Hudba Kultúra & umenie

Mt Accord: „Tvorba začína u mňa väčšinou so zvukmi, nie hudobnými nápadmi“

Vlado Král
Autor: Vlado Král

Obligátna otázka na začiatok. Prečo umelecké meno Mt Accord, čo má vyjadrovať?

Vzniklo počas mojej exkurzie na „Random Word Generator“ – bol som už úplne stratený. Zrazu sa objavilo slovo „Mount“, ktoré som skrátil na „Mt“ a následne som našiel slovo „Accord“, ktoré znamená súlad alebo pokoj. Tieto dve slová mi k sebe dobre pasovali, a takto retrospektívne aj veľmi trefne odzrkadľujú hudbu, ktorú tvorím. Alebo ju možno definujú? Ktovie.

Na novom EP TROJ, ktoré vydal label Colour8 ti vyšla skladba s názvom A Widening Rift. Hudba je to éterická, vyvolávajúca obrazy rozľahlých, pokojných plání. Ako táto skladba vznikla a čo ťa inšpirovalo pri jej tvorbe?

Po rýchlom stvorení Common Hindrances som bol trochu stratený. Veľmi ma lákala pomalá hudba, ale inklinoval som k hlasným, noisovým veciam, k drónom, k skesleniu, k vokálnym samplom znetvoreným na nepoznanie. Akosi mi to ale do seba nezapadalo. Jeden večer, po niekoľkohodinovom experimente so samplom ruského zboru, som si povedal dosť. Vytvoril som v Logicu synth, ktorý bol presným opakom všetkého, s čím som posledných pár mesiacov pracoval. Bol jemný, tichý, hmlistý. Nahral som s ním asi 4-minútovú improvizáciu. Potom som upravil dva zvuky flauty a zvonu a nahral melodickú a basovú linku. Všetko som nahral na prvý pokus, ako improvizáciu. Toto bolo asi o 4 ráno. Vznikla skladba A Widening Rift. Doteraz ju mám umiestnenú v rovnakom projekte ako spomínaný experiment s ruským zborom – práve ten experiment totiž vyvolal túto pokojnú reakciu, skladbu, ktorá zarezonovala vo mne viac, ako čokoľvek čo som stvoril predtým.

Tvoja tvorba sa väčšinou nesie v pomalších, rozjímavých tempách. Po zvukovej stránke viac inklinuješ k snivím farbám ako k skreslenosti, či ruchom. Čo ťa láka práve na týchto veciach a ako u teba prebieha proces tvorby od nápadu/inšpirácie až k výslednému výtvoru?

Ako som spomínal vyššie, v procese tvorby sa orientujem veľmi pocitovo a intuitívne. Veľa improvizujem, často nepracujem so striktným tempom. Tvorba začína u mňa väčšinou so zvukmi, nie hudobnými nápadmi – ak sa mi zapáči nejaký konkrétny zvuk alebo sample, ideu rozvniniem. Veľa hľadám, vlastne viac ako čokoľvek iné. Myslím, že keď sa mi podarí nájsť ten pravý zvuk, viac ako polovica skladby je hotová.

Všimol som si, že robíš aj remixy. Na tvojom Soundcloude nájdeme napríklad Ólafur Arnalds & Nils Frahm – Four (Mt. Accord Underwater Edit). Ako si vyberáš skladbu, ktorú zremixujes, a pre ľudí neznalých, čo to vlastne znamená „remix“, okrem toho, že skladbu nejakým spôsobom sebe-vlastným upravíš? A čo znamenjú tie názvy v zátvorke, ako u teba Underwater edit? 🙂

No, práve ten edit, ktorý spomínate, určite nie je remix. Medzi editom a remixom je zásadný rozdiel, aspoň pre mňa. Pri edite pracujem s konkrétnou skladbou ako celkom, pri remixe zase s jednotlivými stopami skladby.

Spomínaný edit (Ólafur & Nils) som spravil, pretože mi učaroval originál. Dal som mu abstraktnejšiu, vzdialenejšiu podobu a znie akoby ju niekto púšťal pod vodou. Preto ten názov “Underwater edit”.

Remix pre untitled sea (odporúčam si vypočuť všetko, čo kedy vydali) som spravil, lebo ma vyslovene oslovili. Je to asi najhlasnejšia vec, akú som doteraz vydal a vznikla za jednu dlhú noc. Všetky zvuky sú zosamplované z originálu, ale výsledok znie úplne inak. A v tom asi spočíva moja vízia pre remix – pochádza z originálu skladby, ale je to vlastne niečo úplne iné.

Ako by mal podľa teba pristupovať poslucháč k počúvaniu elektronickej hudby? Tým narážam na to, že často sa za takouto hudbou skrýva nejaký príbeh, ako napríklad za tvojím EP Common Hindrances. Mal by poslucháč podľa teba tento background príbeh poznať alebo by mal jednoducho nechať hovoriť hudbu samotnú?

Elektronická hudba je veľmi široký pojem, ktorý bude každý zo 100 náhodných ľudí na ulici vnímať úplne odlišne. Martin Garrix aj Theydon Boys robia elektronickú hudbu. Preto sa k nej, ako celku, veľmi vyjadrovať nechcem. Môžem však trochu povedať o ambientnej hudbe.

Je to hudba, ktorá často nezaujme na prvý posluch. Preto odporúčam nerušený opakovaný hlasný posluch, aj keď sa vám niečo najprv nezdá zaujímavé. A príbeh alebo pointa? Pre mňa je to dôležité. Pre niekoho iného možno nie.

Máš nejké hudobné vzory? Čo počúvaš?

Inšpirujem sa tvorbou ľudí ako Brian Eno, William Basinski, Kirill Nikolai, Pjoni, I Am Planet, untitled sea, Oneirogen, Ondrej Zajac, Vrtačky po desáte hodině, Foundling, CJ Mirra, Apparat…

Akú zo svojich skladieb považuješ za najvydarenešiu, prípadne je tvoja najobľúbenejšia, a prečo?

Najintímnejší vzťah mám asi so skladbou A Widening Rift. Vie ma upokojiť, je terapeutická. Ak si ju pustím dostatočne nahlas, stane sa takmer fyzickým priestorom. Je pre mňa akýmsi útočiskom, a dúfam že sa ním stane aj pre ostatných.

Čo chystáš v najbližšej budúcnosti?

Pripravujem pár ďalších skladieb, z ktorých sa snáď vykľuje EP niekedy začiatkom budúceho roka. Jednu skladbu už mám hotovú, niekoľko ďalších je rozpracovaných. Tiež pracujem na remixe pre Ondreja Zajaca, to mi však vôbec nejde podľa mojich predstáv a už sa s tým celkom dlho trápim. Našťastie mi predĺžil deadline, snáď ma čoskoro kopne múza.

Tiež by som chcel začať hrávať naživo. Mám ale veľmi konkrétnu predstavu o tom, ako by to malo vyzerať a neviem, či sa toho dočkám tak skoro. Viem, že hranie je dôležité na propagovanie hudby, ale nechcem robiť kompromisy. Keď nájdem správny priestor, formát a udalosť, tak sa na to vrhnem.

Kde všade si môžu čitatelia vypočuť tvoje kompozície a sledovať novinky?

Moja hudba je na streamovacích platformách – Spotify, Apple Music, Soundcloud. Ak chcete sledovať novinky, môžete lajkovať môj Facebook Mt Accord, alebo Facebook vydavateľstva Colour8.

Ďakujem za rozhovor.

Ďakujem aj ja, za záujem.

mt_accord

Mt Accord je horou priateľstva. Nikdy nedosiahnete vrchol, ale aj výstup bude celkom príjemný. Po ceste určite stretnete krásnych ľudí a uvidíte krásne výhľady: zahmlené polia, priestrannú zeleň, pôvabnú zem. Spontánne zvuky mysle zo stredného Slovenska.
 
Mt Accord vydal svoje debutové EP Common Hindrances na jeseň minulého roka. Má na konte tiež pár remixov a podporu od rôznych slovenských (a českých) médii, vrátane relácie Experimental_FM (Rádio_FM) či portálov Hudba.sk, Proti Šedi a Swine Daily. Písalo o ňom aj rešpektované médium o experimentálnej hudbe, Fluid Radio.

O autorovi

Vlado Král

Vlado Král

Vyštudoval Hudobnú vedu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Momentálne pokračuje na tejto katedre ako interný doktorand kde sa venuje výskumu hudobno-historických pamiatok a využitiu nových médií pri ich spracovní. Vo voľnom čase občas prispieva recenziami do rôznych periodík, číta knihy, pozerá filmy a je veľkým fanúšikom seriálu X-Files.