Historické okienko Veda a technika Zaujímavosti

Objavili stratený patent k lietajúcemu stroju Wrightovcov

Vlado Král
Autor: Vlado Král

Bratia Orville a Wilbur Wrightovci sa preslávili ako projektanti a konštruktéri prvého motorového lietadla. Zároveň uskutočnili prvý riadený let so strojom ťažším ako vzduch. Obaja bratia absolvovali strednú školu v Daytone, kde si otvorili dielňu na opravu bicyklov. Od roku 1892 tu bicykle aj navrhovali a vyrábali pod menom Wright Cycle Company. Takto si zarábali na financovanie svojich experimentov s lietaním.

Lietadlo, ktoré nazvali Wright Flyer zostrojili v roku 1903. Neskôr lietadlo označovali názvom Flyer I a dnes je známe aj ako Kitty Hawk, podľa mestečka v Severnej Karolíne pri ktorom sa uskutočnil prvý let.  Pri výrobe stroja použili vrtule a motor, ktoré na mieru skonštruovali  v ich daytonskom obchode s bicyklami. Motor bratov Wrightovcov bol na tú dobu lepší ako bežne vyrábané motory. Líšil sa tým, že pomer hmotnosti bol dostatočne nízky k výkonu, tak aby mohol byť použitý na lietadle (reťaz, ktorá bola v motore použitá, bola z bicykla).

Lietajúci stroj a jeho prvý let

Prvý let sa uskutončil  17. decembra 1903 v Severnej Karolíne. Bratia Orville a Wilbur vzlietli niekoľkokrát. Ako prvý letel Orville. Jeho let bol dlhý 36,5 metrov a trval 12 sekúnd. Tento slávny moment, ktorý sa zapísal navždy do dejín,  je zachytený na fotografii John T. Danielsa. Daniels o vzniku fotografie povedal, že v tom momente bol taký nadšený z toho, že Kitty Hawk mal vzlietnuť, že takmer zabudol slatčiť spúšť. Dnes je lietadlo vystavené v National Air and Space Museum vo Washington D.C.

Fotografia John T. Daniels z prvého letu Wright Flyera

Stratený patent

Patentovať nákresy ku svojmu lietajucemu stroju Wright Flyer si dali bratia 23.3.1903. Ich žiadosť bola schválená 22.5.1906. Pôvodné nákresy a dokumenty so žiadosťou boli následne roky uložené v National Archives vo Washington, D.C.

Príbeh so strateným patentom začína pred 30 rokmi.  V roku 1978 National Archives zapožičali niekoľko dokumentov, a medzi nimi aj patent a žiadosť bratov Wrightovcov, Smithsonian Institution’s Air and Space Museum. Dokumenty mali byť vystavené v priebehu výstavy venovanej 75 výročiu prvého úspešného letu človekom riadeného stroja ťažším ako vzduch, teda Wright Flyera. Čiže mať na takejto výstave práve nákresy tohto stroja je logické.

Po ukončení výstavy archivári zaevidovali patent bratov Wrightvcov ako vrátený. Neskôr ale keď ho hľadali zistili, že patent chýba. Jedna z možností bola, že patent mohol byť ukradnutý. Cenné historické artefakty sa nekradnú iba vo filmoch s Indiana Jonesom ale je o ne záujem aj mimo filmového plátna. Zlodeji si hľadajú rôzne cestičky ako sa dostať k uloženým historickým pamiatkam a preto napríklad prevoz dokumentov počas výstavy, môže byť vhodným okamžikom kedy ich ukradnúť a predať na čiernom trhu súkromným zberateľom.

Patent bratov Wrightovcov k lietajúcemu stroju

Druhou možnosťou bolo, že sa pri prevoze a následnom uložení v archíve ho niekto zle založil. A práve to sa patentu bratov Wrightovcov stalo. Myslíte, že takéto niečo by sa v takej inštitúcii ako National Archives nemalo stať? Pri pohľade na to koľko dokumentov tu archivujú,  je skôr prekvapením, že sa takéto „chybičky“ nedejú častejšie. V National Archives je uložených 269 miliónov strán dokumentov, čo je približne 3047 kubických metrov dokumentov. V skratke veľmi veľa. David S. Ferriero z National Archives povedal, že patent omylom založili v meste Lenaxa v Kansase. Vypátrať sa ho podarilo 22. marca tohto roku po cielenom prehľadaní archívov.

David pokračoval slovami na vylepšenie imidžu: „Objav tohto chýbajúceho záznamu podčiarkuje náš neochvejný záujem na nájdení a vrátení ukradnutých a odcudzených historických záznamov ako súčasť našej zodpovednosti ako ich správcov, ktoré spravujeme s dôverou od amerického ľudu.“ Po vyše troch desaťročiach tak bude originálny patent lietajúceho stroja bratov Wrightovcov znovu vystavený očiam verejnosti. Výstava sa bude konať v National Archives Museum’s West Rotunda Gallery od 20 mája pri príležitosti 110 výročia udelnia tohto patentu s číslom 821,393 bratom Wrightovcom.

Nákresy k patentu bratov Wrightovcov

Technické údaje Wright flyera pri jeho prvom lete

  • Typ: pokusný, motorom poháňaný dvojplošník
  • Pohon: štvorvalcový motor vlastnej konštrukcie s výkonom 9 kW (12 HP), váha 77 kg
  • Maximálna rýchlosť: 150 km/h
  • Vzletová hmotnost: 340 kg
  • Rozpettie: 12,29 m
  • Dĺžka: 6,43 m
  • Výška: 2,81 m
  • Nosná plocha: 35 m2
    • dosiahnutá výška pri prvnom lete: 3 m
    • dĺžka prvého letu: 36,5 m

Zdroje:

http://www.archaeology.org/news/4387-160415-wright-brothers-patent

http://www.archives.gov/press/press-releases/2016/nr16-52.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Flyer

O autorovi

Vlado Král

Vlado Král

Vyštudoval Hudobnú vedu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Momentálne pokračuje na tejto katedre ako interný doktorand kde sa venuje výskumu hudobno-historických pamiatok a využitiu nových médií pri ich spracovní. Vo voľnom čase občas prispieva recenziami do rôznych periodík, číta knihy, pozerá filmy a je veľkým fanúšikom seriálu X-Files.