Divadlo Kultúra & umenie

Rozhovor: Divadelník Matteo Destro

Vlado Král
Autor: Vlado Král

Dnes sa venuješ divadlu s maskami, predtým si pôsobil ako pedagóg, grafický dizajnér a v televízii. Ako si sa dostal k robeniu masiek?

K maskám som sa dostal cez divadlo. Divadlo bola vždy moja láska. Po ukončení univerzity som pracoval ako pedagóg v Padove. Tu som som pričuchol k divadlu viacej, keď som sa zoznámil s Giovannim Fussetim, u ktorého som absolvoval kurz pre klaunov.

Moja láska k divadlu ma ale hnala viac sa zdokonalovať, preto som odišiel študovať do Paríža k Jacquesovi Lecoqovi do jeho slávnej školy L’École Internationale de Théâtre Jacques Lecoq. Mám rád divadlo s maskami, klaunami, tragédiu, divadlo s telom. Ale do Paríža som prišiel hlavne kvôli postave klauna. Toho som si zamiloval. Predstavuje pre mňa osobu, ktorá je veľmi citlivá, poetická, vtipná a dramatická. Počas štúdia klauna som zároveň objavil masky. Predstavovali pre mňa vesmír nových možností. To je dôvod prečo som sa po ukončení školy začal venovať výrobe vlastných masiek.

matteo3

Čo pre teba znamená práca s maskami?

Čím viac som sa pracoval s maskami, skúmal ich, tak som mal pocit, že náš západný svet potrebuje nový druh masiek, pretože tradíciu, ktorú sme v tomto smere mali, sme stratili. V tomto je rozdielna divadelná tradícia Orientu, Afriky a Japonska. Tam majú masky stále silné miesto. Dôvodom je dlhodobá existencia prepojení s určitými tradičnými rituálmi.

Naše západné divadlo je viac naturalistické, viac sa sústredíme na text a tým, že menej používame masky tak menej využívame aj naše telá. Masky sa v našej kultúrnej tradícii objavujú v commedia dell’arte, ktorá je špecifickým druhom divadla.

Ja v maskách vidím oveľa väčší potenciál pre využitie, ktorý presahuje hranice commedia dell’arte. Maska nie je iba nejaká tvár, je to tvár ku ktorej patrí telo. Mohli by sme povedať, že všetko je nejaká maska, alebo každý nejakú nosíme. Aj divadlo je maska, lebo nie je prirodzené v naturalistickom slova zmysle. Divadlo je iná dimenzia. Umelé, vymyslené ale zároveň vytvára iný svet, vlastný svet, poéziu. Keď zložíte masku dole, podobne, je pod ňou herec, ktorý má iné telo, inú dušu, je odmaskovaný. Ak si masku nasadíte, musíte sa s ňou stotožniť, počúvať ju, vytvoriť jej telo. Maska vtedy ožije, dáte jej dušu.

matteomask

www.matteodestro.com

matteomask2

www.matteodestro.com

Aký materiál používaš pri výrobe masiek, ako prebieha celý proces tvorby?

Výber materiálu je u mňa súčasťou procesu pochopenia toho, čo má maska vyjadrovať. Dajme si za príklad opäť commedia dell’arte, kde sú masky vyrobené z kože. Pre tento druh divadla je to dobrá voľba materiálu, pretože charaktery, ktoré tu vystupujú majú veľa animalistických sklonov. Napríklad Pantalone, ktorý je chamtivec, je za peniaze ochotný aj zabíjať. Preto je koža, ako materiál najbližší zvieraťu vhodný práve pre tento typ divadla.

Ja som ale hľadal iný druh textúry. Niečo viac poetické, kultivovanejšie, bližššie dobe v ktorej žijeme. Začal som teda pracovať s inými materiálmi. Jedným z nich je papier-mâché , ktorý má dlhú tradíciu. Táto metóda na výrobu masiek, pri ktorej zmiešavame kúsky papiera s lepidlom a textilom, prípadne aj s inými materiálmi, má koreňe v starom Oriente.

Neskôr keď som bol v USA tak som sa dostal aj k iným materiálom. Napríklad neopren. Aj keď najskôr som bol voči tomu skeptický, ale potom si povedal, že to skúsim. Samozrejme takýto materiál neni vhodný napríklad pre komédiu, pretože je nepohyblivý. Skôr sa hodí na grotesknejšie typy. Taktiež by som chcel viac využívať látku, ktorá sa dnes používa hlavne pri výrobe tela, pre bábky.

Každú masku, ktorú vytvorím je unikátna. Je špecifická pre dané predstavenie. Občas si samozrejme spravím kópiu., ale to je pre moju zbierku a ako pomôcka pri výuke, pri workshopoch. Pri tvorbe každej masky vykonávam určitý výskum. Hľadám ten správny materiál, správny tvar. Keď som prišiel na Slovensku, tiež som sa snažil pochopiť vašu tradíciu a z toho som potom vychádzal, pri mojej práci. Pre mňa je maska v divadle prostriedkom, ktorý má ukázať viac, veci ktoré sú v nás skryté. Nie ako si väčšina ľudí myslí, že niečo zakrýva. Preto každá maska, ktorú vytvorím je veľmi špecifická, rozpráva jedinečný príbeh.

Ty si spolupracoval aj na divadelných predstaveniach tu na Slovensku.

Na Slovensku som spolupracoval na divadelnom predstavení Haló mimozemšťaň a Silent Rhapsody. (Prečítať si o predstavení Silent Rhapsody o pozrieť si fotografie môžete v rozhovore so Sisou Michalidesovou tu) V druhom menovanom som použil uzavreté masky. Príbeh, ktorý sa odohráva v tomto predstavení je veľmi silný. Je to príbeh chorej osoby, o ceste ktorú si prešla počas tohto obdobia. Keď som dostal ponuku spolupracovať, tak som spočiatku bol trocha skeptický. Príbeh sa zdal príliš silný, nechcel som byť patetický. Nakoniec som povedal áno, ale musíme nájsť masky, ktorých poetika, dokonale vystihne ten príbeh. Tvorba vhodných masiek pre tútu hru mi trvala rok. Kým som navrhol správny tvar, vhodný materiál. Potom keď som videl predstavenie, tak som už nevidel materiál a masky ale iba príbeh tej osoby.

matteo1

Je niekto s kým by si sa chcel stretnúť, alebo ťa inšpiruje?

Pre mňa je to hlavne môj učiteľ Jacques Lecoq. Ďalej mám rád ruských spisovateľov Čechova, Tolstoya, ktorý je pre mňa hlasom boha, ktorý hovorí cez človeka, majster klasiky. 🙂 Tiež ma inšpiruje filozofia. Rád čítam Schopenhaura, Kanta, Platóna. Filozofia mi veľmi pomáha pri mojom výskume, pri tvorbe masiek, pri pochopení človeka.

matteomask3

www.matteodestro.com

SONY DSC

www.matteodestro.com

Máš nejký sen, ktorý by si si chcel splniť, napríklad pracovať na nejakom špecifickom predstavení?

To nie. Skôr by som chcel mať nejký vlastný priestor, centrum. Najlepšie v Toskánsku, v San Miniato, kde bývam. V tomto centre by sa mohli stretávať divadelnýci z celého sveta. Vytvorila by s takto sieť umelcov, ktorí by sem prichádzali študovať masky, vytvárať ich, kultúrne sa navzájom obohacovať. Zároveň by to bol priestor pre divadelné predstavenia, ktorí by mohli využiť. Vlastne ten priestor tu ponúkam pre záujemcov už teraz. To sú ale plány do budúcna, zatiaľ tu organizujem letný 3 mesačný workshop. 🙂

matteo2

Máš nejaký odkaz pre fanúšikov a čitateľov?

To čo vravím aj mojim študentom. Často sa príliš snažíme pri hľadaní inšpirácie, príliš premýšľame, hľadáme ju v knihách, filmoch atď. Najlepšou knihou, ktorú ale môžete nájsť je život. Ak otvoríte oči, bez predsudkov, uvidíte, že sa môžete veľa naučiť. Život je taký ako má byť. A prečo? Lebo. 🙂

Viac informácii o na oficálnej stránke http://www.matteodestro.com/ .

« 1 z 2 »

O autorovi

Vlado Král

Vlado Král

Vyštudoval Hudobnú vedu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Momentálne pokračuje na tejto katedre ako interný doktorand kde sa venuje výskumu hudobno-historických pamiatok a využitiu nových médií pri ich spracovní. Vo voľnom čase občas prispieva recenziami do rôznych periodík, číta knihy, pozerá filmy a je veľkým fanúšikom seriálu X-Files.