Hudba Kultúra & umenie

Theydon Boys – od radiátora k Miru

Vlado Král
Autor: Vlado Král

Prečo si sa rozhodol pre názov Theydon Boys? Pokiaľ viem tak je to dedinka v Anglicku, je to s tým spojené?

Áno. Pred rokmi som býval neďaleko Theydon Bois v Essexe. Každý poctivý normanský dobyvateľ vie, že slovo bois sa vyslovuje „bua“. Miestni obyvatelia, ako aj teta v metre však z toho názvu spravili podpriemerný boyband z 90. rokov. Napadla mi akási legenda o chronicky neúspešných nízkych mužíkoch z Walesu – veľa si z nej už nepamätám –  a nazval som ich Theydon Boys. Kdesi tam bol potenciál pre konceptuálny album.

Práve ti vyšla skladba mir (3p1) na EP TROJ, ktoré vyšlo cez anglický label Colour8. Skladba v sebe spája meditatívne prvky s minimalistickými. Akustická gitara, ktorá sa s plynutím skladby postupne otvára je doplnená rôznymi „samplami“, z ktorých niektoré znejú ako napríklad písanie ceruzkou. Občas ako keby som počul aj vplyv Mobyho. Čo znamená mysteriózny názov tejto skladby, aká je za ňou inšpirácia, a čo si ňou chcel povedať?

Ak si správne spomínam, Mir bola sovietska vesmírna stanica. Tento track pozostáva z troch variácií na istú 1,5-minútovú experimentáciu so zvukmi pokazeného radiátora – tri obehy po orbitáli, a dlhý pohľad späť na Zem.

Robíš všetko na počítači alebo aj hráš na nejaký nástroj, a niektoré veci teda nahrávaš „live“? Tým myslím napríklad tú akustickú gitaru, ktorá sa okrem skladby mir (3p1) objavuje v tvojej tvorbe pomerne často.

Od detstva som hral klasickú, jazzovú a rockovú gitaru, je to môj hlavný nástroj, ale dlho som nemal nahrávaciu výbavu, tak som sa spoliehal na sample z internetu. Posledné roky mám v mysli zvuk, ktorý vychádza z bluesu a zvukových polí, preto je „live“ nahrávanie potrebné. Súčasná elektronická hudba je definovaná Abletonom a jeho princípom krátkych opakujúcich sa segmentov, preto je tradičné nahrávanie dlhých stôp naživo pre mňa oslobodzujúce.

Prečo si sa rozhodol ísť práve cestou takejto „ambientnej“ hudby, čím ťa oslovila alebo možno ešte lepšie, prečo práve takýto spôsob hudobného vyjadrenia?

K ambientu, disonancii a pomalej hudbe ma priviedla voľná improvizácia a lenivosť. Ak od vás poslucháč neočakáva rýchly beat, nemusíte sa zaoberať opravovaním milisekundových arytmickostí, a ostáva viac priestoru pre farbu, atmosféru a textúru. Nemôžem však povedať že všetko čo robím je ambient.

theydonboys2

Čo pre teba znamená hudba všeobecne , aké sú tvoje hudobné vzory a kde nachádzaš inšpiráciu pre svoje diela ako napríklad Shortage (Table Tennis In Extreme Conditions), či Septuaginta Septem, ktoré nesú zaujímavé názvy s potenciálom evokovať všeličo?

Narážku na tieto tracky som veru nečakal! Inšpirácie sú rôzne, niekedy vychádzajú z konceptov, objavených zvukov a niekedy z hudby, ktorú počúvam. Ako mnohí iní muzikanti, rád nechám interpretáciu hudby na poslucháča. Momentálne veľa počúvam Nicolasa Jaara a (label) Other People, africkú hudbu alebo berlínske techno, ale v mojej tvorbe ma určite ovplyvnili aj Ninja Tune, John Frusciante, Miles Davis a Sigur Rós.

Ktorú zo svojich kompozícií máš najradšej, prípadne ju považujes za najvydarenejšiu, a prečo?

To je ťažká otázka. Najradšej mám hudbu, ktorá mi ešte sedí v „šuflíku“, lebo je pre mňa najrelevantnejšia. Snáď čoskoro uzrie svetlo sveta.

Aké sú tvoje plány do budúcna?

Už roky mám v pláne dokončiť celistvý album alebo EP s názvom Unbeliever s veľmi konkrétnou témou. Zvukovo bude stavať na štýle prvého EP Two Consecutive Songs. Tento rok som nadviazal veľmi plodný kontakt s Colour8, ktorí ma motivovali pracovať intenzívnejšie, takže verím že čoskoro bude nová hudba hotová. Neskôr by som chcel skúmať iný koncept –  zaujíma ma estetika sci-fi a futuristiky 50. a 60. rokov, odporúčam blog The Vault of The Atomic Space Age.

Kde všade si môžu záujemcovia vypočuť tvoju tvorbu a sledovať novinky?

Na sociálne médiá sa zatiaľ nehrniem, ale moja hudba sa dá násť na bandcampe (Two Consecutive Songs) a všetko ostatné na soundcloude.

Ďakujem za rozhovor. 🙂

Ďakujem aj ja!

Theydon Boys je pomalým hudobným projektom Jakuba Fialu, ktorý momentálne sídli v južnom Londýne a v Partizánskom. Čerpajúc zo svojich skúseností s experimentálnou jazzovou gitarou, Theydon Boys píše farebnú hudbu, v ktorej kombinuje melancholické field recordings, hlboké gitarové groovy a cinematickú elektroniku – vcelku obyčajná skúsenosť. Jakub vydal 2-skladbové debutové EP cez Bandcamp. Je ladené podobne ako jeho skladba na EPčku – prirodzene prepája akustické elementy s prvkami elektroniky.

O autorovi

Vlado Král

Vlado Král

Vyštudoval Hudobnú vedu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Momentálne pokračuje na tejto katedre ako interný doktorand kde sa venuje výskumu hudobno-historických pamiatok a využitiu nových médií pri ich spracovní. Vo voľnom čase občas prispieva recenziami do rôznych periodík, číta knihy, pozerá filmy a je veľkým fanúšikom seriálu X-Files.