Komiks

Storyboardista Miloš Dolák

By  | 

Ahoj, moja prvá otázka je, ako si sa vôbec ku kresleniu dostal? Kedy si si povedal – okej, toto je niečo, čo chcem robiť?

Tak ja som začal tým, že ma požiadal bratranec, že či mu nenakreslím storyboard do jeho short filmu. Stále mi hovorí, že mám talent na grafiku. No a ja sa teda priznám, že už v detstve som skúšal 3D štúdio a vodovky (smiech), takže som si povedal, prečo nerobiť niečo zaujímavé a kreatívne? Kreslil som všeličo, ale k postavám som sa dostal až týmto spôsobom, a musím povedať, že tento typ expresívnosti je super.

Rain city

Rain city

Z čoho najviac čerpáš inšpiráciu? Máš nejaké umelecké vzory? Ktoré diela ťa inšpirujú?

Áno. Mám a viem, že mi dosť pomáhajú určiť si cieľ. Motivuje ma napríklad Juraj Borko, ktorý žije v Španielsku, ale zopár rád mi dal aj Michael Petrus z Profikomisku v ČR.
No a taký dobrý storyboardista je podľa môjho skromného názoru Holanďan Kurt Van Der Bash s jeho Cloud Atlasom. Okrem toho rád navštevujem galériu v Nitre, kde pracuje sused Omar Mirza ako kurátor výstav. Napríklad výstava Ornament masy je niečo, z čoho som načerpal dosť inšpirácie.

Momentálne pracuješ hlavne pre reklamu a film, máš aj nejaké umeleckejšie ambície? Rozmýšľaš napríklad nad nejakou výstavou? Nad nejakým komiksom možno?

Rozmýšľam intenzívne nad komiksom Rain city, ktorý by som chcel rozbehnúť s režisérom Romanom Gregoričkom. O výstave v dohľadnej dobe neuvažujem, hoci sa mi páčilo na výstave Katky Slaninkovej, známej ilustrátorky z Bratislavy, jej výstava na Lazaretskej ulici bola veľmi sympatická. Moje koncepty k Rain City však nie sú také umelecké, ale skôr komiksové.

Rain City Prostredie

Ako delíš prácu na zákazku a prácu pre vlastné potešenie? Je prístup k dielu iný?

Ani nie. Veľmi to nerozlišujem, ale vidím, že prístup ku kompozícii je napríklad viac poučný v spolupráci, pretože ľudia, s ktorými robím, majú o trochu viac skúseností.

V akých programoch pracuješ? V ktorom sa ti pracuje najlepšie? V čom vidíš výhody 2D animácie a 3D animácie?

Robil som takú animáciu, ako lovci pokladov vchádzajú do egyptskej hrobky a musím povedať, že výsledok ma prekvapil, bolo to 2,5D a inšpiroval ma Jakub Javora, ktorý ma parádne koncepty.

pole

Pracuješ so storyboardami, čo sú vlastne rozkreslené políčka filmu, ako by mal vo výsledku vyzerať. Je tvoj input v tomto smere viac subjektívny? Príde za tebou režisér a povie, potrebujem daždivú ulicu, detektíva a niekoľko prostitútok, a ty si to už nejako navrhneš vo svojej hlave, či dostávaš presné zadanie, ako by malo ktoré políčko vyzerať?

No, už vopred mám taký záblesk toho, čo idem robiť. Hneď, ako sa dohodnem s režisérom na jeho predstave. Niekedy to nie je také ľahké, ale väčšinou sa tá spoločná reč dá nájsť pomerne rýchlo. Pomáhajú dosť aj moody, teda podklady z internetu, kde si povieme, čomu by sa to malo, alebo mohlo približovať. Samotnú kompozíciu však musím premyslieť sám.

Čo ťa najviac baví kresliť?

Momentálne ma najviac baví experimentovať s pozíciou a pózami postáv v rámci tréningu na klasický papier. Dosť pomáhajú komiksové predlohy.  Napríklad Star Wars komiksy sú trochu karikované, ale šikovne sa z nich dá dostačujúco nabrať potrebná inšpirácia.

Scéna z prvotiny: Šampionát W5

Scéna z prvotiny: Šampionát W5

Ako prebieha tvoja práca na nejakom konkrétnom projekte? Od prvého návrhu až po finalizáciu?

 No teraz som robil koncepty na Star Wars short filme.  Režisér mi poslal technický scenár a povedal mi čo by tam rád chcel vidieť a ja som si povyberal nejaké scény a digitálne ich nakreslil. Predtým som si spravil malý research keďže lode už sú dostupné takmer všade a množstvo z nich aj v 3D verzii. Tieto obrázky slúžia ako podklad.

V čom vidíš najväčšiu výhodu tvojej práce? Kedy si najviac spokojný zo svojim výsledkom?

Najviac keď vyhrávam tento dobrodružný boj s časom a po strávenom dni si poviem, že to stálo za to. Dôležité je aby bol klient spokojný a tiež ak dokážem na obrázku vidieť ako na mňa pôsobí, čo pre mňa znamená že sa na neho budem chcieť s radosťou pozrieť aj neskôr.

mil

A aký je tvoj najväčší kreatívny sen. Ak rozprávame o dobe dajme tomu piatich rokov? 

Asi zaplatiť si ateliér, kde budem môcť chodiť tvoriť. Čo sa týka kreslenia mať za sebou aspoň dva celovečeráky, keď sa podarí(úsmev).

Miloša Doláka môžete kontaktovať na emailovej adrese: milos.do@gmail.com

wars

Pavel Chodúr

Študoval na VŠMU odbor Umelecká kritika a audiovizuálne štúdia. Tu sa začal venovať písaniu scenárov. Je podpísaný pod prvú slovenskú adaptáciu komiksu v réžií Romana Gregoričku Orfeova pieseň. Venuje sa kreatívnemu písaniu, réžií svojich vlastných diel, herectvu. Rád cestuje a píše o svojich cestách denníky. Niekoľko rokov fungoval v amatérskom divadle ako scenárista a herec a v súčasnosti pracuje pre castingovú agentúru Cine-jessy tiež na pozícií kreativca. Inak vo voľnom čase číta, píše, pozerá, počúva a keď mu zostane chvíľa voľného času ide sa prejsť.