Divadlo Kultúra & umenie

Ľubomír Burgr – o 6 ročníku festivalu Pro-téza

Pavel Chodúr

Jedná sa už o šiesty ročník divadelného festivalu Pro-téza. Nastali nejaké výraznejšie zmeny oproti predchádzajúcim ročníkom? Na čo sa divák môže tohto roku tešiť?

Oproti predchádzajúcim rokom našťastie výrazné zmeny nenastali. Rovnako ako v predošlých ročníkoch sa Festival Pro-téza bude konať v A4 – priestore súčasnej kultúry a s podporou FPU, BSK, Goetheho inštitútu, Poľského kultúrneho centra a Českého kultúrneho centra.

Hlavnou ideou je predostrieť také diela divadelnej tvorby, aké nemáme možnosť len tak vidieť v divadle, a ktoré sú autorské. V čom vidíte zmysel autorského divadla oproti tomu tradičnejšiemu, kde je zástup dramatikov, ktorých hry sa neustále variujú?

Ja vidím zmysel autorského divadla v tvorbe scenára, ktorý na rozdiel od inscenovania textu od jedného autora ponúka participáciu väčšieho počtu ľudí a tým aj živší, autentickejší a rôznorodejší materiál. Samozrejme je to len predpoklad a realita nakoniec môže byť úplne iná, ale aj o tom je umenie.

festival_proteza_02

Na festivale sa predstaví množstvo tvorcov, ktorí využívajú rôzne postupy. Predstaví sa tu fyzické divadlo, dokudráma, inštalácia a ďalšie. Podľa čoho si vyberáte hry, ktoré sa festivalu zúčastnia. Je to podmienené témou, alebo kvalitou inscenácie?

Podmienky sú dve. Predstavenia musia spĺňať charakteristiku autorského divadla a druhou požiadavkou je samozrejme kvalita predstavenia.

Myslíte si, že súčasného diváka, ktorý je preplnený konzumom a kvázi jednoduchou zábavou, autorské divadlo ešte zaujíma?
Je Pro-téza festival, kde sa môže divadelný laik oboznámiť s divadlom aj z iného uhľa?

Samozrejme konzum ovplyvňuje myslenie a nálady ľudí, na druhej strane dennodenné atakovanie a vyprázdnenosť spôsobuje aj protireakciu, aj keď asi len malej časti obyvateľstva. Zatiaľ máme skúsenosti, že si Festival Pro-téza v Bratislave našiel svojho diváka, ktorého práve taký typ divadla zaujíma.

festival_proteza_03

Na festivale je zastúpená aj slovenská inscenácia od Slávy Daubnerovej. Vedel by ste nám priblížiť o čom táto inscenácia je a prečo sa ju oplatí vidieť?

Sláva Daubnerová dlhodobo patrí k tým slovenským tvorcom, ktorých divadelné predstavenia vzbudzujú záujem tak divákov ako aj kritiky. Predstavenie Solo Lamentoso je inšpirované reálnym príbehom ženy, ktorá sa rozhodla bojovať s neustálym štekotom susedkinho psa počúvaním hudby, konkrétne opery. „Spievajúci dom“ vzbudil rozhorčenie nielen obyvateľov Štúrova, ale i veľký záujem médií. Tento na prvý pohľad banálny susedský spor však veľmi rýchlo prerastie do otvoreného boja osamelej ženy s takmer celým mestom. Téma “verejný” verzus “súkromný záujem” je čoraz aktuálnejšia.

A posledná otázka. Čo by sme si v rámci festivalu rozhodne nemali nechať ujsť.

Ja by som si nenechal ujsť Bulharského performera Iva Dimcheva a jeho “P Projekt”, pri ktorom kľúčovú rolu hrá sloboda diváka a ponuka 1000 eur, ktoré I. Dimchev rozdelí tým odvážlivcom, ktorí sú ochotní participovať na predstavení.

Ďakujem za rozhovor. 

lubo_burgr_proteza_1Ľubomír Burgr

 

O autorovi

Pavel Chodúr

Pavel Chodúr

Študoval na VŠMU odbor Umelecká kritika a audiovizuálne štúdia. Tu sa začal venovať písaniu scenárov. Je podpísaný pod prvú slovenskú adaptáciu komiksu v réžií Romana Gregoričku Orfeova pieseň. Venuje sa kreatívnemu písaniu, réžií svojich vlastných diel, herectvu. Rád cestuje a píše o svojich cestách denníky. Niekoľko rokov fungoval v amatérskom divadle ako scenárista a herec a v súčasnosti pracuje pre castingovú agentúru Cine-jessy tiež na pozícií kreativca. Inak vo voľnom čase číta, píše, pozerá, počúva a keď mu zostane chvíľa voľného času ide sa prejsť.