Food & Drink Lifestyle

Pivná recenzia: Šariš 10°

Po zhruba desiatke recenzií remeselnej pivovarníckej scény sa vrátime trošku k tradičnému priemyselnému pivovaru, ktorý stále kraľuje v našich supermarketoch. Nebudeme sa tváriť, že „obyčajné“ pivo typu Šariš (obsah alk.: 4,1%), ktoré je bezpochyby typickým osviežujúcim rituálom väčšiny Slovákov, neexistuje a zámerne ho obchádzame.

Iste si spomeniete na vyhlásenie terajšieho prezidenta ČR Miloša Zemana, ktorý po návšteve východného Slovenska perlil: Popradské pivo je vhodné pro rozpouštení zubních protéz, pokud je tam necháte pres noc.“ Podobné bonmoty sú typickým prejavom narcistickej Zemanovej pózy, ale minimálne medzi istou časťou konzumentov takéto narážky na svetlé výčapy ale aj ležiaky od slovenských výrobcov zaznievajú. Ak by Šariš súperil medzi českými pivovarmi, pravdepodobne by sa nepresadil ani v béčkovej rotácii.

Poďme sa ale pozrieť, čo o ňom tvrdí predajca:

Marketing produktu a značky nám pri Šariš desiatke uvádza ako: Šariš 10% (myslené pravdepodobne stupňovitosť – pozn. autora) má príjemne horkú, ale výraznú chuť, jemnú sladovú a chmeľovú arómu. Optimálne prekvasenie vytvára lahodnú čistú chuť piva, ideálnym pre osvieženie a uhasenie pocitu smädu. Má svetlejšiu farbu, ktorá podtrhuje jeho charakter ľahšieho piva.


Šariš ako hrdý partner slovenského folklóru sprevádza energické tance, unikátny dizajn a odteraz aj pivo Šariš dodáva iskru slovenskému folklóru. Originálne slovenské pivo z roku 1967 osvieži výnimočnou chuťou aj toho najnáročnejšieho milovníka zlatého mok

 

Na oficiálnej stránke manažmentu „slovenského Prazdroja“  chváli pokračujú:

Pivo Šariš patrí medzi najväčšie a najobľúbenejšie pivné značky na Slovensku. Prvá várka piva Šariš bola uvarená vo Veľkom Šariši 26. mája 1967. Šariš uspokojí svojou výnimočnou kvalitou aj toho najnáročnejšieho milovníka zlatého moku. Svedčí o tom tiež fakt, že značka pravidelne získava významné ocenenia nielen v domácom hodnotení kvality (Zlatá pivná korunka), ale aj v medzinárodných súťažiach kvality (Monde Selection).

Náš názor:

Tak, z tejto konsenzuálnej bipolarity je zrejmé, že zainteresované strany žijú vo svojej bubline, ktorá je ale značne roztrieštená a antagonistická oproti realite. Najväčší problém vidím v tom, že tým, že sa veľké pivovarnícke spoločnosti ako napr. Prazdroj koncentrujú v jednej veľkej výrobnej továrni. Hoci môžu výrobcovia tých pochytiť čo to z marketingu aj receptúry rešpektovanejších značiek, problém vidím v značnom splošťovaní potenciálnej originality, ktorá trpí a profitujú z toho úzke spoločnosti oligopolu. Viaceré značky sa vyrábajú prakticky totožnou receptúrou, technologickými postupmi, všade prúdi rovnaká voda.

Šariš by sme neradi dávali ako ilustračný odstrašujúci príklad. Pokiaľ ste bežným konzumentom, šarišská 10-na nie je o nič horšia než väčšina tradičného slovenského výčapu. Najmä, keď je veľmi studený, tak vás osvieži a monotónne vodovú chuť nebudete riešiť.

 

Plusy

„stávka na istotu“ (jemný slad, prekvasenie, chmeľ)

tradičná receptúra, konzument „vie“, do čoho ide

 

 

Mínusy

výrobcovia sa nikam neposúvajú

nízke nároky

mierne zakalené doznievanie

 

Hodnotenie: 2/5

O autorovi

Martin Hladký

Martin Hladký

Študuje na Fakulte ekonomiky a manažmentu v Nitre a mimo toho sa zaujíma o rôzne úrovne spoločenského poznania. Kedysi aktívnejšie športovanie vymenil za vzťah k filmovému umeniu a umeniu v rôznych jeho oblastiach.