Film & TV Film 2010+ Filmové kritiky a analýzy Kultúra & umenie

Pod rúškom noci (2016) očami audio-diváka.

Film Bena Afflecka na prvý pohľad zaujme svojou výpravnosťou a príbehom zasadeným do neskorších 20. rokov v Amerike. Príbeh je rámcovaný rozprávaním samotného hlavného protagonistu Joea Coughlina (Ben Affleck). Hlavný mafiánsky boss v Ybork City na Floride má všetko a všetkých plne pod kontrolou. Okrem zaujímavého deja plného zvratov si divák môže vychutnať to pravé filmárske remeslo. Dobový veľkofilm prináša množstvo dobových  vozidiel, krásne scenérie a veľký počet prestreliek s kultovými zbraňami ako Thomson 1928, Shotgun či 0,357 Magnum.

Nie je preto ničím zvláštne, že tento film je do kín prinášaní v najlepších obrazových a zvukových kvalitách. Zvukový formát Dolby Atmos obkolesí diváka v celej svojej paráde. Divák, ktorý si to už vyskúšal a ponad hlavou mu v akčnom filme preletela helikoptéra už určite vie, o čom hovorím. Naháňačkové sekvencie nám prinášajú možnosť vychutnať si zvuky starých motorov, ktoré okolo nás prefrčia alebo roztrasú celú kinosálu. Detailné zvuky strieľajúcich zbraní a guľky zabárajúce sa do drevených stropov priamo nad našimi hlavami spolu s postupným trieštením dreva pôsobia tak reálne, že môžu navodiť strach z reálneho pádu kusu dreva priamo na diváka. Dôležitým prvkom doplňajúcim realizmus danej doby sú zvukové atmosféry mesta. V prístave dokážeme počuť sirény starých parníkov, čajky lietajúce ponad naše hlavy, či z diaľky znejúce zvony. Pôsobivá je aj napínavá orchestrálna hudba a do tanca nás dostanú kubánske rytmy vnútroobrazovej hudby. Filmová hudba pútavo pracuje s divákovou pozornosťou. Často práve ona dopĺňa to, čo prežíva hlavná postava. Zaujímavou je scéna, keď pri tancovaní dôjde k redukcii zvukových kanálov a krátka sekvencia trúbky nám poukáže na Joeovú novú životnú lásku.

Mínusom filmu je prem ňa režisérov prístup k spôsobu podávania informácií divákovi. Napriek kvalitne upraveným dialógom a od zbytočných slov oslobodeného scenára, mi prekážala dialogická repetitívnosť a chýbala náznakovosť. Aj minimálne vzdelaný divák pochopí narážky mafiánskeho bossa o ,,odstránení“ jedného z jeho kumpánov, no režisér akoby nedôveroval divákovmu intelektu a tú istú informáciu opakovane sprostredkuje v inom dialógu, aj následnou obrazovou reprezentáciou. Alebo len podcenil svoje režijné schopnosti? Zvuk a obraz ale v danom filme určite stojí za to aby sme si šli vychutnať film do kina. Čo teda môže od snímky očakávať filmový kritik? To, že z kina odíde až po titulkách. A čo môže očakávať filmový divák? Naozajstný filmový zážitok.

O autorovi

Michal Horváth

Michal Horváth