Film & TV

Rozhovor s Marošom Brojom o Fest Anča

By  | 

Festival má krátku históriu, no premieta zaujímavé a kvalitné snímky. Aké je jeho postavenie v rámci Európy? Teda aké má postavenie a význam nielen pre divákov, ale aj pre súťažiacich?

9 rokov Fest Anče nie je zas až tak málo. Mnoho festivalov sa cez takýto počet ročníkov nikdy nedostane. To však neznamená, že sa každým rokom neučíme novým veciam alebo, že by sme sa so súčasným stavom len tak upokojili. V rámci globálnej animátorskej komunity je festival dobre známy. Vie o nás veľa profesionálov a mnohí z nich už u nás aj boli. Pri náhodných rozhovoroch ma vždy poteší veta typu „Ah, Fest Anča, of course…“ Ak by som mal merať význam festivalu prestížnosťou nášho ocenenia, určite sa nebudeme tváriť, že sme Cannes alebo Berlinale. Naše vavríny alebo meno festivalu v popise však po uverejnení víťazných filmov autormi na internete vídam dosť často. Takže naše meno určite rezonuje.

MG_1252

Janu Slezákovú si tento rok vystriedala na poste riaditeľa Žofia Bosáková. Čo táto zmena vo vedení znamená pre Fest Anču a v čom je táto pozícia najnáročnejšia?

Žofia priniesla ako nová riaditeľka množstvo pozitívnych zmien v riadiacom procese festivalu. Veľmi sa tešíme, že našu novú riaditeľku nemusíme zbytočne so zvesenými plecami porovnávať s Jankou. Je skvelé, keď do tímu príde človek, ktorý dokáže v tak krátkom čase naskočiť na rozbehnutý vlak a ešte aj vďaka svojej expertíze prísť s množstvom zlepšení.

W1A1169

Fest Anča bude určite plná prekvapení. Minulý rok ste mali na festivale Tomma Moorea, autora Piesne mora, za ktorú bol nominovaný na Oscara. Prezraďte nám na koho a na čo sa môžeme tešiť tento rok? Zaujímajú ma hlavne hostia a masterclassy?

Veľmi ma teší, že môžeme tento rok ako čestných hostí uvítať na Fest Anči bratov Quayovcov, amerických tvorcov zameraných na surrealistický animovaný film. Quayovci sú jedno z vôbec najskloňovanejších mien svetovej nezávislej animácie, legendy, ktorým sa vyrovná snáď iba Jan Švankmajer. Tešíme sa, že môžeme uviesť ich rozsiahly profil plný slávnych filmov a taktiež si ich budú môcť diváci vypočuť aj na masterclasse. Na náš festival tento rok zavíta aj kanadský priekopník direct filmu Steven Woloshen, zamestnanec Nation Filmboard of Canada, ktorý sa špecializuje na bezkamerovú animáciu a prácu s filmovým pásom. Je autorom kníh Scrach, Crackle and Pop a Scratchotopia a skutočným špecialistom na tento typ animácie. Na festivale okrem masterclassu povedie aj celodenný workshop.

MG_1319

Otvárate tento rok nejakú novú sekciu?

Festival je aktuálne dostatočne rozsiahly na to, aby nové sekcie nepotreboval. To však neznamená, že všetko bude také isté ako minulý rok. V rámci našich stabilných sekcií vždy niečo obmieňame, rozširujeme alebo vylepšujeme. Prirodzene sa mení napríklad zameranie národného fokusu, pridali sme viac filmov do špeciálnych sekcií ako Anča in Mordor alebo Extrémne krátka sekcia extrémne krátkych filmov. Tiež sa menia profily štúdií, škôl alebo hudobníci, ktorí realizujú živý hudobný sprievod k filmom.

MG_1135

Animovaný film nie je len o filmoch aké môžeme vidieť v multiplexoch ale je to žánrovo všestranný filmový druh plný špecifických autorov a rôznorodých filmov. Preto na festivaly funguje aj focus – teda na akú krajinu sa bude festival zameriavať v rámci tvorby. Pred dvoma rokmi to boli nemecky hovoriace krajiny, minulý rok zase estónsky animovaný film. Aký bude tohtoročný focus?

Tento rok sme sa zamerali na oblasť Balkánu. Premietať budeme filmy zo Slovinska, Rumunska, Srbska, Chorvátska a Grécka. Národný fokus je, vzhľadom na počet krajín, koncipovaný trocha inak. Každá krajina bude mať jednu sekciu zameranú na archívne filmy – Balkan Legends a druhú na súčasnú tvorbu – Balkan Now. Ako bonus sa samostatne odprezentuje napríklad aj prestížne Bonobo Studio z Chorvátska alebo celovečerná rumunská snímka z 80. rokov Delta Space Mission.

12512732_10153705128373425_1482826262788869488_n

Pred dvomi rokmi začala aj sekcia zameraná na počítačové hry nazvaná Game Days. Na čo sa môžeme tešiť v tejto sekcií a hlavne aké nastali výrazne zmeny z roku kedy táto sekcia začala a v rámci tohtoročného festivalu? Vidíte tam nejaký vývin?

Game Days samozrejme pokračujú aj tento rok. Vidíme v nich veľký zmysel aj preto, že sa jedná o jedno zo špecifík nášho festivalu. Iba málo festivalov animovaných filmov venuje hrám priestor v takom veľkom rozsahu. Tento rok bude opäť plný zaujímavých prednášok. Najviac nás teší prítomnosť štúdií ako napr. Croteam – tvorcovia série Serious Sam a aktuálne aj vysoko hodnotenej puzzle hry Talos Principle. Z Čiech k nám prídu prezentovať vývojári z Amanita Design ich najnovšiu adventúru Samorost 3, z Poľska zasa zástupcovia veľkého animačného štúdia Platige Image, ktoré spolupracovalo na tvorbe cinematikov do hier s Microsoftom, Ubisoftom alebo CryTekom a je dobre známe svojimi cut-scénami pre sériu hier Witcher. Veľmi ma teší, že sa nám na Game Days darí držať krok aj s najnovšími trendmi v oblasti virtuálnej reality. Návštevníci si budú môcť vyskúšať aj headsety Oculus Rift a HTC Vive alebo si na workshope poskladať vlastný Google Cardboard. Taktiež budeme tento rok po prvý krát organizovať zmiešaný animátorsko-vývojársky Game Jam.

W1A9679

Čo vás osobne baví na animovanom filme? A máte nejaké styčné dielo vďaka ktorému ste si animovaný film obľúbili?

Keďže každý rok vidím približne 1500 krátkych animovaných filmov, iba ťažko sa z tých súčasných, pri ich obrovskej rozmanitosti, vyberá jeden. Čo sa týka starších filmov, mojou prvou snímkou v kine vôbec bol disneyovský Aladin, ktorý na mňa v tej dobe zanechal veľký dojem. Skôr ako som sa začal naplno venovať nezávislej animácii a festivalu som sa neprestajne vracal k japonským filmom Akira a Ghost in the Shell. V posledných rokoch u mňa najviac rezonovali celovečerné snímky It’s Such a Beautiful Day od Dona Hetrzfeldta alebo Consumnig Spirits Chrisa Sullivana, ktorý bohužiaľ zostal do veľkej miery nepovšimnutý.

W1A9853

Fest Anča sa koná v Žiline. V rámci toho že množstvo festivalov sa koná po celom Slovensku a nie sú centralizované do hlavného mesta to nie je nič nezvyčajné. Čím je podľa vás Žilina ako mesto pre Fest Anču prínosom?

Žilina v prvom rade nie je veľkým mestom ako je napr. Bratislava, kde by sa festival stratil. Dôležité sú ale pre nás v prvom rade samotné priestory festivalu. Jeho jadrom je Stanica Záriečie, bez ktorej by Fest Anča nemala svoju špecifickú atmosféru, ktorú naši návštevníci aj hostia vždy vyzdvihujú. Ako menšie mesto má Žilina aj tú výhodu, že v nej máme všetko bližšie a festivalom tak môže žiť celé mesto. Výnimočné sú tiež Bábkové divadlo alebo Nová Synagóga, v ktorej sa festival odohráva tiež. Všetko sú to veľmi špecifické priestory, ktoré dodávajú Fest Anči veľmi odlišný genius loci.

W1A9692

Festival fest Anča sa bude konať tesne po ďalšom obľúbenom filmovom festivale Artfilme. Prečo by podľa vás diváci mali uprednostniť tohtoročnú Fest Anču?

Nehľadáme dôvody prečo by sme mali byť preferovaní, snažíme sa iba robiť čo najpútavejší program a priniesť divákom čo najviac potešenia, zábavy a kvalitného umenia. Nemyslím, že Artfilm je náš konkurent. Dramaturgicky sme veľmi odlišnými festivalmi. Divákom by som prial dostatok času a zdrojov na to, aby mohli v ideálnom prípade navštíviť oba. V lete sa však odohrávajú aj 4 živly a Cinematik, takže na výber je toho dosť.

W1A9663

 

Pavel Chodúr

Študoval na VŠMU odbor Umelecká kritika a audiovizuálne štúdia. Tu sa začal venovať písaniu scenárov. Je podpísaný pod prvú slovenskú adaptáciu komiksu v réžií Romana Gregoričku Orfeova pieseň. Venuje sa kreatívnemu písaniu, réžií svojich vlastných diel, herectvu. Rád cestuje a píše o svojich cestách denníky. Niekoľko rokov fungoval v amatérskom divadle ako scenárista a herec a v súčasnosti pracuje pre castingovú agentúru Cine-jessy tiež na pozícií kreativca. Inak vo voľnom čase číta, píše, pozerá, počúva a keď mu zostane chvíľa voľného času ide sa prejsť.