Divadlo

Je svätá – Istropolitana Projekt

By  | 

15.06.2015 sa ukončil 21. ročník Istropolitana Projektu, ktorého hlavnou úlohou bolo spojiť rôznorodé divadelné predstavenia z divadelných škôl z celého sveta a prezentovať ich divákovi na domácej pôde. Festival ukončovala slovenská hra v réžií Matúša Bachyneca Je sväta pod záštitou Vysokej školy múzických umení a vidieť sme ju mohli na doskách divadla Láb.

Hra je adaptáciou novely Chorvatského autora Mira Gavrana Judita – teda prvou častou jeho biblickej trilógie.
V nej rozoberá tému judaizmu v historickom kontexte a predostiera nám príbeh ženy žijúcich v ťažkých patriarchálnych časoch v 6 storočí pred Kristom. Judita- mladá vdova je po príchode Asirskej armády vybraná ako najkrajšia žena, aby sa vkradla do nepriateľského tábora a zviedla veliteľa tejto obrovskej armády.

Hoci sa divadelná hra dotýka časov minulých nie je tam cítiť tak výrazne prepojenie z históriou ako by sa mohlo zdať.
Kontrast medzi tým čo je súčasné a tým čo bolo kedysi je najviac viditeľný práve v rekvizitách a na scéne čo nepovažujem za chybu. Len to dávam do pozornosti.

Predstavenie je plné dejových zvratov a za príbehom cítiť epickejšiu dejovú štruktúru. Aj napriek ťaživosti niektorých scén, si režisér s hercami pohrávajú aj s humornou zložkou. Tá príbeh odľahčuje a dopomáha trochu vydýchnuť po ťažkých úvahách o existencií a dôležitosti poslania v tvárou tvár tradíciám a hodnotám jedného národa zmietaného v kríze. Anna Rakovská ako Judita podáva presvedčivý výkon a hoci je hra ťažiskom hlavne na nej a jej hereckých kreáciách a polohách, zvládla túto úlohu na výbornú.

Je svätá predstavuje určite veľmi zaujímavé dielo v kontexte súčasnej dramatickej tvorby a ponúka množstvo línií zaujímavých a aplikovateľných aj v súčasnosti. Hra nie je dokonalá. Hlavne po príchode do nepriateľského tábora tempo trochu upadá a hoci hra nenudí začína od tohto momentu pôsobiť trochu ťažkopádne. Stále je to ale inscenácia akú sa oplatí vidieť a odmení sa vám výbornou atmosférou a silným príbehom.

Pavel Chodúr

Študoval na VŠMU odbor Umelecká kritika a audiovizuálne štúdia. Tu sa začal venovať písaniu scenárov. Je podpísaný pod prvú slovenskú adaptáciu komiksu v réžií Romana Gregoričku Orfeova pieseň. Venuje sa kreatívnemu písaniu, réžií svojich vlastných diel, herectvu. Rád cestuje a píše o svojich cestách denníky. Niekoľko rokov fungoval v amatérskom divadle ako scenárista a herec a v súčasnosti pracuje pre castingovú agentúru Cine-jessy tiež na pozícií kreativca. Inak vo voľnom čase číta, píše, pozerá, počúva a keď mu zostane chvíľa voľného času ide sa prejsť.