Divadlo

Tomáš Procházka o stratenej generácii

By  | 

Moja prvá otázka je, prečo si si zvolil tému Persony a poňal ju ako hru pre jednu herečku?

Nápad spraviť z Persony monodrámu mala herečka Petra Vajdová. Myšlienka sa nám obom natoľko zapáčila, že sme bez jediného váhania začali pracovať na úprave.    

erere

V súčasnosti si premiérovalť svoju ďalšiu hru, ktorá vychádza z textov Antona Pavloviča Čechova. Priblíž nám tvoj umelecký zámer. O čo ti v tejto inscenácii ide?

Projekt je súčasťou mojej chystanej dramaturgickej trilógie ,,Stratená generácia“- pôjde o sériu inscenácií, ktoré budú zaznamenávať stav súčasnej generácie, našu neschopnosť a stratenosť v slobode. Prvá časť, ĽUDIA.LEVY.ORLY.JARABICE. je určitý typ happeningu/performancie, v ktorej je len na účastníkovi aký zážitok si z celku vezme. Vychádzame z autorovho najgeneračnejšieho textu Čajka. Text hovorí príbeh mladého muža, ktorý je nešťastne zamilovaný a je na samom začiatku svojej spisovateľskej kariéry. V príbehu vidím niekoľko paralel so súčasnou mladou generáciou umelcov a preto som sa rozhodol rekontextualizovať celý príbeh medzi nich a ešte špecifickejšie do bratislavského Subclubu, miesta ktoré touto generáciou dýcha.

Si režisér ktorého ťažiskové témy vychádzajú z diel veľkých autorov a hovoria o odlúčení, zúfalstve, šialenosti, samote a iných „pekných“ veciach. Ak si pozrieš súčasný svet nie je tam toho dosť? Pričom ti nejde o reflexiu ale o autorskú výpoveď, preto sa chcem spýtať čo ťa na tom tak fascinuje, že sa k týmto témam v inej podobe neustále vraciaš?

f

Myslím si, že divadlo má neustále upozorňovať na veci, ktoré nie sú v poriadku. Umelec má povinnosť vyjadrovať svoj postoj k aktuálnym problémom doby. Či sú to veci spoločensko-kritické alebo intímneho charakteru. Nemám problém byť ten, ktorý diváka vyváľa v jeho vlastnej špine.

Nechcel si si dakedy skúsiť komédiu? 

Komédiu považujem v divadle za najnáročnejší žáner a verím tomu, že naňho niekedy dozrejem. Ale ten čas ešte neprišiel.

Ak porovnáme tvoju nedávnu hru Personu a tvoju súčasnú hru Ľudia, orly, levy, jarabice v čom spočíva najväčší rozdiel v tvojom režisérskom prístupe pri jednej a pri druhej inscenácií?

Principálny rozdiel je v dramaturgii oboch inscenácii. Persona vznikla pre divadlo s určitým typom diváka, s určitým typom herečky s určitým typom textu. Akokoľvek ma môžu ľudia vnímať ako experimentátora, niekedy predlohu musíte rešpektovať. ĽUDIA.LEVY.ORLY.JARABICE. vznikajú úplne inou formou s celkom iným typom obsadenia.

qqqq

Vysvetli názov hry? Prečo Ľudia, orly, levy, jarabice?

Sú to začiatočné slová z Trepľevovej hry, v ktorej hrá hlavnú úlohu Nina Zariečna.

V hre ti hrajú členovia divadla DPM. Predpokladám že sa poznáte ešte zo študentských čias. Prečo padol výber obsadenia práve na nich?

Herci z divadla DPM sú mojou srdcovou záležitosťou, na VŠMU.  Boli môj herecký ročník a dá sa povedať, že spolupracujeme takmer šesť rokov. Vedel som, že potrebujem hercov s otvorenými hlavami, a že keď pred nich predstúpim s takýmto šialeným konceptom urobia všetko preto aby ho naplnili. A cítim sa poctený, že sa k nim na jar vrátim.

Moja posledná otázka, kde a kedy môžeme vidieť tvoju najnovšiu hru a kde a kedy môžeme vidieť ďalšie predstavenie Persony?

Ďalšia repríza Persony bude 14.12. v Divadle Aréna. A 8.1. 2017 bude v SubClube repríza performance Ľudia. Orly. Levy. Jarabice. Takže určite prídite!

w

Autorom fotografií je Marek Moučka

Pavel Chodúr

Študoval na VŠMU odbor Umelecká kritika a audiovizuálne štúdia. Tu sa začal venovať písaniu scenárov. Je podpísaný pod prvú slovenskú adaptáciu komiksu v réžií Romana Gregoričku Orfeova pieseň. Venuje sa kreatívnemu písaniu, réžií svojich vlastných diel, herectvu. Rád cestuje a píše o svojich cestách denníky. Niekoľko rokov fungoval v amatérskom divadle ako scenárista a herec a v súčasnosti pracuje pre castingovú agentúru Cine-jessy tiež na pozícií kreativca. Inak vo voľnom čase číta, píše, pozerá, počúva a keď mu zostane chvíľa voľného času ide sa prejsť.