Film & TV Hudba Kultúra & umenie Ostatné

S Petrom Gärtnerom o programe Hviezdnych nocí v Bytči

Pavel Chodúr

Pozerám sa do kalendára a všímam si že Hviezdne noci sa blížia. Napätý?

V čase dva-tri týždne pred festivalom je v stave šialenstva asi každý organizátor nejakej väčšej akcie. Stavy beznádeje, vyčerpania a amokálnych záchvatov striedajú záblesky nadšenia, nádeje a radosti. Je to pre nás pomerne veľký skok, festival sa oproti minulému roku zdvojnásobil, stále je to však stredný až menší festival. No napätý som, či teda nakoniec niekto príde a ako to celé dopadne. Ale dávame do toho všetko, takže dúfam, že nám budú hviezdy naklonené.

Keď som bol malý neuveriteľne som zbožňoval dinosaurov. Zemanova Cesta do Praveku bol film, ktorý som videl nespočetne veľakrát. Vy ste si ale povedali „fuck it“ a zobrali ste množstvo iných filmov z jeho tvorby. V čom je Karel Zeman podľa teba pre diváka zaujímavý aj dnes? A hlavne myslíš si že v súčasnej dobe, kedy je hádam každý animák 3D a hlavnú pieseň pre neho naspievala Shakira, pre detského diváka zaujímavý aj tento druh filmov?

Cesta do praveku je podľa mňa magický film, ktorý dokáže stále osloviť nové generácie. Ja som ho videl napríklad v deväťdesiatych rokoch, teda viac ako 30 rokov po premiére a bol som unesený. Nikdy som ho ale nevidel v kine, takže sekcia Zemanových filmov je taký trocha splnený sen, a teda asi nie len pre mňa. Keď som to navrhol prvýkrát pred týmom, tak režisér Palo Čižmár – tiež veľký obdivovateľ Zemana – hneď prejavil nadšenie, čo ma utvrdilo, že to je dobrý nápad. Zemanovky všetci poznajú z telky, ale v kine ich videli len ľudia, čo majú teraz sedemdesiat rokov a viac. Vidieť to v kine bude raritný zážitok, ktorý by mal spojiť rôzne generácie.

Cesta_do_pravekuCesta do praveku

Ďalej som videl že uvediete 5 filmov nemeckého režiséra Christiana Petzolda. Považujem sa za filmového fanúšika.. ale priznám sa ti, že to meno mi nič nehovorí. Preto ak sa zjavím na Hviezdnych nociach vieš mi povedať, prečo by som sa určite mal na nejakého jeho filmy ísť pozrieť? 

Petzold je u nás takmer úplne neznámy, a teda dobrá téma pre náš festival. A pozor Petzold nie je nejaký marginálny režisér, v Nemecku je to vlastne v súčasnosti najoceňovanejší tvorca, len u nás sa zatiaľ premietal len jeho posledný film Fénix. Petzold vyrastal na hororových režiséroch a točí artové filmy, a je to na nich cítiť. Nejedná sa o tuctové klubové filmy, ale o premyslené vybrúsené diela, ktoré majú miestami napätie ako od Hitchcocka, a herci v nich hrajú ako u Bergmana. Je navyše veľmi technicky zdatný, je to typ perfekcionistického režiséra ako Kubrick. Napríklad jeho film Barbara je podľa mňa jeden z najlepších filmov o komunizme vôbec, ozvláštnil tento žáner o thrilerový pôdorys a o prvky romance a úplne ho zbavil retro prekliatia. Nerobí však opulentné fresky na hranici gýča ako Sorrentino a preto nebude nikdy taký známy.

Veľmi ma potešila sekcia Slovenského filmu ( hádam až na Jakubiska). Filmy ako Vlčie diery, Majstra Kata (Bielika mám dosť rád), Keby som mal Pušku, alebo Smrť šitá na mieru považujem za jedny z najlepších Slovenských filmov. Bude to znieť teraz trochu absurdne, ale je veľa Slovenských filmov, ktoré sú kvalitou na rovnakej úrovni. Prečo voľba padla práve na tieto? A upozorňujem čitateľa, že som spomenul len pár.

Tento rok sme si, čo sa týka slovenského filmu, vybrali dve témy: Partizáni do sekcie Film a história, a Vlado Müller do sekcie Fenomén Slovensko. S Partizánmi mi pomohol filmový vedec Peter Zákuťanský, on urobil túto „bestofku“, v ktorej chceme partizánske filmy očistiť a poukázať na to, že veľa z nich sú veľmi zaujímavé diela, na ktoré môžeme byť hrdí. Vlčie diery sme dali špeciálne na letné kino, aby ľudia videli aký to je klenot. Ten film nebol vôbec zaťažený komunistickou ideológiou a pre slovenský film a kultúru je niečo ako film Rím-otvorené mesto pre Talianov. Taliani tento film stále pozerajú a žije v ich podvedomí, u nás sa Vlčie diery ale aj iné filmy stratili a je to škoda. Aj preto robíme Hviezdne noci, aby sme ukázali tú kvalitu starším aj mladším ročníkom. V sekcii je napríklad aj Polnočná omša v réžii Jiřího Krejčíka, to je pre mňa svetový film so špičkovým scenárom a s kamerou za akú by sa ani Orson Welles nehanbil. Takže nemusia ľudia kukať len top čsfd klasiku zo sveta, lebo aj domáca kinematografia má čo ponúknuť.

Majster_KatMajster kat

Ale nie fakt vysvetli mi.. Prečo Zbehovia a pútnici od Jakubiska?

Je tam jedna poviedka venovaná partizánom a téma je poňatá ako sa na Jakubiska patri veľmi avantgardne, takže chceli sme v sekcii mať aj takýto prístup. No tak snáď to prežijú aj fanúšikovia ručnej kamery a farebných filtrov. 😀

Tento ročník ste venovali legende Slovenského filmu Vladovi Müllerovi. Dokonca sa vám podarilo zohnať filmy, aké sú divákovi len ťažko dostupné. Ako ste sa k nim dostali? A hlavne v čom vidíš v kontexte filmovej hereckej kariéry Vlada Müllera v týchto filmoch najväčší prínos?
Müller ako herec ma fascinuje už dávnejšie a jeho filmy boli v pláne, teraz keď sa oslavuje jeho nedožitých osemdesiat, je ten pravý čas ukázať, čo to bolo za machra. Hlavne keď som videl jeho film Vianoce s Alžbetou, ktoré akoby sa zo zemského povrchu stratili, hneď som si povedal, toto musia ľudia vidieť. Sekciu sme robili spolu s Lenkou Kuchtovou, ona napríklad navrhla zase titul Smrť šitá na mieru, ktorý som ja vôbec nepoznal. Prioritou bolo ukázať tie menej známe filmy. Keď sa povie Müller, tak hneď všetci myslia na normalizačné hity ako Orlie pierko, Signum Laudis alebo na preceňované novovlnné tituly. My sme vybrali napríklad Majstra Kata, nad ktorým by mnohí kritici ohrnuli nos, alebo Obžalovaného, ktorý nie je pre dramaturgov až taký atraktívny, lebo je to náročná dráma o politickom procese. Nechceme to však robiť podliezavo a nezáživne. Obzvlášť by som chcel upozorniť na film Vianoce s Alžbetou, ktorý podľa mňa patrí na obal minimálne encyklopédií o československom filme, zapadol však hneď po svojom uvedení, lebo vznikol v hektickom roku 1968 a filmová história naň úplne zabudla. Momentálne putuje k nám do Bytče z Národného filmového archívu v Prahe na 35 mm filmových kotúčoch, takže to bude dvojnásobný zážitok, lebo sa nebude premietať z chladného digitálu, ale pekne z filmového pásu ako za starých čias.

29.08.2011 Kirchmöser / Brandenburg DREHARBEITEN Barbara ein Film von Christian Petzold mit Nina Hoss ( Model release No ) © Christian Schulz Mobil 01723917694 Finanzamt Kreuzberg St.Nr. 14/524/60768 Honorarpflichtig 7% Mwst Bankverbindung Sparkasse Berlin Blz 10050000 Kto 640188842Barbara

Ktoré tri filmy si rozhodne nenecháš ujsť a prečo?

No z predošlých odpovedí je asi jasné, že sa bude jednať o Polnočnú omšu, Vianoce s Alžbetou a Barbaru. Spomeniem teda ešte ďalšie tri. Hneď na otvorení vo štvrtok máme film Frigo ako Sherlock Holmes od Bustera Keatona, ktorý bude so živou hudbou, so skutočným piánom ako v nemej ére. Chceli sme spraviť celú sekciu Bustera Keatona, ale sú to veľmi drahé filmy, a nepodarilo sa nám na ne zohnať peniaze, tak snáď za rok. Keaton zostal v tieni známejšieho Chaplina, ale je všeobecne známe, že to bol omnoho geniálnejší komik aj režisér. Keď človek vidí, čo všetko dokázal vymyslieť už v dvadsiatych rokoch dvadsiateho storočia, tak mu padne sánka – jedná sa najmä a neskutočne vygradované akčné scény a neprekonané kaskadérske kúsky a triky. Druhý film, ktorý stoji za pozretie je islandský hudobný dokument Rock v Reykjavíku, podľa mňa jeden z najlepších hudobných filmov vôbec a pritom je veľmi jednoduchý. Jeho čaro spočíva v tom, že zachytáva zrod islandskej undergroundovej scény v jej nahej kráse, divokosti a pominuteľnosti. Ako tretí by som odporučil dokumentárny film Za slobodu od Paľa Bielika, ktorý sa točil priamo vo vojnových zákopoch a je dodnes mementom jednej z najdôležitejších udalostí v našich dejinách – Slovenského národného povstania.  Je treba si ho stále pripomínať, lebo podozrivo veľa ľudí zabudlo, prečo sa udialo.

V programe budete uvádzať aj film The Muppets, ako sa vám tam dostal takýto komerčný bábkový muzikál?

 U nás neexistuje rozdelenie komerčný a nekomerčný. Veď aj ďalšie tituly v programe boli komerčné hity, napríklad Majster Kat. Vynález skazy je dokonca komerčne najúspešnejší film celej histórie československej kinematografie. Neplatí pravidlo, že čo je komerčné, je zlé, to je optika pre fanúšikov konšpiračných webov. 😀 Mupetov sme zaradili do premietania pre deti, pretože na festivale sú aj dve bábkové divadlá. Mupeti sú na Slovensku tiež v podstate underground. Veľa ľudí si myslí, že to je nejaká kváziedukatívna blbosť z telky alá Teletubies. Mupeti sú však veľmi uznávaní nielen v šoubiznise ale aj medzi bábkarskými majstrami. Z filmu to zrejme nie je úplne jasné, ale jedná sa o veľké bábky v nadživotnej veľkosti, často jednu bábku vedú aj traja herci a ide o pracné remeslo. Aj čo sa týka scenárov a mytológie, tak je univerzum mupetov veľmi prepracované a premyslené, podobne ako napríklad svet Simpsonovcov. Nejedná sa teda len o nejakú blbinku pre deti, ale o výdatnú zábavu plnú parodických odkazov na svet šoubiznisu. Napríklad konkrétne film Mupeti z roku 2011 u nás v kinách veru veľa ľudí nevidelo, takže sa opäť jedná o vzdelávanie publika.

Ďakujem za rozhovor

MuppetsMuppets

Vlcie_dieryVlčie diery

Hviezdne_noci_2016_banner

O autorovi

Pavel Chodúr

Pavel Chodúr

Študoval na VŠMU odbor Umelecká kritika a audiovizuálne štúdia. Tu sa začal venovať písaniu scenárov. Je podpísaný pod prvú slovenskú adaptáciu komiksu v réžií Romana Gregoričku Orfeova pieseň. Venuje sa kreatívnemu písaniu, réžií svojich vlastných diel, herectvu. Rád cestuje a píše o svojich cestách denníky. Niekoľko rokov fungoval v amatérskom divadle ako scenárista a herec a v súčasnosti pracuje pre castingovú agentúru Cine-jessy tiež na pozícií kreativca. Inak vo voľnom čase číta, píše, pozerá, počúva a keď mu zostane chvíľa voľného času ide sa prejsť.