Katka Máliková, speváčka a skladateľka, vydala 7. novembra cez vydavateľstvo Slnko Records svoj debutový album s mystickým názvom Pustvopol. Krst albumu sa uskutočnil 10. decembra vo vypredanej bratislavskej A4-ke.
Večer plný očakávaní otvorili speváčky z ľudovej hudby Muzička, ktoré zaspievali „a capella” skladbu Pustvopol (Pusté pole), po ktorej je aj pomenovaný celý album. Táto ľudová pieseň z Telgártu, ktorá v sebe nesie nádych niečoho starého a tajomného, dokonale vystihuje atmosféru celého albumu. Krstnou mamou Katkinej prvotini bola Janka Ambrózová z Katedry etnológie a folkloristiky Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. Pustvopol pokrstila vodou z prameňa rieky Hron.
Nový album stavia hlavne na vynikajúcich úpravách ľudových piesní z oblasti Horehronia, ktorých autorkou je mladá speváčka a skladateľka. V ich harmonizácií a aranžmánoch sa ukazuje jej klasické kompozičné vzdelanie. Dopĺňa ho prirodzený hudobný talent, s citom podchytiť esenciu a rozvinúť emócie jednotlivých ľudových piesní spôsobom jej vlastným. Svojou interpretáciou a úpravami, v ktorých sa miešajú tradičné nástroje s modernými a elektronikou, posúva Katka Máliková ľudové piesne na vyššiu umeleckú úroveň a stavia ich do kontextu 21. storočia. Súčasne zachováva ich prirodzenosť a živelnosť. Takto úspešne komunikuje posolstvo ľudových piesní aj poslucháčovi, ktorý je zvyknutý na mainstreamové žánre. Nemenej kvalitné sú aj vlastné kompozície skladateľky, z ktorých vyžaruje silná láska k folklóru a zároveň sú zrkladom jej citlivej duše. Spolu s úpravami ľudových piesní nenútene vytvárajú ucelený vesmír albumu Pustvopol.
Katka Máliková umožnila poslucháčom vnímať znovu to, na čo sme už zabudli. To čo čas postupne zahalil inými civilizačnými nánosmi. Prebudila v nás hlboko vryté emócie, ktoré sú našou prirodzenou súčasťou a robia nás tým, čím sme dnes. Umožnila nám dotknúť sa obnaženej starobylej slovenskej duše, a za to jej ďakujem.
Foto: Dagmar Kolačkovská