovi. Od jeho ženy Faith Evans a najlepšieho kamaráta P.Daddyho.

„How real can your music be if you wake up in the morning hearing birds and crickets? I never hear birds when I wake up. Just a lot of construction work, the smell of Chinese takeout, children screaming, and everybody knocking a different track from ‘Ready to Die’ as they pass down the street.“

 

Martin Hladký

Študuje na Fakulte ekonomiky a manažmentu v Nitre a mimo toho sa zaujíma o rôzne úrovne spoločenského poznania. Kedysi aktívnejšie športovanie vymenil za vzťah k filmovému umeniu a umeniu v rôznych jeho oblastiach.