Film & TV

Súdne konzekvencie z filmu Zopár správnych chlapov (1992)

By  | 

V réžii ostentatívnosti protikladov toho, čo vyznáva americké právo a jeho hodnoty sa bližšie pozrieme na prípad súdneho líčenia z filmu A Few Good Men. Mnohí z nás túto drámu z prostredia justičnej stráže už videli a kdesi v zákutí podvedomia z nej určite pocítili istý vlastenecký motív. Ak sa ale obzrieme k jednotlivým jeho atribútov a trvácne zakorenenému mystickému odkazu, ktorý ho sprevádza zistíme, že sa tieto šľachetné heslá používajú podľa účelu, ktorým sa obhajujú určité záujmy a ciele. Pre obžalovaného sú vždy práva podriadené vynesením rozsudku a pre prokurátora je tomu odhaľovanie dôkazov, na základe ktorých postupuje. Atmosféra (filmová) 90-tych rokov bola vysoko prajná simultánnym a odvážnom trilerom, v ktorých emočné razenie prekrývalo to informačné a racionálne práve vďaka osobnostným črtám a príťažlivým charizmatickým vystupovaním. Dokázal nadviazať na silné americké courtroom drámy rokov 30-tych až 60-tych a prispôsobil ich divákovi vyrastajúcemu na idoloch a hviezdnych ikonách.

Poručíkovi Danielovi Kaffeemu (Tom Cruise) je od vojenskej prokuratúry zverený prípad vraždy Santiaga, ktorý bol po porušení takzvaného kontroverzného „RED CODE“ nemilosrdne odstránený svojimi kolegami z armády. Prípad je zvláštny tým, s akou motiváciou a pre aké servilné príkazy boli ochotní vojaci konať a aký rebríček priehrad a múrov treba k dopátraniu najvyšších miest vojenskej kontrarozviedky. Vojaci slúžia príkazom formou neodvolateľnej prísahy, avšak ich mozgová kapacita je účelovo limitovaná k povinnému minimu. Pre ľudí, ktorí museli splniť náročné testy (medzi ktorými sú vedomostné aj tie psychologické) a množstvo iných zaťažkávacích úloh je to nebezpečný predobraz stopercentnej výkonnosti k bezvýhradnému podriadeniu.

Kaffee spolu s kapitánkou JoAnne Galloway (Demi Moore) majú za úlohu dohnať vinníkov k priznaniu – Harold Dawson (Wolfgang Bodison) a Louden Downey (James Marshall) – členov U.S. Marines, ktoré by ich zároveň dohnalo aj k oveľa nižším trestom. Tí sa ale prekvapivo oháňajú dôvetkami paragrafov tých jednostranných, nad ktorými predsa nemajú premýšľať. Tých, proti ktorým sú striktne viazaní (vykonávaniach rozkazov: viď vyššie) no a pozornosť sa teda razom zameriava na ich priamo nadradeného – plukovníka Nathan R. Jessupa (Jack Nicholson). Tam sa končí oná pyramída hra. Nad ním už nikto vyšší nie je, kto by tento nemilosrdný prečin mohol dať nariadiť. Po dostatočne vysvetľujúcej expozícii Kaffeeho strana zbiera dôkazové a materiálové záznamy a sústredí sa na právne a psychologické strety s charizmatickým mužom, ktorý má navyše čistý register trestov a neľahko sa proti nemu stavia čelom.

Narastajúca skepsa z jednostajne tvrdohlavých postojov oboch strán nás svojou perfídnosťou nutká v dosť nepríjemnej, záverečnej nejednoznačnosti, hoc dedukcie smerujú v strohú jasnosť a hollywoodsku zrozumiteľnosť. Naratívna rytmika je dostatočne a súvislo vykryštalizovaná, konflikty a nedorozumenia sú scenáristicky vyvážené svojou komplexnosťou a nechávajú veciam i nevyhnutnú tajomnosť, bez ktorej by film nebol zaujímavý. To, čo nami napokon odstredivo vykľuje a svojimi prvotnými indíciami nás konečnosťou aj navádza, je masívna útočná fáza Kaffeeho smerom k Jessupovi (čiže mladý vrťas Cruise verzus starý harcovník Nicholson) s finálnou katarziou, ktorá však veci myšlienkovo a twistovými indikáciami značne relativizuje.

Súdna sieň je navyše atmosféricky prajná náladami teplých farieb, v ktorých sa potí, odvádza, premýšľa, zaostruje pozornosť a prednášajú sa v nej i hlasné stanoviská, ktoré v uzavretej miestnosti pevných štyroch stien elektrizujúco uviaznu. A čakajú na prvú chybu, ktorá rázom prevráti celú pyramídovú schému prípadu oportunistickými očami… Herci sú výrazne vžití (lichobežníková os: Cruise-Nicholson-Moore-Bacon-sudca), plukovníkova konzervatívnosť pochybných hodnôt prevrátila naruby nástojčivé usvedčovanie majstrovsky prednesených pascí chytrého poručíkova. Ten mal vo svojich dotieravých invektívach síce pravdu, avšak pre zástancov pevnej línie plukovník zabezpečoval určitý poriadok. A dávku zodpovednosti, ktorou zakrýval nedostatky a škandály celých légií a bral dobré a zlé výsledky primárne na seba. Za akú cenu, to ich nezaujíma…

Najdôležitejšiu a najnapínavejšiu scénu si môžete pozrieť v remasterovej kópií tu, nižšie. Zopár správnych chlapov sa teda dokázal odbremeniť nelichotivej nálepke „amerického úspešného filmu“ i medzi kritickú obec. Nie úplne, ale so znamenitosťou. Znovu vzkriesenie hereckých schopností doprial Jackovi Nicholsonovi a zrejme najsilnejšiemu výkonu kariéry i Tomovi Cruiseovi.

Martin Hladký

Študuje na Fakulte ekonomiky a manažmentu v Nitre a mimo toho sa zaujíma o rôzne úrovne spoločenského poznania. Kedysi aktívnejšie športovanie vymenil za vzťah k filmovému umeniu a umeniu v rôznych jeho oblastiach. Okrem toho sa zapája do diskusií o medzinárodných politických vzťahoch a všetky svoje postrehy na rôzne duchovné funkcie spoločenského života rozpisuje v pripravovanej štúdii.