Divadlo

Rozhovor so scénografkou Luciou Šedivou

By  | 

Si pomerne etablovanou scénografkou a výtvarníčkou. Čo spôsobilo, že si sa rozhodla pre takúto kariéru?

Prvá škola, na ktorú som sa hlásila bola VŠVU- grafický dizajn, skončila som však prvá pod čiarou a tak hneď druhá varianta bola VŠMU scénografia a kostýmové výtvarníctvo, na ktoré ma prihlásila mamina.

Každý nejako začína. Priblíž nám prosím tvoje začiatky. Aké boli prvé veci, na ktorých si pracovala?

Začiatky boli ťažké, hlavne po ukončení výšky. S titulom Mgr.art.. ťa ale v podstate nik nepozná. Tak začala realita, robila som pri všetkom, čo zaváňalo kostýmom či scénou a postupne som naberala skúsenosti a kontakty. Oplatilo sa.

Ferdo_Mravec1Ferdo Mravec v DAB Nitra Divadlo. Réžia: J. Nvota

Kedy nastal v tvojom snažení zlom? Kedy prišiel ten moment, kedy si ťa začali všímať ľudia a byť oslovovaná do projektov?

Ono to prišlo samo. Popri práci, ak si ťa niekto zapamätá, alebo je s tebou spokojný a je to. Referencia sa posúva ústnym podaním samo a rýchlo.

Čo bolo najdôležitejšie, čo si sa v rámci Slovenského prostredia naučila?

Mať objednávku vopred! Naučila som sa, že trh je nesmierne bohatý. Že aj na Slovensku robia kvalitní ľudia, ale aj podfukári. Treba mať dobrý nos na ľudí a vycítiť, kedy sa oplatí do osloveného projektu ísť a kedy zutekať.

Ferdo_Mravec2Ferdo Mravec v DAB Nitra Divadlo. Réžia: J. Nvota

Keby si porovnala svoju tvorbu spred 10 rokov a v súčasnosti, čo sa zmenilo a v čom najviac cítiť vývoj teba ako umelca?

Skúsenosti, nové technológie, moje okolie, naučiť sa vnímať detaily.. s vekom sa na veľa vecí začneš pozerať trochu inak a to sa odzrkadlí aj pri tvorbe.

Čo je pre teba určujúci faktor pri výbere nového projektu?

Fuuh, to je veľa vecí. Určite samotná téma, team ľudí, dôležitý je pre mňa režisér/ka, pretože najviac kreujem s ním/s ňou. A možnosť sebarealizácie. Nerada robím projekty, kde máš všetko nalinajkované dopredu a nemáš priestor tvoriť.  Rada robievam na projekte kostým aj scénu naraz. Mám to vtedy vo svojich rukách a riešim to ako jeden celok.

Masa_Medved1Kostým/návrhy: Máša a Medveď – ľadová show. Réžia: Valeria Schulz

Si človek, čo potrebuje tvorivú slobodu, alebo sa potrebuješ naviesť režisérom? Aká spolupráca je v rámci týchto možností pre teba najlepšia?

Toto záleží veľa aj od povahy režiséra. Stalo sa mi, že než režisér prišiel s konceptom, predstavila som mu svoj a zobral ho aj s navijákom. Inokedy zas rozvíjam jeho ideu, páčia sa mi obe varianty. Výborne je, aj keď sa dopĺňame… každá varianta má niečo do seba.

Aká bola doteraz tvoja najväčšia výzva? A zároveň najkrajšia skúsenosť, kedy si bola na svoju prácu naozaj hrdá?

Podpásovka! Nedá sa vymedziť jedna. Hrdá som bola na veľa z nich. Najkrajšie boli tie, ktoré sa zrealizovali čo najvernejšie k predstave. No veľkou výzvou bol projekt napr: Máša a Medveď – ľadová tanečná show. Boli to kostýmy/ maskoti, v ktorých ľudia tancovali, robili akrobaciu, korčuľovali a všetko muselo byť prispôsobené ich pohybovým číslam.  Ale myslím, že to klaplo dobre. Druhá výzva bola robiť seriál pre českú televíziu. Množstvo hercov, ktorých vidíš 1X a mluví česky, haha. Ale boli úžasní! Jedna z najkrajších spomienok je, keď som robila cisársku vizitáciu v BB, na námestí boli mnou navrhnuté svetelné objekty, kvety a stromy,.. a ten pohľad bol úžasný..

Kostým/návrhy: Máša a Medveď – ľadová show. Réžia: Valeria Schulz

Čo je pri tomto type práce najťažšie?

Pre mňa osobne, zladiť nápad v hlave so samotnou realizáciou. V hlave má človek neobmedzené nápady, ale v realite má obmedzený budget, a aj možnosti jeho realizácie. Takže by som povedala, že prechod z nápadu do výsledku. Čo to, by ti vedeli nažalovať dielne a stavby scén o akomkoľvek výtvarníkovy.

Pracuješ v troch oblasiach. Vo filmovej, divadelnej a eventovo- komerčnej? V akej sa ti pracuje najlepšie, ktorá naopak vyžaduje najviac sústredenia?

Najviac sústredenia asi film, potom divadlo a event. Event je väčšinou rýchlovka, všetko hneď a za 5 eur. Divadlo a film je pomalší proces, ide viac do hĺbky, musíš si prejsť analýzou textov a charakterov postáv. Mám rada, keď sa to strieda, keď divadlo nahradí film a opačne. Mám celkovo rada zmenu a toto je presne ono.

Kostým/návrhy: Máša a Medveď – ľadová show. Réžia: Valeria Schulz

Hoci sa venuješ všetkým trom oblastiam, ktorá z nich ťa baví najviac a prečo?

Všetky 🙂 Okrem toho často vyrábam svoje vlastné veci, ako náušnice, náhrdelníky a venujem sa maľovaniu na tvár.

Pracovala si na projekte Máša a medveď čo je ľadová show. Ľudia boli oblečený do kostýmov maskotov. Ako sa ti na tomto projekte pracovalo? Čo bolo pri tomto projekte pre teba najťažšie?

Ako som to už opísala vyššie, práca bola náročná, aj na čas aj na cestovanie. No vďaka pár ľuďom, ktorí na tom spolupracovali a ktorých som mala možnosť spoznať môžem teraz s pokojným svedomím povedať, že by som si to zopakovala.

Mechurik_KoscurikMechúrik Kosčúrik, SND, Réžia Juraj Bielik a Anton Korenči

Pracovala si na rôznych miestach Slovenska a momentálne pracuješ v Čechách na seriály. Zároveň ľadová show Máša a medveď bola pôvodom s Ruska. Môžeme teda povedať že máš celoslovenskú a už aj medzinárodnú skúsenosť. Vieš priblížiť ako sa pracuje na Slovensku a ako inde?

Najviac zatiaľ pôsobím v SR. Skôr tým, že robím veľa aj mimo BA, viem čo je to pol dňa presedieť vo vlaku, kvôli kostýmovej skúške, ktorá trvá 1,5 hodiny.

Často pracuješ s ľudmi ako je Jakub Nvota (divadlo), Dano Dangl (TV) , alebo Peter Ňunéz (eventy). Predpokladám, že podobne ako väčšina ľudí, aj ty si vyberáš tých, čo sú tvojou krvnou skupinou a s ktorými si rozumieš. Čo tebe ako umelcovi dáva spolupráca s týmito osobnosťami?

Dala mi trpezlivosť. Žartujem. Každý je iný, každý dodá projektu niečo zo seba a to si vážim.

masa_medvedKostým/návrhy: Máša a Medveď – ľadová show. Réžia: Valeria Schulz

Posledná otázka: Keby si nepracovala ako scénografka a výtvarníčka, vieš si samú seba predstaviť v niečom inom? A keď hej, tak v čom a prečo?

Radšej som mala byť predavačka v Tescu, tej zaplatia načas! 😀 Je vždy moja odpoveď, keď mi niekto neuhradí faktúru. Ale ako dieťa som chcela byť archeológ alebo baletka.

Ďakujem krásne za rozhovor.

Aj ja! Vidíme sa opäť v divadle 🙂

Sediva_001Cisárska Vizitácia v BB. Agentúra Manna, réžia: Kubo Nvota – dekorácie

Sediva_006Scéna R. Müller tour

Sediva_003Maľovanie na tvár – facepainting

Sediva_005Maľovanie na tvár – facepainting

Sediva_002Hra Meno, réžia: J. Nvota, scéna a kostýmy

Sediva_004Kostým/návrhy: Máša a Medveď – ľadová show. Réžia: Valeria Schulz

Sediva_007Film: Attonitas ( kostýmový výtvarník) réžia: Jaro Mottl

Sediva_009Film: Attonitas (kostýmový výtvarník) réžia: Jaro Mottl

Sediva_0011Kostým pre Vianočný Bazár Chalanov, réžia D. Dangl

http://www.vianocnybazarchalanov.sk/

Sediva_0013Fotenie pre R. Opatovského (styling)

Sediva_0012Fotenie pre R. Opatovského( styling)

Sediva_0014Film Orfeová pieseň (scéna/kostým) réžia : R. Gregorička

Sediva_008Muzikál: Producenti (nakupovanie rekvizít) Réžia: A. Hryc

Sediva_0015Doplnok – motýlik