Film & TV Film 1960-1969 Filmové kritiky a analýzy Lifestyle Móda Ostatné

Móda a štýl vo filme Breakfast at Tiffany’s (1961)

Vlado Král
Autor: Vlado Král

Romantická komédia, ktorú režíroval Blake Edwards patrí dnes do kategórie kultových a je tiež jedným z najštýlovejších filmov. Môže za to hlavne ikonická Audrey Hepburn, ktorá vo filme hrá hlavnú postavu Holly Golightly.  Scenár Breakfast at Tiffany’s vznikol podľa novely amerického spisovateľa Trumana Capoteho. Keď sa Capote dozvedel, že postavu „call girl“ Holly Golightly bude hrať Audrey Hepburn, veľmi ho to sklamalo.

Pri predávaní práv na sfilmovanie Paramountu sa Capote totiž vyjadril, že v hlavnej úlohe si predstavuje Marylin Monroe. Voľba Audrey Hepburn bola podľa neho nešťastnou a pre rolu Holly Golightly sa podľa neho vôbec nehodila. Paradoxom je, že Paula Strasberg, ktorá koučovala Marylin Monroe ako herečku, bola toho názoru, že rola „call girl“ nebude dobrá pre jej imidž. Pre Audrey bola táto rola po úlohách princeznej a šoférovej dcéry vítanou zmenou. Breakfast at Tiffany’s bol na rok 1961 veľmi moderným filmom a Audrey očarila vo svojej role vtipom a zároveň dokázala divákov chytiť za srdce.

“I should be a stylish Holly Golightly. Even if that’s all I can contribute”, povedala Audrey. Pri tvorbe kostýmov sa spojila s legendárnym francúzskym módnym návrhárom Hubertom de Givenchy. Kostýmy, ktoré spolu pre postavu Holly Golightly vytvorili sú jednoduché, elegantné a ikonické.  Givenchy v Breakfast at Tiffany’s stavil na klasické elegantné čierne šaty a naštartoval ich znovuzrodenie. Malé čierne šaty (Little black dress) preslávila už Coco Chanel keď v roku 1926 uverejnila náčrtok krátkych čiernych šiat. Vogue ich nazval Chanel’s Ford, čo bolo prirovnaním k Fordovmu modelu T. Malé čierne šaty (Little black dress) sa vďaka svojej prístupnosti stali základnou súčasťou šatníka každej dámy, ktorá chcela byť elegantná.

Pre Breakfast at Tiffany’s Hubert de Givenchy navrhol dvojicu čiernych kokteilových šiat. Prvé, ktoré sa stali najznámejšími, sú dlhé s rovným strihom, ušité zo saténu a so zaujímavým výstrihom na chrbte. Audrey ich má oblečené v úvodnej scéne spolu s dlhými saténovými rukavicami, tmavo-hnedými vzorovanými slnečnými okuliarmi od Olivera Goldsmitha, perlovým náhrdelníkom od Tiffany, diamantovou ozdobou vo vlasoch a v ruke s bielou šatkou a čiernou kabelkou. V tejto scéne vystúpi zo žltého taxíka pred predajňou Tiffany na 5th avenue v New Yorku.

Šaty pôsobia z predu veľmi elegantne vďaka jednoduchosti a čistote dizajnu. Polkruhový dizajn výstrihu na chrbte pôsobí vďaka oblému tvaru elegantne a zároveň jemne, neodhľuje príliš veľa a zároveň podčiarkuje krásu nositeľky šiat. Tento tvar tiež evokuje náhrdelníky starých Egypťanov a tak dodáva šatám nádych vznešenosti. Zaujímavosťou je, že jedna z kópií týchto šiat sa v roku 2006 v aukčnej sieni Christie’s predala za 923 187 amerických dolárov.

Druhé čierne šaty sú tiež zo saténu s jednoduchým dizajnom, bez ozdobného výstrihu, sú kratšie, iba po kolená a strihom viac kopírujú postavu. V scéne kde Audrey spolu s Georgom Peppardom (hral postavu Paula Varjaka) vychádza z domu dopĺňa tieto malé čierne šaty široký klobúk s veľkou krémovou saténovou stuhou, dlhé čierne rukavice, slnečné okuliare, aligátorie topánky, čierna kabelka a okrúhle čierne náušnice s perlami.  V priebehu filmu má tento outfit niekoľko variácií.

Ikonickým sa stal aj dvoj-gombíkový oranžový vlnený kabát s vysokým golierom. Tento klasický Givenchy začal byť po uvedení filmu, podobne ako malé čierne šaty, vyhľadávaným módnym artiklom. Audrey mala podobný kabát aj vo filmoch oblečený Charade (1963) a How to Steal A Million (1966).

Film ponúka množstvo ďalšich outfitov, ktoré sú zaujimavé a štýlové a nie sú dielom Givenchyho. Dizajnérka kostýmov pre Breakfast at Tiffany’s  Edith Head je autorkou spojenia bielej pánskej košele s tyrkysovou maskou na spanie, ktorá pripomína benátsku plesovú masku a tak outfitu dodáva eleganciu.

Edith tiež pripravila outif pre scénu kde Holly spieva na požiarnom rebríku pieseň Moon river. Modré džíny, šedý sveter a okolo hlavy previazaný uterák. O tomto spojení Audrey povedala: “The real girl comes alive in the blue jeans. Every woman is an actress in a Paris gown”.

Faktom je, že Audrey dokázala spraviť elegantým čokoľvek, čo s obliekla a bez nej by určite Breakfast at Tiffany’s nebol tým, čím je dnes . To potvrdzuje a scéna kde má cez seba improvizovane prehodenú tenkú deku, ktorá na prvý pohľad vyzerá ako elegantná večerná róba.

 

O autorovi

Vlado Král

Vlado Král

Vyštudoval Hudobnú vedu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Momentálne pokračuje na tejto katedre ako interný doktorand kde sa venuje výskumu hudobno-historických pamiatok a využitiu nových médií pri ich spracovní. Vo voľnom čase občas prispieva recenziami do rôznych periodík, číta knihy, pozerá filmy a je veľkým fanúšikom seriálu X-Files.