Film & TV Kultúra & umenie Ostatné

Top 10 filmov podľa Stanley Kubricka

Vlado Král
Autor: Vlado Král

Prvý a zatiaľ jediný (pokiaľ je známe) Top 10 zoznam najobľúbenejších filmov poskytol Stanley Kubrick v roku 1963 vtedy novému americkému časopisu s názvom Cinema (založený bol v roku 1962 a prestal vychádzať v roku 1976).

1. I Vitelloni (Fellini, 1953)
2. Wild Strawberries (Bergman, 1957)
3. Citizen Kane (Welles, 1941)
4. The Treasure of the Sierra Madre (Huston, 1948)
5. City Lights (Chaplin, 1931)
6. Henry V (Olivier, 1944)
7. La notte (Antonioni, 1961)
8. The Bank Dick (Fields, 1940—above)
9. Roxie Hart (Wellman, 1942)
10. Hell’s Angels (Hughes, 1930)

Kubrick mal vtedy 36 rokov a je jasné, že isto odvtedy videl ďalšie filmy. Zoznam teda prirodzene nie je konečný a nemenný, čo odvtedy viedlo k rôznym kontroverziám na túto tému. Jan Harlan, Kubrickov dôvereník povedal, že „Stanley by tento zoznam z [19]63-tieho v nasledujúcich rokoch podstatne zrevidoval, i keď Wild Strawberries, Citizen Kane a City Lights by v ňom zostali. Tiež mal radšej oveľa viac Henryho V od Kennetha Branagha, ako staromódnu Olivieriho verziu.“

Ak ideme ešte hlbšie tak je zaujímavé, že v zozname sa nenachádzajú filmy od Max Ophulsa a Elia Kazana. V roku 1957 v rozhovore pre Cahiers du cinéma Kubrick povedal: Najlepšie by som ohodnotil Maxa Ophulsa, ktorý podľa mňa má všetky kvality [výborného režiséra]. Má výnimočný zmysel pre výber dobrých tém a dokáže z nich dostať maximum. Tiež vedel skvelo pracovať s hercami.“

Taktiež v roku 1957 povedal Kubrick o Kazanovi: „…nepochybne najlepší režisér, ktorého v Amerike máme. S hercami, ktorých obsadzuje dokáže robiť zázraky.“

V roku 1960 Kubrik povedal: Verím, že Bergman, De Sica a Fellini sú jediní traja režiséri na svete, ktorí nie sú len umeleckí oportunisti. Tým chcem povedať, že nesedia iba na zadku a nečakjú kým k nim dorazí dobrý príbeh a potom ho natočia. Majú svoj vlastný uhol pohľadu, ktorý sa v ich filmoch objavuje znovu a znovu a znovu a  sami si píšu alebo si nechávajú pre seba písať orignálny materiál.“

To ako by mohol vyzerať najaktuálnejší zoznam Kubrickových Top 10 filmov naznačuje zoznam, ktorý spísala Kubrickova dcéra Katharin Kubrick-Hobbs. Zoznam sa objavil na internete v septembri 1999 na alt.movies.kubrick a Kathrin ho uviedla týmito slovami:

„Vyzerá to tak, že ľudia majú zvláštnu túžbu robiť rôzne rebríčky. Najlepšie, najhoršie, najväčšie, najnudnejšie, atď. Neuanalyzujte sa k smrti nad týmto napoly zabudnutým zoznamom. Páčili sa mu filmy, ktoré boli jedinečné… Náhodou viem, že sa mu páčili:

Closely Observed Trains (Menzel, 1966)

An American Werewolf in London (Landis, 1981)

The Fireman’s Ball (Forman, 1967)

Metropolis (Lang, 1927)

The Spirit of the Beehive (Erice, 1973)

White Men Can’t Jump (Shelton, 1992)

La Belle et la Bête (Cocteau, 1946)

The Godfather (Coppola, 1972)

The Texas Chain Saw Massacre (Hooper, 1974)

Dog Day Afternoon (Lumet, 1975)

One Flew Over The Cuckoo’s Nest (Forman, 1975)

Citizen Kane (Welles, 1941)

Abigail’s Party (Leigh, 1977)

The Silence of the Lambs (Demme, 1991)

a tiež viem, že neznášal The Wizard of OZ. Ha Ha!“

O autorovi

Vlado Král

Vlado Král

Vyštudoval Hudobnú vedu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Momentálne pokračuje na tejto katedre ako interný doktorand kde sa venuje výskumu hudobno-historických pamiatok a využitiu nových médií pri ich spracovní. Vo voľnom čase občas prispieva recenziami do rôznych periodík, číta knihy, pozerá filmy a je veľkým fanúšikom seriálu X-Files.