Film & TV

Rozhovor: Režisérka Marta Prokopová

By  | 

Animovaný film ako taký ponúka väčšiu škálu možností aj spôsobov vyjadrenia ako film hraný, alebo dokumentárny. Čo je pre teba ako tvorcu najsilnejšie a najvýraznejšie špecifikum tvojej tvorby? Za akého tvorcu sa ty sama považuješ?

Hraný, dokumentárny, či animovaný – všetky tri sa snažia zachytiť život, konkrétne či abstraktne. A to ma fascinuje. Neviem celkom presne za akého tvorcu sa považujem.

Si autorský a osobitý tvorca. Píšeš si scenár, venuješ sa postprodukcií a si zároveň aj režisérkou. Ako dlho ti trvá vytvoriť jeden film a čo to všetko obnáša?

Je to samozrejme individuálne. Úprimne, počas školy moje produkčné plány zlyhali asi v každom prípade a dva z troch filmov sa natiahli asi o pol roka. Takmer vždy sa mi stalo, že pripravený scenár som prerábala počas procesu animácie z rôznych dôvodov.  Dôležitý je časový odstup, vďaka ktorému si po niekoľkých mesiacoch zvyknem uvedomiť, že na papieri je blbosť a v praxi to jednoducho nefunguje. Ďalším dôvodom je, že v mysli si často predstavujem scény, ktoré neviem technicky zrealizovať. Na škole som často strávila hodiny pri pozeraní rôznych tutorialov, skúšaním a kombinovaním rôznych prvkov naslepo, niekedy s pozitívnym výsledkom, niekedy nie. Občas som však vďaka tomu objavila veľmi zaujímavé prvky alebo postupy, ktoré som neskôr použila vo filme. Vo výsledku vidím vo filme asi tridsať percent z celkovej práce, zvyšok je väčšinou nepoužiteľný.

Marta_Prokopova_1

Dovoľujem si povedať, že do svojich filmov dávaš veľa zo seba. Minimálne tvoja séria s postavou Mily Fog mi príde ako nejaké tvoje alterego. Zároveň sa jedná o filmy lyrické až abstraktné. Čo ťa viedlo k vytvoreniu tejto postavy?

Postava Mily Fog vznikla v štvrtom ročníku, kedy sme dostali za úlohu vypracovať cvičenie na tému horor. Dlho som nevedela, čo s tým. Napokon týždeň pred prieskumom, v hodine dvanástej, prišla inšpirácia a vďaka jednoduchému konceptu a talentovanému hudobníkovi Martinovi Chrastinovi sa nám podarilo vytvoriť za veľmi krátky čas prvú verziu Bieleho lesa. Ten bol akousi animovanou básňou o nešťastnej láske. Popri práci na tomto filme som zároveň pracovala na scenári, výtvarnostiach a storyboarde svojho magisterského filmu, ktorý v tom čase plával v nekonkrétnom vzduchoprázdne. A pretože som sa s postavou Mily nedokázala rozlúčiť, rozhodla som sa, že ju použijem aj v ďalšom filme, no s úplne iným charakterom, nakoľko v Bielom lese stvárňovala postavu miestnej manipulátorky, ktorá by sa do filmu o hľadaní samého seba veľmi nehodila. Fascinovalo ma, či ja aj divák dokážeme prijať jednu postavu s dvomi rozličnými charaktermi a v celkom odlišných príbehoch.

Na tvojich filmoch sa mi najviac páči atmosféra. Systematicky a isto vťahuje diváka do deja a dovoľuje mu nazrieť do tvojho sveta, hoci odtiaľ nemusí vôbec vyjsť múdrejší ako keď do neho prvýkrát vkročil. Je to cesta, ktorou sa chceš uberať aj v budúcnosti?

Hah, to je zaujímavá otázka. Vždy pri novom projekte plánujem rozpovedať príbeh, ktorý má hlavu a pätu. Vždy to skončí celkom inak. Vo finále vzniká film, ktorý je akousi esenciou prvotného konkrétneho príbehu. Postupne z neho doslova vyhádžem všetky predpoklady naratívnosti a nechám sa uniesť svojimi pocitmi, myšlienkami, atmosférou, ktoré sa spájajú s ústrednou témou. A možno som sebec a stačí mi, že filmu rozumiem ja a moje blízke okolie –  ale radšej to zahovorím – vždy pri novom projekte plánujem rozpovedať príbeh, ktorý má hlavu a pätu…

MILA FOG (official trailer) from marta prokopová on Vimeo.

Čo musí bezpodmienečne každý tvoj film mať?

Správne titulky – a teraz vážne, okrem toho, že ma 90 percent ľudí vníma ako manieristu nemám žiadne špeciálne tendencie, ktoré by som chcela uplatniť v každom svojom filme.

Máš nejaký vysnívaný projekt, ktorý by si chcela dakedy zrealizovať?

Myslím, že každý projekt, na ktorom pracujem, je v dobe realizácie vysnívaný. Pár mesiacov po tom, čo film dokončím, sa s ním v duchu lúčim a začnem sa pomaly sústreďovať na nový, ktorý sa o chvíľu na to stane vysnívaným.

Marta_Prokopova_2

Vo filme Mila Fog si využila aj reálne zábery, modely ale aj 3D animáciu. Čo ťa k tomu viedlo?

Myslím, že vizuálny koncept Mily Fog vznikol aj vďaka tomu, že som chaotik. Keď začnem pracovať na vizuále filmu, veľmi dlho sa mi nedarí vôbec nič vyprodukovať. Skúšam nejakú techniku a o chvíľu od nej doslova utečiem, pretože mám pocit, že zrovna táto nie je celkom v poriadku. Samozrejme, chyba nie je v technike, ale vo mne. A tak sa točím v kruhu a čakám, kedy to príde. V prípade Mily Fog sa mi zdalo, že rôznorodé animačné techniky ako napríklad rotoscoping, digitálna plôška a stopmotion by mohli spolu fungovať a po niekoľkých mesiacoch práce sa mi zdalo, že to tak aj skutočne je. V úvode filmu sú zas reálne zábery – fragmenty lesa, ktoré som chodievala pravidelne točiť do lesa nedaľeko Perneku.

Skús nám prosím povedať viac o príbehu. Na čo máme sústrediť svoju pozornosť?

Ústrednou inšpiráciou pri vzniku Mily Fog sa stáva každodenný život. Miline telo ako schránka, v ktorej sa ocitá nedobrovoľne a s úzkostným pocitom znáša každodenný boj o miesto na tomto svete. Až do okamihu, kedy prestáva vnímať svoju existenciu ako jednotvárny celok smerujúci k jedinému bodu. Začína si všímať drobné detaily, celé roky prehliadané, ktoré sú ako molekuly vytvárajúce túto planétu a všetok život na svete.

Dôležitý v príbehu je okamih precitnutia, v ktorom hlavná hrdinka Mila Fog nachádza odvahu na to, aby zmenila svoj pohľad na svet, hoci sa odohráva iba v jej mysli, v ktorej otupená uteká pred svojou frustráciou do lesa na miesto, v ktorom je aj malá prachová častica potrebná a tvorí dôležitú súčasť lesnej symbiózy. Myšlienka ako túžba po slobode je nehmatateľná, ale v budúcnosti môže mať obrovský dopad na celý svet a o tom je Mila Fog.

White Forest from marta prokopová on Vimeo.

Bude príbeh Mily Fog pokračovať?

Zatiaľ som nad tým nepremýšlala.

Ako vidíš ty situáciu v súčasnom animovanom filme? Z tvojej pozície ako tvorcu, čo si myslíš že je najdôležitejšie aby aj animovaný film fungoval minimálne na rovnakej úrovni ako je tomu u hraného, alebo dokumentárneho filmu?

Doposiaľ som mala možnosť vyrobiť tri študentské filmy, no žiadny skutočne nezávislý krátkometrážny film. Bez skúseností s profesionálnou tvorbou sa mi veľmi ťažko o tejto téme dáva nejaké stanovisko.

Tvoj obľúbený animovaný film, režisér a ak čítaš komiksy, tak aj komiks?

Páči sa mi mnoho vecí, nielen z prostredia krátkometrážneho animovaného filmu. Z animovaných kraťasov ma uchvátili diela ako Marilyn Myller (r. Mikey Please), Old Fangs (r. Adrien Merigeau), Echo (r. Merlin Flügel), Syphony No. 42. (r. Reka Bucsi), Brume, cailloux et métaphysique (r. Lisa Matuszak), či Chulyen, a Crow’s Tale (r.  Cerise Lopez and Agnès Patron), či spomedzi videoklipov napríklad LOOPER (r. Melanie Tourneur, Eve Deroeck) . Z hraných kraťasov ma zaujal napríklad film Next Floor (r. Denis Villeneuve), či The Fort (Andrew Renzi). Sú to vynikajúce filmy. Komiks som naposledy čítala v detstve, myslím, že to bol Káčer Donald.

Marta_Prokopova_3

Na čo sa môžeme tešiť od teba najbližšie?

Momentálne pripravujeme krátky animovaný film spolu s režisérom Michalom Blaškom. Príbeh nebudem konkretizovať, ale zatiaľ to vyzerá tak, že bude mať hlavu a pätu.

Tvorba animovaného filmu má určite mnohé úskalia. Čo je pre teba pri tvorení najťažšie, čo si naopak užívaš?

Pri tvorbe animovaného filmu je podľa mňa najťažšie všetko. Na začiatku je pre mňa neuveriteľne ťažké začať s príbehom žiť a uveriť mu. Zaujímavé je, že tento prvotný strach zvykne prelomiť niekedy okamih, v ktorom prídem ja alebo niekto iný s jednoduchou myšlienkou, motiváciou postavy alebo vývojom v deji a tá odrazu akoby prelomí ľady. Prestanem sa báť. Potom väčšinou prichádzajú ťažké chvíle kvoli výtvarnostiam, storyboardu, animatiku, animácii, strihu, hudbe. Zaujímavé je, že tento proces si viem zároveň aj vychutnať a mám z neho radosť a pocit zadosťučinenia. Je to paradox. Veľkou inšpiráciou v mojom animátorskom živote sú moji skvelí priatelia spolusúputníci, s ktorými sa večne trápime nad našimi projektami a povzbudujeme sa navzájom v tomto ťažkom boji a filmové festivaly – miesta, mám možnosť vidieť obrovské množstvo výborných filmov a kde zároveň čerpám inšpiráciu od úžasne talentovaných ľudí, ktorí mi pomáhajú utvrdiť sa vo svojej viere v animovaný film.

family – essence of life from marta prokopová on Vimeo.

Ak by si mala teraz finančné prostriedky aj čas natočiť celovečerný animovaný film, o čom by bol?

Myslím, že keby som teraz začala točiť celovečerný animovaný film, boli by to zbytočne vyhodené peniaze. Myslím, že ideálnou cestou je zdokonaliť sa v krátkom filme a pevne veriť, že niekedy v budúcnosti príde čas, kedy budem na celovečerný film pripravená.

Posledná otázka, myslíš, že by som mohol nejakú z tvojich postavičiek nahovoriť aj ja?

Hmmmm.

Pavel Chodúr

Študoval na VŠMU odbor Umelecká kritika a audiovizuálne štúdia. Tu sa začal venovať písaniu scenárov. Je podpísaný pod prvú slovenskú adaptáciu komiksu v réžií Romana Gregoričku Orfeova pieseň. Venuje sa kreatívnemu písaniu, réžií svojich vlastných diel, herectvu. Rád cestuje a píše o svojich cestách denníky. Niekoľko rokov fungoval v amatérskom divadle ako scenárista a herec a v súčasnosti pracuje pre castingovú agentúru Cine-jessy tiež na pozícií kreativca. Inak vo voľnom čase číta, píše, pozerá, počúva a keď mu zostane chvíľa voľného času ide sa prejsť.