Film & TV Kultúra & umenie

Štvorec x Štvorec

Dá sa pokrytectvo spoločnosti vygumovať medzi štyrmi stenami štvorca? Švédsky režisér Ruben Östlund sa nám pod kožu dostáva komediálnou drámou z prostredia múzea moderného umenia. Príbeh sa zameriava na kurátora výstavy Christiana, ktorý má vysoké postavenie, moc aj šarm. V príbehu tejto snímky je nám predstavený princíp pripravovanej výstavy s názvom Štvorec. Štvorec je miestom, kde platia rovnaké pravidlá pre všetkých, vládne tu tolerancia a vzájomná dôvera. Christian sa však okrem výstavy venuje aj rodine, aféram a krádeži peňaženky a mobilu, ktorú sa rozhodne vypátrať spolu so svojim kolegom bez pomoci polície. V kontraste štvorca je teda nosnou témou filmu i divadelného predstavenia súčasná spoločnosť a rozdiely medzi jednotlivými vrstvami idúce ruka v ruke s predsudkami. Christian napriek svojej elegantnej, vplyvnej a príťažlivej vážnosti bojuje s vlastnou zbabelosťou a osobnou dekadenciou. V závere však prichádza katarzné uvedomie sa, ktoré môže byť prvou cestou k ideálom Štvorca.

V snímke z roku 2017 sa téma konceptuálneho moderného umenia prepája so symetricko-estetickým vizuálom v záberoch. Dizajnérsky prepracované interiéry aj kompozície obrazov vytvárajú krásne kontrastné spojenie s myšlienkou filmu. Navonok je vyššia spoločnosť blízko ku dokonalosti, no takmer v každom z nich sa skrýva alibizmus. Filmový scenár tu funguje ako línia dynamiky a napätia a scény sú vystavané akurát s krivkou pozornosti diváka. Okrem trpkých a zarážajúcich posolstiev sa tu zmestilo aj pomerne veľa zo severského humoru. Práve ten celú snímku odľahčuje a búra ním bariéry s divákom.

Slovenské národné divadlo, ktoré momentálne na svojich doskách vytvorilo priestor pre inscenáciu podľa filmovej predlohy, sa môže popýšiť odvážnym, no vydareným projektom. Tak, ako moderné výtvarné umenie vytvára symbiózu so sofistikovaným dizajnom kompozícií vo filme, tu sa prepája práve konceptuálnou formou spracovania námetu a prácou s hercom. Filmová predloha aj myšlienka je pretavená do kreatívnych a nových rozmerov. Filmový scenár síce v priestoroch divadla nefunguje tak dobre ako v samotnej snímke, no vyváži to kvalitná scénografia a nepriama interakcia s divákom. Divadelné predstavenie Štvorec poletuje na hranici emocionálneho stotožnenia a intelektuálneho odstupu. A aj toto je jedna z tvárí divadla a je úctyhodné, že si našla svoje miesto aj v Slovenskom národnom divadle.

O autorovi

Mária Pinčeková

Mária Pinčeková