Film 2010+ Kultúra & umenie Ostatné

Filmy roku 2018, ktoré sa páčili našej redakcii

Za redakciu 9múz by sme sa radi podelili s našimi dojmami o najlepšie filmy roka 2018. Ešte samozrejme, mnohé tituly sa dostanú do slovenských kín s neskorším uvedením, niektoré možno vôbec, ale s príchodom nového roka by sme vám radi ponúkli tie tipy, ktoré v nás rezonujú a rozhodne stoja za pozretie.

Vlado Král

Hereditary – Keď som prvýkrát videl recenzie, ktoré tento film prirovnávajú k Exorcistovi dnešnej generácie, bol som značne skeptický. Dobrý horor sa dnes objaví veľmi sporadicky a nie to ešte taký výborný ako Exorcista. O Hereditary si dovolím tvrdiť, že ide o minimálne jeden z najlepších hororových filmov za posledné roky. Ari Aster tu šikovne pracuje s hudbou aj strihom a vytvára pocit nekľudu a napätia bez toho, aby bol divák neustále bombardovaný nejakým násilím alebo znepokojujúcimi scénami. Hereditary je vynikajúci paranormálny horor, pri ktorom som mal nefalšovanú husiu kožu a spomienka naň vás bude strašiť ešte nejaký ten deň a noc.

 

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt hereditary


 

An Evening with Beverly Luff Linn – Film, ktorý buď milujete alebo vám absolútne nič nepovie. Snímok Jima Hoskinga, v hlavnej úlohe s Aubrey Plaza, ktorá je známa svojským zmyslom pre humor, nie je určený pre každého. Špecifický humor a prevedenie ocenia hlavne fanúšikovia filmov Willa Farrella alebo Dannyho McBridea, ktorému tento rok moc nevyšiel film Arizona.

 

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt An Evening with Beverly Luff Linn


 

Sicario: Day of the Soldado – Nasledovateľ filmu Sicario (2015 – Denis Villeneuve) sa vracia do temného prostredia mexických drogových kartelov a za svojim predchodcom určite v ničom nezaostáva. Akčná dráma z pera Taylora Sheridana vás dokáže napriek pomalšiemu tempu pohltiť, nenudiť a prekvapiť. Pomalšie tempo zároveň dáva priestor režisérovi Stefanovi Sollimu pre dlhšie dramatické zábery. Oceniť treba aj výborné herecké výkony Benicia Del Tora a Josha Brolina, ktoré dodávajú filmu autenticitu.

 

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt Sicario: Day of the Soldado


 

Deadpool 2 – Určite jeden z najlepších filmov roka a tiež jedna z najlepších komiksoviek. Filmu nechýbajú poctivé akčné scény, nezameniteľný humor ale aj dramatické momenty, ktoré vám zahrajú na city. Vo filme je vynikajúco narábané aj s intertextualitou, čo poteší hlavne die-hard komiksových nadšencov.  Keďže komiksovky to majú s Oscarmi tažké a nomináciu na najlepší film získajú len ťažko. Snáď sa Deadpool 2 ocitne aspoň v nominácii novej Oskarovej kategórie, Outstanding Achievement in Popular Film.

 


 

Ready Player One – Toto Spielbergove sci-fi síce neprináša prevratné futuristicko-filozofické myšlienky à la Tarkovský, má však niečo iné, to v čom je Spielberg majster, filmové dobrodružstvo, à la Indiana Jones. Snímok pôsobí v pozitívnom svetle ako reminiscencia jeho filmov z 80-tych rokov a tento nostalgický pocit umocňuje aj množstvo odkazov na iné filmy a svety ako Star Trek, Knight Rider a Jurassic Park. K správnemu hollywoodskemu mixu na instantnú klasiku nesmie chýbať ani romantická zápletka medzi hlavnými postavami.

 

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt Ready Player One


Pavel Chodúr

Žiara/Hikari/Radiance

S rannou tvorbou režisérky Naomi Kawase som mal trochu problém. Ťažko sa mi dostávala pod kožu. Jej posledné tri filmy( do toho spadá aj Hikari) ale považujem za to najlepšie, čo na poli súčasného japonského filmu vzniklo. Hikari je príbeh o narátorke filmov pre slepcov a fotografovi, ktorý počas filmu prichádza o zrak. Nevšedná romanca je manifestom o umení, ktoré nás obklopuje a musí obklopovať a o láske, ktorá má v sebe čistotu, pretože nie je podfarbená romantickým podtónom ale akousi túžbou niekam patriť. Film ukazuje stratené duše robiace veci, aby sa uživili, pričom v skutočnosti hľadajú niečo, čo zaženie ich samotu. Kawase to robí poeticky, nenásilne a s presahom. Po filme doznieval krásny pocit ešte veľmi dlho. Ak sa vám toto bude páčiť, pozrite aj An a Still the Water.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt Hikari 2018 movie


 

Pátranie/Searching

Film, ktorý ma tohto roku prekvapil asi najviac. Celý robený cez obrazovku počítača, dokáže vyrozprávať príbeh, ktorý je nielen plný skrytých významov a kritiky na súčasnú spoločnosť, ale zároveň dokáže vytvoriť parádne napätie, ktoré je logicky nadväzujúce. Ale tým, že sledujeme celý príbeh cez obrazovku ustráchaného otca, všetky informácie o zločine dostávame v rovnakej podobe ako on. Toto prepojenie z tohto filmu robí parádnu jazdu, ktorá vám nenechá ani na chvíľu vydýchnuť, hoci sa obíde úplne bez explicitnosti alebo akčných scén. Malý veľký film, ktorý dokazuje že herec John Cho, nie je len ten týpek čo išiel trikrát s Kumarom do White Castle, ale aj charakterový herec, ktorý dokáže utiahnuť celý film. Searching je príklad toho ako sa dá film robiť jednoducho a dobre.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt searching 2018


 

Prekliate dedičstvo/ Hereditary

Film, ktorý vás nepotrebuje desiť. Stačí mu, že sa vám dostáva od prvej do poslednej minúty pod kožu. Nie je postavený na lakačkách, ale na atmosfére. Dôležité v ňom nie sú strašenia a úzkosť, ale charaktery, ktoré sa s celou situáciou snažia vysporiadať po svojom. Čo sa týka motivácií, tak sú bezchybné. Pocity a zúfalstvo postáv zase pôsobí skutočne. A finálny zvrat je takou čerešničkou na torte pre všetkých, čo obľubujú pôvodného Exorcistu alebo Rosmery´s Baby. Aster vsadil na pomerne druhotriednych hercov, aby predstavil prvotriednu zábavu. Film je nepríjemný, osobitý a plný režijných nápadov. Pohráva si s mysticizmom s náboženskou doktrínou a zachránilo to tohto roku vo veľkej miere hororový žáner, keď ten Wan dokončoval toho Aquamana.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt hereditary


 

Eighth Grade – ôsma trieda

Burnham je komik, ktorý aj napriek svojmu mladému veku dokáže trefne reflektovať súčasnú spoločnosť. A je mi sympatickejší o to viac, že je Američan. Jeho debutový film o dospievaní sa nesie v neuveriteľne autentickom duchu. Je pravda, že som nikdy nebol 15 ročným dievčaťom, ale viem si úplne presne vybaviť všetky tie pocity, úzkosti a snahy niečo dokázať, nejako sa vymedziť, ktoré v tom veku boli alfou a omegou aj môjho života. Čo na filme najviac oceňujem je herecký výkon hlavnej predstaviteľky Elsie Fisher, ale tiež fakt, že ten film netlačí na pílu. Nesnaží sa šokovať. Nesnaží sa byť nepríjemným. Je len skutočný. Ako keby manifest na to, že všetko čo si myslíme že nebude v pohode, nakoniec v pohode bude. Lebo to čo nás robí divnými nás v budúcnosti bude robiť silnejšími. Takže Manifest of Youth, ktorý je dobré vidieť a spraviť si na neho vlastný názor. Najdôležitejšie čo môže spraviť umelec je snažiť sa byť voči svojim divákom úprimný. Tu to platí na 100%.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt eighth grade 2018


 

Bohemian Rhapsody

Queen nemám rád. Nikto som ich veľmi nepočúval. Až na Bohemian Rhapsody, ktorá pre mňa mala význam len v tom kontexte v ktorom sa hovorilo o Waynovom svete.
Preto som bol veľmi príjemne prekvapený čo ten film so mnou robil. A to hovorím aj ako človek čo nevyhľadáva filmy s homosexuálnou tématikou( nie že by mi vadili, len mi nemajú veľmi čo povedať). Tu sa ale všetky tieto veci krásne prepojili. Film je o umelcovi, čo si nevie nájsť miesto v živote. Je sebadeštrukčný, arogantný ale zároveň pre svoje okolie dôležitý, fenomenálny. Romi Malek podáva najlepší výkon. Jeho transformácia s Freddiem je absolútne dychberúca a hlavne film dokáže jeho postavu zobraziť veľmi ľudsky. Rozumieme prečo postava robí, to , čo robí.  Dôležitý film. Queen som po dopozeraní začal počúvať. A nie je práve toto, čo má film spraviť? Predstaviť vám niečo takou formou, že dáte svetu, ktorý prezentuje šancu? Po Chaplinovi a Gandhim najlepší biopic, aký som mal možnosť vidieť.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt bohemian rhapsody 2018


Martin Hladký

Roma – osobný projekt režiséra, producenta, scenáristu a kameramana v jednej osobe, s výraznými autobiografickými prvkami. Urbánne stredostavovské prostredie štvrte Mexica city v 70. rokoch, ktoré boli poznačené turbulentnými rošádami štrajkov, nedôvery a politickej a rodinnej neistoty. Cuarón sústreďuje melancholický smútok udalostí do hlavnej postavy – neherečky, pričom okolo jej osi sa odohráva fascinujúci svet dojmov a plynúcich situácií, ktoré majú neopísateľné kúzlo a takú tú esenciu neskreslenej pravdivosti. Výborné zvukové a obrazové kreácie iba podtrhujú výsledný dojem pripomínajúci neorealistické hnutia 40-60 rokov. Problém s Netflix-om môže spôsobiť, že veľa divákov sa k filmu dostane dosť neskoro.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt roma 2018 film


 

Šťastný Lazzaro – Lazzaro, podobne ako Toni Erdmann (2016), je žiarivou studnicou inovácií a inšpirácií, ktoré súčasný artový film povznáša z upadajúcej jednotvárnosti. Zaujal ma predovšetkým výbornou chémiou postáv a nebojácnosťou nahliadať na svet cez škriepky a úlomky nevinnosti v nadväznosti priamej konfrontácie a bolestivej reality. Príbeh tak bohatý, mnohovrstvový, často aj vtipný či dojemný, vytvára svety, z ktorých dýcha veľký autorský zámer. Nepravdepodobné spojenectvo Lazzara a Tancrediho je v kolízii mágie času a náhlych zmien rôznorodých miest dokonalou ukážkou rozprávačského sebavedomia.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt lazzaro


 

Studená vojna – Pohlcujúci návrat do totalitného prelomu 40. a 50. rokov, kde sú transformačné procesu komunizmu na ústraní bežného života. Chladný vzťah oboch predstaviteľov môže miestami pôsobiť zvláštne až čudesne, ale v ich hĺbke tkvie tragika spôsobená vonkajšími okolnosťami, ktorú obaja zainteresovaní nedokážu prelomiť. Skvelá práca skokového strihu naprieč časom zvýrazňuje disonančnú rozpoltenosť a nedôveru postáv smerom k periférií vonkajška ale aj k sebe samým, ktorú už v dnešných filmoch len tak nevidíte.

Súvisiaci obrázok


 

Climax – Párty epilóg mladej tanečnej skupiny na jeseň roku 1996. Vplyvom namiešaného LSD so sangriou sa rozvíri najhrôzostrašnejšie vyústenie nespútanej zábavy, ktoré hraničia niekde medzi božskou rozkošou a sebazničením. Stav, kde medzi rajom a šialenstvom je tenká línia. Noé čerpajúc z vlastných zážitkov dodal filmu nespútanú exploatačnú razanciu, ktorú podtrhujú mimoriadne osobné manévre ručnej kamery a vyzývavá disco hudba. Taktiež prepojenie civilných úchylných konverzácií protagonistov v minimalistických obratoch vytvárajú vzácny balans naproti akčnejším a tanečným scénkam (skvelý vyjadrovací utlmený stimul, ktorý rozširuje zdanlivý stereotyp polodokumentárneho naratívu).


 

Zlodeji/Vzplanutie – Kore’edov opätovný návrat na festivalový vrchol tohto roku konečne potvrdil aj víťazným ocenením v Cannes. Problematická zápletka je rozšírená o lyrizmus a poetickú rovinu. Film je silný v prepojení osobných väzieb členov spoločnej domácnosti a ich intímnej zóny, ktorá je prezentovaná neskrášlene emocionálne a realisticky. Ďalej ma ako prvé filmy za čiarou napadnú taliansky Dogman a kórejský Beoning (Vzplanutie), pri ktorom neviem v tejto chvíli povedať, či ma zasiahol ešte viacej než jeho japonský festivalový súper (pravdepodobne áno). No a najbližší film uvedený vo festivalových premiérách tohto roka, ktorý by som si chcel pozrieť najbližšie, sú Posledné večery na Zemi.

Zľava: japonský víťaz festivalu Cannes, kórejský hypnotický multižánrovo ladený snímok

O autorovi

Redakcia 9múz

Redakcia 9múz