Fotografie Kultúra & umenie

Technicko-umelecké duo Full Spectrum

Vlado Král
Autor: Vlado Král

V tomto rozhovore by sme vám chceli predstaviť technicko-umelecké duo Full Spectrum venujúce sa audiovizuálnej tvorbe, ktoré tvorí Marek Bajtek a Miroslav Jalšovský. Chalani tvoria fotografie akéhokoľvek typu, venujú sa digitálnej grafike, editovaniu videa a iným audiovizuálnym riešeniam. Z kvalitatívneho hľadiska sa vždy usilujú o technickú dokonalosť a umeleckú rôznorodosť tvorby. Za svoj krátky čas pôsobenia majú za sebou aj prvé ocenenia: prvé miesto vo „Weekly contest DOGS – week 7“ – deviant group PhotographyUnlimited a druhé miesto v súťaži Zaostri na zimný prístav 2015.

Ako ste sa dostali k foteniu, čo bolo pre vás inšpiráciou?

Miroslav Jalšovský:

Naša túžba po digitálnom spracovaní obrazu či zvuku má  korene na našej strednej škole SPŠE Karola Adlera. Tu sme vyštudovali odbory Počítačové odborné systémy a Obrazová a zvuková technika. V tomto období ma začali fascinovať v podstate nekonečné možnosti programu Adobe Photoshop zatiaľ čo Marek vytvoril, v rámci svojej maturitnej skúšky, audiovizuálne dielo o Bratislavskej mestskej časti Petržalka. Nakoľko som v podstate celý život strávil nejakou kreatívnou činnosťou, tesne pred ukončením svojho vysokoškolského štúdia ma začalo prirodzene ťahať ku fotografii. Rozmýšľal som nad tým pár mesiacov, naštudoval som si ako funguje fotoaparát a ako sa používa v manuálnom režime. Jedného dňa som si náhodne pozrel audiovizuálne úžasne spracovaný film The Secret Life of Walter Mitty a vtedy som si povedal: „f*ck it, idem do toho“. Po krátkej dobe sa ku mne pridal Marek s obrovským nadšením pre fotografiu a začali sme tvoriť spolu. Niekoľko mesiacov na to prišiel Marek s tým, že aj on si ide kúpiť fotoaparát a vtedy som vedel, že to myslí smrteľne vážne. Dá sa povedať že v tomto momente sme sa začali chápať a predstavovať ako technicko-umelecký tím.

Marek Bajtek:

O fotografiu som sa začal bližšie zaujímať na strednej škole kde som študoval Obrazovú a zvukovú techniku. V tej dobe sa nakrúcalo a fotilo prevažne na film, čo mňa osobne nenadchlo, preto sa aj môj záujem o fotografiu dočasne vytratil. Postupom času sa technika zlepšovala, na trh sa dostali rôzne digitálne fotoaparáty čím sa otvorili nové možnosti, ktoré vo mne vyvolali nemalý záujem o tieto technológie. Príjemným prekvapením bolo keď som sa dozvedel že môj dobrý kamarát Miro sa začal naplno venovať fotografii. Vždy keď sa dalo som sa k nemu s radosťou pripojil a pomáhal mu na jeho „foto-tripoch“. Kúpa vlastného vybavenia tak ako aj neskoršie vytvorenie tímu FULL SPECTRUM už bolo z môjho pohľadu celkom prirodzené.

Ako dlho fotíte?

Prvé výsledky našej tvorby sa prišli počas mesiaca Jún 2014, teda kúpou prvého fotoaparátu. Oficiálne oznámenie činnosti dua FULL SPECTRUM sa konalo dňa 7.4.2015.

Máte nejakých obľúbených fotografov, ktorí sú vašimi vzormi?

Scott Kelby – Profesionálny fotograf, dizajnér a autor viac ako 50 kníh o fotení. http://scottkelby.com/

Ken Rockwell – profesionálny fotograf spravujúci svoju vlastnú webovú stránku, kde zhromaždil neskutočné množstvo informácií ohľadom fotografií, techník, recenzií na fotoaparáty, objektívy a inú techniku. http://www.kenrockwell.com/

agility

Víťazná fotka „Weekly contest DOGS – week 7“ – deviant group PhotographyUnlimited.

Ako by ste popísali svoj štýl fotenia?

V prvom rade sa usilujeme o technickú dokonalosť v rámci našich technických možností a znalostí. V našej tvorbe sa hlavne snažíme o pestrosť a rôznorodosť. Našťastie už len z podstaty našej činnosti máme neustále priestor rásť a zlepšovať sa.

Aké vybavenie používate?

Momentálne máme: dva fotoaparáty Nikon D3300;

dva rádiovo odpalované externé blesky SB-700 a SB-910;

objektív Nikkor 50mm, f/1.8;

objektív Nikkor 18-55mm, f/3.5-5.6;

objektív Nikkor Micro 60mm, f/2.8;

objektív Tamron 70-300mm, f/4-5.6;

objektív Nikkor 500mm, f/4;

rôzne odrazné a difúzne plochy.

Máte nejaký obľúbený fotoaparát, ktorý by ste raz chceli vlastniť?

Ohľadom samotného fotoaparátu je  v podstate naším súčasným cieľom dostať sa na úroveň takzvaného „full frame“ fotoaparátu. Jedná sa o techniku so senzorom o veľkosti 35mm (reálne 36 x 24mm), čo sa ešte za éry analógových fotoaparátov považvalo za štandard. Senzor je elektronický mikročip citlivý na svetlo, je to teda digitálny ekvivalent analógového filmu. Veľkosť čipu nám poskytne okrem iného viac svetla, užšie pole ostrosti a často aj vyššie rozlíšenie. V každom prípade zo začiatku sa sústreďujeme skôr na objektívy nakoľko kvalitné sklo takmer vždy znamená kvalitnejší obraz.

Keby sme si ale mali na mieste jeden vybrať ako vianočný darček, tak by sme sa uskromnili na Hasselblad H5D-60: http://www.hasselblad.com/medium-format/h5d-60

port_of_bratislava

Fotka, ktorá získala druhé miesto v súťaži Zaostri na zimný prístav 2015.

Aký je váš názor v otázke: Digitálny alebo analógový fotoapárat?

Voči analógovým prístrojom máme rešpekt, nakoľko bez nich by ľudstvo sotva spontánne vynašlo digitálne fotoaparáty. Fotenie na analóg kedysi bolo ďaleko zložitejšou procedúrou v porovnaní s modernou digitálnou technikou. Počnúc od odhadnutia svetla, manuálneho zaostrenia, 4i vyvolávanie fotiek pomocou roztokov v tmavej miestnosti so slabou červenou žiarovkou.

Pre naše potreby je jasnou voľbou digitálny fotoaparát nakoľko si myslíme, že prináša na rozdiel od analógového väčšiu voľnosť pri tvorbe fotografií a videozáznamu. Taktiež veríme, že z kvalitatívneho hľadiska je možné práve vďaka technologickým funkciám digitálnych fotoaparátov získať dokonalejší výsledok. V tomto bode ale prezentujeme iba náš názor, nakoľko táto téma je prinajmenšom veľmi diskutabilná.

Neprináša digitalizácia so sebou zjednodušenie v tom smere, že človek nepotrebuje mať toľko talentu, „lebo počítač sa postará“ ?

Z jedného pohľadu je pravda, že tvoriť fotografie s digitálom je ďaleko jednoduchšie ako pri analógovej technológii. Na druhej strane si ale myslíme, že práve vďaka technologickým vychytávkam a možnej digitálnej postprodukcii sa otvorili nové možnosti narábania s obrazom, farbou a svetlom. Vďaka obrovskému množstvu programov, akým je napríklad Adobe Photoshop, môžeme robiť také úpravy fotografií aké nie sú možné s analógovým filmom. To isté dnes platí aj pri videu kde napríklad už technika za niekoľko stoviek eur, o veľkosti cigaretovej škatulky, dokáže natáčať obraz v 240 obrazoch za sekundu. Čiže video môžete 10 násobne spomaliť a stále dosiahnete plynulého obrazu.

Ako sa podľa vás odlišuje dobrá fotka od zlej?

Na túto otázku pravdepodobne odpovie každý fotograf niečo iné. Fotografiu tvorí množstvo faktorov ako kompozícia, svetlo, moment času, nálada obrazu, psychologický vplyv na pozorovateľa, technické či kvalitatívne spracovanie atď. Už len pri spísaní týchto faktorov by sme zaplnili celú stranu, čiže nemá zmysel ich všetky menovať.

Nakoľko fotíme v čase tohto rozhovoru iba necelý rok, vieme, že sa máme stále čo učiť. Sme toho názoru, že neexistuje na svete človek ktorý má kompletné skúsenosti so všetkými technkami fotenia, čize sa jedná o neustály proces zlepšovania sa. Taktiež si myslíme, že neexistuje dokonalá fotografia, iba tie, ktoré sa dokonalosti približujú.

Čo pre vás znamená fotografia?

Fotografia a s ňou spojený film nám poskytujú nekonečné možnosti a priestor pre slobodnú tvorbu audiovizuálnych projektov. S tým pravdepodobne prichádza aj absolútna voľnosť a spontánnosť. Človek sa môže kedykoľvek zastaviť na ulici, postaviť sa kdekoľvek a odfotiť alebo natočiť čokoľvek. Keďže môžeme svojou činnosťou pomáhať prezentovať aj iné formy umenia, stala sa nám fotografia akousi bránou do sveta kultúry.

Máte nejaký „fotografický“ sen? Niečo alebo niekoho čo by ste chceli raz nafotiť?

Zrejme sa nejedná o nejakú konkrétnu osobu alebo vec. V podstate by sme chceli precestovať celý svet, odfotiť všetko a všade, získať všetky možné skúsenosti a spraviť čo najlepšie fotografie. Potom si sadneme, povieme si „dali sme to“ a nalejeme si kofolu.

Facebook profil: Full Spectrum

Online galéria: Full Spectrum

Galéria:

O autorovi

Vlado Král

Vlado Král

Vyštudoval Hudobnú vedu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Momentálne pokračuje na tejto katedre ako interný doktorand kde sa venuje výskumu hudobno-historických pamiatok a využitiu nových médií pri ich spracovní. Vo voľnom čase občas prispieva recenziami do rôznych periodík, číta knihy, pozerá filmy a je veľkým fanúšikom seriálu X-Files.