Divadlo

Rozhovor: Martin Michael Benčič z Divadla TANDEM

By  | 

Sezóna 2015/2016 je už 4. divadelnou sezónou Divadla TANDEM. Aké boli začiatky jeho vzniku a čo tomu predchádzalo?

My, sme sa ako divadlo začali formovať v roku 2011 a celé to vlastne začalo už, keď som bol malý. Hovoril som si, že by som chcel mať také svoje divadlo, ale vždy to skončilo pri tom, že som chodil po rôznych ochotníckych divadlách a amatérskych súboroch. Potom, keď sa moje bývalé Divadlo Klasik rušilo, tak som si povedal, že je čas založiť si vlastné. Vtedy som mal 17 a povedal som si, že rád by som mal niečo svoje. Rozhodol som sa začať muzikálom, lebo muzikály zbožňujem. Naše prvé predstavenie teda bolo autorský muzikál. Mal premiéru 15.06.2012. Bolo to pre mňa niečo nové, od začiatku nebolo úplne jasné, či sa nám to podarí, ale veril som, že to dotiahneme do konca. Prednedávnom sme mali 50. predstavenie divadla. To bolo niečo, čo som veľmi emotívne prežíval, lebo na začiatku sme nečakali, že sa niečo také môže podariť.

tandem_04foto: Vlado Král

Kto všetko stál pri zrode divadla? Bol si na to sám alebo si mal okolo seba viacerých nadšencov?

Keď som odchádzal z divadla, ktoré sa rušilo, dal som si zásadu, že chcem vybudovať nové divadlo bez tých ľudí, ktorí pôsobili tam. Jednoducho som chcel nových ľudí, aby som si ich, ako sa hovorí, „vychoval“. Nakoniec tu ale vlastne mám aj jednu členku bývalého divadla a to je Giovanna Salvatierra Gutierrez. Čiže by sa dalo povedať, že úplne na začiatku som začal sám a postupne som si okolo seba vytváral skupinku nejakých tých nadšencov. Niektorí boli viac nadšení, niektorí rýchlo odišli. Ale, samozrejme, že úplne sám som na to nebol. Ja som bol zo začiatku taký, že som si chcel všetko organizovať sám, všetko si porobiť sám. Už pri robení prvého muzikálu, čo bol celkom veľký projekt na naše pomery, sme zistili, že na to sám stačiť nebudem. Čiže dnes už je to v takom stave, že takých ľudí mám, čo som vtedy nemal. Ale vždy pri mne stáli moji rodičia. To musím zdôrazniť.

tandem_01foto: Vlado Král

Prečo si sa rozhodol práve pre divadlo? Aká bola tvoja počiatočná vízia?

Ja som sa rozhodol pre divadlo preto, lebo hrávam už od piatich rokov. Mňa vždy fascinovalo, že sa človek môže zmeniť na niekoho iného. Ako autor môžem ovplyvňovať osudy tých ľudí. Ja napríklad niečo vytvorím a ako autor sa môžem „priživiť“ na tom, ako to ten herec môže posunúť ďalej, doplniť a vytvoriť nový svet. To ma vždy fascinovalo, vytvárať si vlastný svet, lebo divadlo je taká jedna veľká rodina a akoby si teda vytvára ten vlastný svet. A pre mňa je to taký super únik z reality.

tandem_14foto: Vlado Král

Divadlo TANDEM sa venuje autorskej tvorbe. Chystáte sa v budúcnosti naštudovať diela aj nejakých známych svetových dramatikov alebo sa zameriavate výhradne na vlastnú tvorbu?

Pôvodná myšlienka divadla bola, že sa budeme zameriavať čisto na vlastnú tvorbu a pri tom sme aj zostali, neplánujeme nacvičovať niečo iné. Zatiaľ vyšli všetky hry tak, že som ich autorom ja, ale sám by som bol najradšej, aby vyšla hra aj od niekoho iného. Mám iba jedno kritérium – aby to nebolo ešte nikde uvedené. Napríklad teraz máme jednu členku, Janka Kočnerová sa volá, ktoré píše konečne aj rozprávku, čo zatiaľ nemáme v repertoári. Keď ju dokončí, chce si ju aj sama režírovať. Najviac sa teším na to, že to konečne nebude niečo moje.

tandem_11foto: Vlado Král

Na výbere novej hry sa podieľa viacero ľudí, v rámci kolektívnej dohody, alebo o tom rozhoduješ ty?

Zatiaľ o tom rozhodujem ja. Ale kým to začneme nacvičovať, tak to dávam čítať rôznym tandemákom. Už keď niečo píšem, dávam im čítať rôzne úryvky a pýtam sa, či si myslia, že je to dobré, či by som v tom mal pokračovať. U nás je to tak, že každá hra, ktorú sme nejakým spôsobom odsúhlasili, tak sme ju aj uverejnili. Ale stalo sa už aj to, že mi otvorene povedali, keď som začal písať, že toto sa im nepáči. Tak som na tom prestal pracovať a išiel som na niečo iné, lebo chcem, aby sme sa všetci, čo na tom robíme, bavili.

tandem_05foto: Vlado Král

V divadle zastupuješ niekoľko pozícií. Si autorom všetkých hier. Podľa čoho si vyberáš, na čom budeš pracovať, o čom chceš rozprávať a na čo chceš prostredníctvom divadla poukázať?

Pre mňa osobne ja každá divadelná hra určité vyrozprávanie, určitý príbeh, určité poslanie. A tým pádom, ja sa priznám, že ako autor som zameraný predovšetkým na poukázanie medziľudských vzťahov. Píšem ich tak, aby sa páčili hlavne divákovi a je jedno, či sa páčia aj mne. Napríklad slovenskému divákovi sa veľmi ťažko predáva muzikál, tak sme sa zamerali viac na komédie. V súčasnosti máme muzikál, jednu hudobnú komédiu, štyri komédie a jednu tragédiu. Snažíme sa byť čo najvšestrannejší.

tandem_10foto: Vlado Král

Kým alebo čím sa nechávaš inšpirovať? Kde hľadáš inšpiráciu pre svoj budúci projekt?

Inšpirácia je pre mňa osobne na každom jednom kroku. Doslova – pre mňa je inšpiráciou napríklad semafór či MHD-čka. Tá je pre mňa úžasný zdroj inšpirácie, pretože, ako som povedal, pre mňa je divadlo odrazom medziľudaských vzťahov, ktoré veľmi rád zachytávam. Veľmi rád študujem ľudí v MHD-čke, lebo každý jeden z nich má nejaký ten svoj príbeh. Väčšinu tých príbehov, čo som napísal, vznikli tak, že som niečo zažil a potom som to upravil do divadelnej podoby.

????????????????????????????????????

NIET ČLOVEKA BEZ ČLOVEKA (činohra, tragédia) zľava Peter Trnka, Igor Kmiť, Simona Hagarová, Martin Michael Benčič, Jozef Miklík

Ako režisér, na čo kladieš najväčší dôraz?

Pri príprave hry kladiem dôraz na to, aby tí herci rozumeli tomu, o čom hrajú. Vzhľadom k tomu, že sme ochotníci a naozaj u nás nie sú takí ľudia, čo by mali to vzdelanie v rámci herectva (konzervatórium, VŠMU), tak my mávame vlastné herecké hodiny. Buď ich vediem ja alebo si niekoho zavoláme. Ako režisér sa zameriavam na to, že aj keď nebude ten výsledok profesionálny, čo ani od nich nečakám, tak nech tomu rozumejú. Keď sa stane niečo na javisku, zabudne sa text, aby vedeli pokračovať.

????????????????????????????????????O HLÚPEJ KRÁĽOVNEJ (činohra, komédia)  Simona Hagarová, Andrea Kazimírová

Ktorý žáner ti je najbližší?

To je veľmi ťažké povedať, pretože ja mám ku každému žánru nejaký vzťah. Napríklad muzikál je pre mňa úžasne nadnesená vec, kde sa dá krásne lyricky vyjadrovať cez piesne. Komédia je pre mňa iný únik z reality. Tragédia je zas pre mňa veľmi emotívne silná.

TANDEM_03RODINNÝ NÁVOD (činohra, komédia) zľava Peter Trnka, Jana Kočnerová, Veronika Žigmundová, Filip Staňo

Podľa čoho obsadzuješ jednotlivé postavy do hier? Vyberáš si hercov podľa typu alebo podľa skúseností? Alebo je to zmes obidvoch? Taktiež okrem členov, ktorí sú v Divadle TANDEM, sú aj nejakí „externí“ herci, ktorí iba hosťujú?

V súčasnosti máme takú jednu členku. Volá sa Dagmar Labáthová, ktorá založila Divadlo DADABOJA. Ono sa zameriava na rozprávky. Čo sa týka výberu hercov, snažím sa najmä podľa typu. Dajme tomu, že jeden herec je viac talentovaný, ale nehodí sa ako postava typovo, tak s ním, bohužiaľ, veľa počas nacvičovania nespravíme. Ale napríklad taký Peter Trnka, ktorý u nás hrá vo všetkých inscenáciách , je úžasný v tom, že vie striedať masky. Vie zahrať aj tú vážnu, aj tú komickú polohu.

TANDEM_04STAROVAL (muzikál) zľava Martina Jandačková, Martin Michael Benčič, Igor Kmiť

Koľko členov má Divadlo TANDEM v súčasnosti?

V súčasnosti je to vyše dvadsať členov.

TANDEM_05UPÍRIA KRÍZA (hudobná komédia) zľava Šimon Peter Králik, Martin Michael Benčič, Martina Jandačková

Ako sa môže niekto stať členom vášho divadla? Máte stanovený limit, koľko nových členov za sezónu prijímate?

Najprv sme robievali individuálne konkurzy, teraz mávame verejný konkurz na začiatku júna. Dávame o ňom vedieť v marci alebo apríli. Tam vyberá porota v zložení Ľudmila Benčičová Duducová (moja mama), Peter Trnka a ja. Čo sa týka počtu nových členov, tak si nedávame limit. Ak vidíme, že má človek talent a chce na sebe makať, tak mu to miesto nájdeme. U nás sa môže každý postupne vypracovať do väčších úloh. Taktiež si dávame záležať na tom, aby človek medzi nás zapadol.

tandem_17foto: Vlado Král

Máte v TANDEMe členov, ktorí divadlo aj študujú?

V súčasnosti to je jeden náš člen, Šimon Peter Králik, ktorý študuje bábkarinu a u nás stvárňuje v hudobnej komédii Upíria kríza postavu Adolfa.

tandem_09foto: Vlado Král

Ako dlho vám trvá nacvičiť novú hru?

Dĺžka závisí od žánru. Muzikál trvá dlhšie, tak 3/4 roka až rok. Činohra, napríklad komédia O hlúpej kráľovnej, tú sme stihli za dva mesiace. Činohry väčšinou trvajú tak štyri mesiace. Vyzerá to tak, že každému z nich pošlem text. Potom si individuálne sadneme, spravíme tej postave nejaký životopis, pretože je pre mňa veľmi dôležitý psychologický aspekt postavy. Budujeme jej vlastnosti, záľuby, z koľkých je súrodencov, atď. Potom pracujeme individuálne na texte. Následne sa stretneme a dáme si buď úvodnú čítačku alebo ideme nacvičovať priamo do priestoru. To záleží od inscenácie, nakoľko je zložitá. Mesiac pred premiérou robíme tzv. opakovacie skúšky, kde ešte dolaďujeme, niečo trocha meníme… A vtedy som veľmi nervózny… 🙂

tandem_07foto: Vlado Král

Máte svoj vlastný priestor? Kde skúšate?

My skúšame v Centre voľného času na Štefánikovej 35. Tu skúšame už piaty rok, iba raz sme mali pol roka skúšky mimo v inom priestore. Skúšky mávame v utorky a štvrtky od 17:30 do 19:30 a niekedy, keď je to potrebné, sa stretneme aj cez víkend, napríklad pred premiérou.

tandem_06foto: Vlado Král

Kde hrávate a ako často?

Prvú sezónu 2012/2013 sme mali ako domácu scénu Dom kultúry v Dúbravke. Potom sme zistili, že sa v centre otvára nanovo V-klub, a s nimi sa nám podarilo dohodnúť, že budú našou domácou scénou. Hrávame tam raz za mesiac. Okrem V-čka hrávame aj inde. Napríklad v Iuvente, Elame, Unique, Trnave, Poprade, atď.

tandem_13foto: Vlado Král

Prezentujete svoju tvorbu na súťažiach alebo festivaloch?

Ja sa priznám, že k súťažiam nemám vzťah. Nerobím inscenácie podľa toho, aby sa páčili kritike, pre mňa je prvoradé, aby tam prišiel divák. Boli sme na jednej súťaži, kde sme nedopadli dobre. Dosť nás skritizovali. Každopádne sme si z kritiky niečo zobrali a na základe toho jednali. Nejdeme tým smerom, aby sme sa páčili profesionálnej verejnosti, viac dávame priestor emocionalite.

tandem_12foto: Vlado Král

Aké predstavenie chystáte najbližšie?

Nacvičujeme muzikál Maturitné stretko. Ak by som ho mal prirovnať, tak je to niečo na štýl Mamma Mia. Dej, samozrejme, nebudem približovať. Môžem povedať len toľko, že to bude pohodový muzikál, ktorý má v sebe chytľavé pesničky. Bude sa tam tancovať aj spievať. Sú tam vážnejšie aj vtipnejšie scény. Divák si pri ňom bude môcť oddýchnuť. Premiéra je naplánovaná na 03.06.2016.

tandem_02foto: Vlado Král

Na záver odkaz fanúšikom Divadla TANDEM… 🙂

Každý jeden divák je pre nás darčekom, pretože divadlo robia ľudia a bez vás by sme už dávno neexistovali. Ďakujeme za vašu podporu a želáme vám šťastný Nový rok 2016, v ktorom budeme robiť všetko pre to, aby sme vás nesklamali.

tandem_08foto: Vlado Král

Martin Benčič: Vyštudoval pedagogickú a sociálnu akadémiu v Bratislave a na vysokej škole sa venoval odboru psychológia. Baví ho práca s ľuďmi, vedie tábory a niekoľko rokov učil na dramatickom krúžku. Odmalička sa venuje divadelnej tvorbe, pričom vystriedal rôzne amatérske súbory a v roku 2012 si založil vlastné ochotnícke Divadlo TANDEM, v ktorom v súčasnosti pôsobí najmä ako režisér, autor, herec a spevák.

Viac informácií o Divadle TANDEM nájdete na oficiálnej stránke www.divadlotandem.sk alebo na oficiálnom facebooku.