Komiks Literatúra

Komiks: Maus

Pavel Chodúr

Väčšina z nás si pod slovkom komiks predstaví superhrdinov bojujúcich proti zlu. Málokto ale vie, že komiks ako taký prechádza rôznymi žánrami, vyvíja sa a dokonca sa stáva artovým.

p01h94yr

Tí čo videli Persepolis od Marjane Satrapi, tí čo mali možnosť vidieť Ghost World, alebo Dejiny násilia, alebo si len tak pustili Road the Perdition si málokedy uvedomia, že predobrazom k týmto dielom bol práve komiks. V konečnom dôsledku aj Život Adéle o dvoch lesbičkách má svoj pôvod v komikse od Julie Maroh.
Dnes by som ale rád predstavil dielo Arta Spiegelmana za ktoré dostal Pulitzerovu cenu.

post133.5

Tým dielom je Maus. Komiks v dvoch častiach mapujúci spomienky Artovho otca Vladeka na druhú svetovú vojnu a zážitky v Osvienčime. Kresba je pomerne ostrá a bez výraznejších detailov. Spiegelmanov štýl je hrubý a priamy. Nezaoberá sa detailmi, ani dobre nakresleným pozadím. Jeho postavy sú bez výraznejšej charakteristiky. Všetci zastupujú jednu rasu, alebo národ. Nedá sa ale povedať, že by bol komiks nezrozumiteľný. Možno že forma nie je výrazná, ale je ikonická. Pekne dotvára krásny príbeh o odvahe a strachu. Zároveň sa Art snaží zachytiť mimo otcových spomienok aj vyhrotený vzťah medzi už starým Vladekom a ním samotným pred začatím komiksu, kedy len nahráva rozhovory a snaží sa pochopiť starého a pre mladého Arta aj bláznivého otca.

Art_Spiegelman_-_Maus_(1972)_page_1_panel_3

Spiegelman vytvoril dielo plné neuveriteľných zážitkov, cez ktoré máme možnosť vciťovať sa (cez iné médium), do už nám známej kapitoly našej histórie. Postavy nesú ľudské črty aj emócie, ale v štýle Ezopových bájok z nich spravil Spiegelman zvieratá. Židia sú tak myšami. Poliaci sú prasce. Američania sú psy a Nemci Mačky. Osud Vladeka nie je možno najhroznejší, ale v duchu hrôzy aká v tom období dopadla na jeden národ sa aj nám ako čitateľom dostávajú do uší príbehy o plynových komorách a iných hrôzach. Niektoré zažil aj sám Vladek a vďaka svojej šikovnosti a šťastiu dokázal prežiť. Mimo to strácame s ním aj kontakt s jeho milovanou aj s jeho rodinou. Tým čo na začiatku pomohol, už nikdy nevidel a kruté podmienky si vyberali svoju daň. Zároveň dokáže Art Spiegalman kresbou zachytiť aj šťastné momenty tohto obdobia akokoľvek nepravdepodobne to môže znieť.

10.-Les-cochons-dans-le-Maus-d-Art-Spiegelman_portrait_w858Maus nieje kritikou vecí, ktoré už boli vypovedané. Je to len ďalší príbeh.  A jeden z tých, ktorý si stojí za to vypočuť. Neviem či vám čo po komikse- alebo v tomto prípade po grafickej novele ešte nesiahli, budú moje slová niečo hovoriť. Tí čo sa v komikse vyznajú majú myslím toto dielo už určite prečítané. Kraľuje totiž v rebríčkoch na prvých miestach najlepších komiksov. Nenechajte sa ale zmiasť hodnoteniami. Je to príbeh o ľudskosti, pochopení, vzťahoch, strachu a jeho prekonávaní.Teda niečo, čo by v rámci aktuálnych situácií stálo za to si prečítať.
Pevne verím, že nebudete sklamaný.

O autorovi

Pavel Chodúr

Pavel Chodúr

Študoval na VŠMU odbor Umelecká kritika a audiovizuálne štúdia. Tu sa začal venovať písaniu scenárov. Je podpísaný pod prvú slovenskú adaptáciu komiksu v réžií Romana Gregoričku Orfeova pieseň. Venuje sa kreatívnemu písaniu, réžií svojich vlastných diel, herectvu. Rád cestuje a píše o svojich cestách denníky. Niekoľko rokov fungoval v amatérskom divadle ako scenárista a herec a v súčasnosti pracuje pre castingovú agentúru Cine-jessy tiež na pozícií kreativca. Inak vo voľnom čase číta, píše, pozerá, počúva a keď mu zostane chvíľa voľného času ide sa prejsť.