Film 2010+ Kultúra & umenie

Ivana Šebestová a jej Žltá.

Pavel Chodúr

Prečo práve názov žltá? Má to nejakú spojitosť so symbolikou žltej farby? Alebo to vychádza z vašej osobnej preferencie?

Nápad, že urobím film o žene, ktorá sa ponára do žltej farby, prišiel spontánne. Význam žltej sa začal objavovať až postupne, keď sa táto prvotná myšlienka začala pretavovať do príbehu a keď sme ju pri písaní scenára analyzovali a rozvíjali. Existuje však viacero interpretácií farebnej symboliky, preto sa s ňou nedá pracovať úplne jednoznačne; pre mňa v tomto filme žltá predstavuje najmä slnko a jeho životodarnú energiu.

Vo vašich dielach je jedným z hlavných dominantných prvkov ženská hrdinka. Je to hrdinka hľadajúca, túžiaca, čakajúca. Túžite robiť aj hrdinku akčnejšiu, rozhodnejšiu, nebojácnejšiu? V čom je tá hlavná esencia, ktorú musí vaša hrdinka mať, aby bola pre vás zaujímavou? 

Moje hrdinky možno nie sú akčné v bežnom zmysle slova, ale rozhodne nie sú bojácne. Hľadanie a túžba sú pre ne hnacou silou, ktorá ich vedie po dobrodružnej – hoci vnútornej – ceste a ktorá ich privedie k dôležitému poznaniu či precitnutiu. Tieto postavy sú pre mňa zaujímavé jednoducho tým, že sú – že sa zjavili v mojom tvorivom živote a na istý čas sa stávame spolupútnikmi.

Pracujete s metaforou a podriaďujete jej aj svoju formu. Myslíte si, že v dobe priamočiarejších animákov, ktoré do určitej miery formujú zmýšľanie mladšej generácie o svete, majú metafory ešte miesto?

Snažím sa využívať možnosti animovaného filmu čo najviac. Baví ma vymýšľať poetické obrazové prechody a skratky a teší ma, keď ich vidím – nielen v mojich vlastných – filmoch. Neviem, nakoľko je dnes zmýšľanie mladej generácie o svete odlišné od zmýšľania akejkoľvek mladej generácie; istá časť uprednostňuje priamočiare riešenia, ale vždy sa nájdu aj takí, čo hľadajú skryté významy. Alebo sa len tak nechajú unášať poéziou…

Ako sa podľa vás vymedzuje slovenská animácia oproti tej svetovej? Myslíte si, že slovenský animovaný film má autorov, ktoré dosahujú svetový formát a ponúkajú výpovede, ktoré sa v rámci súčasných trendov a geopolitických zmien nestratia?

V rámci krátkeho animovaného filmu existuje nekonečné množstvo žánrov a animačno-výtvarných riešení. Od najaktuálnejších politických tém po najintímnejšie introspektívne štúdie či abstraktné experimnty, od supermoderných technológií po úplne tradičné animačné postupy. Úspech filmu je teda ťažko určiť na základe trendovosti. Každopádne festivalové úspechy slovenských animovaných filmov hovoria, že sa ako po ideovej tak aj po formálnej stránke vyrovnajú tým zahraničným.

Kto a čo sú vaše najväčšie inšpirácie?

Na inšpirácii je najčarovnejšie to, že je všade a nikde. Tvorivú myšlienku môže podnietiť krásny obraz, nevšedný zážitok, ale aj tma či ticho. Alebo nejaká úplne banálna maličkosť. Ale samozrejme mám zopár obľúbených umeleckých oblastí, ktoré ma ovplyvňujú, napríklad moderna vo výtvarnom umení.

Vo vašom filme Sneh ste sa hrali aj so spiritualitou a duchovnom. Ako vnímate súčasný duchovný vývoj žien v spoločnosti vo vzťahu k vašim postavám? Je spiritualita a duchovno rovnako dôležitou časťou ľudského vývoja, akou je metafora a práca s ňou dôležitá pre vývoj umelecký?

Duchovno či spiritualitu vnímam hlavne ako výsostne individuálnu a intímnu záležitosť, tak som s ňou pracovala aj vo filme Sneh. Iste, človek môže podľahnúť nejakej módnej vlne alebo sa môže aktívne venovať štúdiu, vždy však ide najmä o vnútorné prežívanie a to sa neodvažujem nijako zovšeobecňovať. Prirovnanie k metafore je však určite zaujímavé, keďže v oboch prípadoch ide o odkrývanie skrytých významov…

Váš najobľúbenejší animovaný film?

Jeden sa vybrať nedá, môžem menovať zopár autorov, ktorých mám rada: Jean-François Laguionie, Georges Schwizgebel, Jurij Norštejn, Mark Baker, duo Gianini a Luzzati…

Keby ste mali možnosť aj prostriedky na vytvorenie celovečerného animovaného filmu o čom by bol?

Detektívka z 30-tých rokov, niečo medzi Agathou Christie a Indianom Jonesom.

Yellow / Žltá teaser

NALAĎ SA NA ŽLTÚ. Od septembra sa vidíme v kine spoločne s filmom OUT, ktorý mal premiéru na Festival de Cannes. Sleduj Yellow / Žltá, program PROJEKT 100 a buď v obraze! #filmzlta

Posted by Yellow / Žltá on 22. august 2017

Skúste nám aspoň v skratke predstaviť váš nový film Žltá. Prečo by ho divák mal vidieť a čím je oproti vašej predchádzajúcej tvorbe iný a naopak čo si v ňom váš fanúšik rozhodne nájde?

Žltá je poetický obrazový film o opernej speváčke Viole, ktorá sa utieka do svojho vnútorného prísne organizovaného “fialového” sveta, pretože sa bojí hlučného, chaotického, občas nebezpečného a občas radostného “žltého” života vonku. Túžba po slobode ju však vytiahne z tieňov…

Film bol realizovaný kreslenou animáciou, pri ktorej vzniklo takmer 3000 maľovaných fáz.

O autorovi

Pavel Chodúr

Pavel Chodúr

Študoval na VŠMU odbor Umelecká kritika a audiovizuálne štúdia. Tu sa začal venovať písaniu scenárov. Je podpísaný pod prvú slovenskú adaptáciu komiksu v réžií Romana Gregoričku Orfeova pieseň. Venuje sa kreatívnemu písaniu, réžií svojich vlastných diel, herectvu. Rád cestuje a píše o svojich cestách denníky. Niekoľko rokov fungoval v amatérskom divadle ako scenárista a herec a v súčasnosti pracuje pre castingovú agentúru Cine-jessy tiež na pozícií kreativca. Inak vo voľnom čase číta, píše, pozerá, počúva a keď mu zostane chvíľa voľného času ide sa prejsť.