Hudba Kultúra & umenie

Prešlo 20 rokov od 2Pacovej smrti – posmrtná sláva (č.3)

Správa o Tupacovej smrti zasiahla nielen celý hiphopový svet, ale celú Ameriku v jej dovtedajšej podobe. Predsa len, chodiaca charizma, ktorá zažila za svoj krátky život toho toľko bola snáď predurčená prejsť ďalšou nevyhnutnou životnou skúškou! Spanilá jazda slávy amerického sna a nočnej mory sa ale na polceste zastavila a započala svoju novú epochálnu podobu. 2Pac zanechal po sebe neuveriteľné množstvo dovtedy neodvysielaných a nedokončených nahrávok, ktoré mu „vystačili“ bez preháňania na ďalších 10 rokov aktívnej tvorby a predával po celom svete viac, než 95% žijúcich rapperov.

Všetky jeho nosiče produkovalo Death Row Records, hoci je v kuloároch a medzi Tupacovými známymi viac než zrejmé, že spoločnosť plánoval opustiť. Nezmieril sa Biggiem a narobil si množstvo nepriateľov, ktorí bahnili po jeho skalpe. Preto akékoľvek dedukcie o jasných páchateľoch zločinu z Las Vegas sú stále špekulatívne a každý môže nanajvýš len odhadovať , akým smerom vedú po nich vyšetrovacie stopy. Čo viac, v novembri toho roku skonal pri streľbe i člen Outlawz Immortalz Yaki Kadafi (jeho bratranec) vo veku 19 rokov.

V roku 1997 Tupacovi vyšlo ďalšie 2CD R U Still Down (Remember Me), väčšinou dotvorené kompilácie jeho zvukovej rezervy z nahrávania v štúdiu v priebehu rokov 1992-1994. V roku 1999 spolu s dvornou skupinou The Outlawz vydali ďalšie oficiálne CD a v roku 2001 sólovú dosku – 2CD Until the End of Time (vyše 4 milióny predaných nosičov), mimoriadne pestré tematicky i hlasovou technikou využívajúci modernejší zvuk. V roku 2002 svetlo sveta nazrel album Better Dayz, v roku 2004 s Eminemovým producentským kontraktom Loyal to The Game s hitom Ghetto Gospel a posledným oficiálnym albumom možno nazvať Pac´s Life z roku 2006, ktorý sa už moc, opakovane a s častými novotvoriacimi feauturingami vzďaľoval pôvodnému Tupacovmu autorstvu.

Mimo hlavného cyklu vzniklo množstvo alternatívnych CDčiek, koncertových, výberových a taktiež filmových soundtrackov. V roku 1998 dnes už diamantová klasika Greatest Hits obsahovala prierez autorových hitov a pridal k nim niekoľko posmrtných zinštrumentovaných a nevydaných. V roku 2003 na Oscara nominovaný životopisný dokument Tupac:Ressurection zavŕšil bodku za jeho kontroverznou kariérou a v roku 2004 vo veľkej prestížnej diváckej ankete v Amerike si ho ľudia zvolili za najlepšieho rappera všetkých čias. Jeho odkaz napriek dožitému veku 25 rokov je zrejmý a jeho piesne nezostarli, sú stále aktuálne. A najmä s obhliadkou toho, ako sa žáner hip-hop postupom rokov zmenil a odovzdal prvotné poslanie novým klišoidným témam, ktoré paradoxne spodnú hranu záujmu nikdy netvorili: ženy, autá, peniaze. Hip hop bol vždy o chudobe a vlastných postojoch voči spoločenským problémom a smrťou Tupac pomaličky zaniká žáner spôsobom, akým sme ho doposiaľ poznali.

Biggie o ich vzťahu a ako reagoval na domnelé správy z osudnej noci.

Výsek záverečnej pasáže skladby Changes (1998)

And still I see no changes. Can’t a brother get a little peace? There’s war on the streets and the war in the Middle East. Instead of war on poverty, they got a war on drugs so the police can bother me. And I ain’t never did a crime I ain’t have to do. But now I’m back with the facts givin’ ‘em back to you.

2Pac Legacy – Zbierka autorových citátov:

„My mama always used to tell me: ‘If you can’t find somethin’ to live for, you best find somethin’ to die for.“ 

„I’m 23 years old. I might just be my mother’s child, but in all reality, I’m everybody’s child. Nobody raised me; I was raised in this society.“ 

„What I learned in jail is that I can’t change. I can’t live a different lifestyle – this is it. This is the life that they gave and this is the life that I made.“ 

„Is it a crime, to fight, for what is mine?“ 

„Everybody´s at war with different things. I´m at war with my own heart sometimes.“

 „I am society´s child. This i show they made me and now I´m sayin´ what´s on my mind and they don´t want that. This is what you made me, America.“

„Behind every sweet smile, there is a bitter sadness that no one can see and feel.“ 

„Death is not the greatest loss in life. The greatest loss is what dies inside while still alive. Never surrender.“ 

„I‘m not saying I’m gonna change the world, but I guarantee that I will spark the brain that will change the world.“ 

“I would rather be stricken blind, than to live without expression of mind.”

Časť z autobiografického dokumentu nominovaného na cenu Akadémie.

Tupacove najzásadnejšie techniky a novátorský štýl:

Nikdy nevyčnieval najpríťažlivejším prejavom, preromantizovanou melodickou či tanečnou syntézou, bezbožnou aroganciou, rýmotvorbou alá Biggie, flowom Ice Cubea, ani DREho inovatívnymi hudobnými inštrumentálnymi podkladmi. Ani najlepšie načasovanými produkciami, či prítomnosťou najinšpiratívnejších mysliteľov, absentovala v ňom až na isté výnimky prozreteľnosť typickej megastar. Tupac bol z ulice a napriek zbohatnutiu sa nevyhýbal koreňom a ľuďom, ktorí v tomto labyrinte uviazli, skôr naopak.

“I have not brought violence to you. I have not brought ‘thug life’ to America. I didn’t create ‘thug life;’ I diagnosed it.”

Tupac bol poétom ulice, zrela z neho verva názoru a tlak spoločenského hnevu. V mnohom sa podobal na Muhammada Aliho v hip hopovom kabarete. Jeho diskografia a pestrosť tém, o ktorých rapoval je nekonečná. Stal sa z neho básnik špinavého bahna mestských štvrtí, s bohatou lyrikou, vedel sa dotknúť poslucháča, písal o nepríjemných veciach bežného života a takisto sa maskoval. Nebol dokonalým, mal množstvo chýb, ale zrejme preto ho ľudia tak zbožňovali.

And since we all came from a woman Got our name from a woman and our game from a woman I wonder why we take from our women Why we rape our women, do we hate our women? I think it’s time to kill for our women Time to heal our women, be real to our women (Keep Ya Head Up – 1993)

Menil hudobné polohy, mal dar opisu a vyslovenia dôrazu na kľúčové veci, vedel zintímniť súkromie a bojoval ako lev. Jeho náhlou smrťou k svetlu sveta vysvitol hologram pre nasledujúcu generáciu a niečo, k čomu sa smú s hrdosťou obracať. Jeho najväčším súperom nebol ani tak americký politický establishment, skorumpovaní policajti, ale často on sám.

O autorovi

Martin Hladký

Martin Hladký

Študuje na Fakulte ekonomiky a manažmentu v Nitre a mimo toho sa zaujíma o rôzne úrovne spoločenského poznania. Kedysi aktívnejšie športovanie vymenil za vzťah k filmovému umeniu a umeniu v rôznych jeho oblastiach.