Architektúra Fotografie Historické okienko

Pamätníky SNP v Žarnovici, Ostrom Grúni a Kľaku

Pomníky a pamätné tabule z konca 2 svetovej vojny sú dôležité pre našu historickú pamäť. Protipartizánske jednotky na čele s nemeckým spojencom boli oddiely, ktoré sa snažili dolapiť povstalcov Slovenského národného povstania za akúkoľvek cenu. Držali ich vysoko v horách, ďaleko od prístupu k jedlu a civilu.

V niektorých dedinách a menších slovenských mestečkách na strednom Slovensku v okolí Nízkych tatier, Malej Fatry či pohoria Vtáčnika boli nacistické komandá za dvornej asistencie Hlinkových ozbrojených gardách na stope povstalcom. Neštítili sa pritom použiť likvidačné metódy a keď mali pocit, že časť domácich partizánom nejakým spôsobom pomohla k získaniu informácií, alebo materiálnej pomoci, bola schopná vystaviť do radu skupiny civilistov a bez hanby ich všetkých postrieľať (vrátane žien a detí).

Na týchto pietnych miestach môžete vidieť pamiatky národného významu. Desiatky menších (napr. pamätných tabúľ) časom a ľudským užitím zanedbaných nájdete v blízkom okolí. Tieto tri osobne považujem za najhodnotnejšie…


Napríklad v Žarnovici pod hlavným historickým sídlom za rohom kruhového objazdu môžete vidieť pamätník, kde sa uskutočnili ilegálne porady miestnych novobanských pracovníkov z roku 1940. Autorom tohto diela bol akademický sochár Vojtech Ihriský.

 


V Ostrom Grúni nájdete Pamätník umučených občanov, z ktorej vyčnieva Socha matky brániacej dieťa (1965), ktorá symbolizuje brutálny zásah z 21. januára 1945 jednotkami Edelweiss. Vražedný zásah vtedy prežilo iba 9 obyvateľov obce.


Súsošie matky s dieťatom (1959) od J. Hučka je melancholickou pripomienkou z 21. januára, kde Edelweiss spoločne s oddielmi Heimatschutzu zavraždili 84 obyvateľov obce. Na kopci, hlbšie v obci, môžete navštíviť aj pamätnú izbu, ktorá vizuálne pripomína vypálenie Kľaku.


 

Foto: Martin Hladký

« 1 z 2 »

O autorovi

Martin Hladký

Martin Hladký

Študuje na Fakulte ekonomiky a manažmentu v Nitre a mimo toho sa zaujíma o rôzne úrovne spoločenského poznania. Kedysi aktívnejšie športovanie vymenil za vzťah k filmovému umeniu a umeniu v rôznych jeho oblastiach.