Film & TV Film 2010+ Kultúra & umenie Ostatné

Filmy roka 2019

S blížiacim sa koncom kalendárneho roka 2019 sme sa rozhodli vám opäť ponúknuť zopár filmových tipov. Rok 2019 znamenal návrat režisérskych legiend Martina Scorseseho či Quentina Tarantina, nových úspešných amerických seriálov, marvelov na pokračovanie ako aj ázijskej dominancie na svetových festivaloch.  

Dovolili sme si vybilancovať rok podľa toho, čo sme videli a vyzdvihnúť tituly, ktoré nejakým spôsobom inšpirovali náš pohľad na modernú kinematografiu, na filmy s výpovednou hodnotou, ktoré sú dosť osobité a ponúkajú neobyčajnú umeleckú odozvu. Tak ktoré to teda sú?

Martin Hladký

Parazit (Gisaengchung – rež. Džun-ho Pon) – Víťaz zlatej palmy v Cannes pripomína merateľný multižánrový ošiaľ vo východoázijskom kontexte, aký vyvolal Pulp fiction v roku 1994. Môžeme jej vášeň k filmovému médiu porovnať s tým čo dokázal nedávny Toni Erdmann (2016) v poslednom období. Dokazuje, že kinematografia vie ponúknuť  nový rozmer z hľadiska rozprávacej formy a obsahovej kreativity. Presvedčí vás, že zaužívaný stereotyp o chudobnej dobročinnej kasty žijúcej pod stekajúcimi omietkami nemusí byť (po tomto zhliadnutí) vnímaný kladne naproti rozmaznanej majetníckej kaste, ktorá už ani nevie, koľko personálu vo svojom honosnom viacpodlažnom dome zamestnáva a sprvoti pôsobí antagonisticky a povýšenecky…

Joker (rež. Todd Phillips) – Doposiaľ nevídaná štruktúra psychologickej sondáže marvelovskej postavy. Joker je prepracovaná psycho-sociálna intimita, ktorá exploduje externalizovaným spôsobom na okolitý urbanizovaný svet. Svet pokrytectva a cynizmu zachytáva ako provokatívnu príčinu vzostupu jokerovského šialenstva, kde kontrolu mesta prevezme masa psychicky labilných jedincov, ktorí sú dôsledkom vývoja spoločnosti. Ikonický Phoenixov výkon.

Vtedy v Hollywoode (Once upon a time in Hollywood – rež. Quentin Tarantino) – Triumfálna trefa do čierneho v podaní Tarantina. Ide o jeho osobnú výpoveď z vnímania Hollywoodu v 60tych rokoch a treba vnímať aj jeho špeciálnu odovzdanosť tomuto projektu. Film perfektne využíva autentickej dobovej atmosféry, tarantinovsky cynickej mizanscény a zmyslu pre vizualizáciu vyhrotených scénok. Celé to podfarbujú viaceré členité komponenty, s ktorými sa Tarantino hrá ako s bábkovými figúrkami a pevne si drží patričný nadhľad nad celým konceptom. Jeden z jeho najatmosferickejších filmov a jeden z tých, ktoré najviac priťahuje sila nostalgického pôžitku.

U zlatej rukavičky (Der goldene Handschuh – rež. Fatih Akin) – Hamburg 70tych rokov. Fritz Honk, zdeformovaný sériový vrah sa vrhá do sveta adrenalínu, degradácie a temnoty, zatiaľ čo si zanedbaná spodina céčkových krčiem nevšíma jeho úchylných výstrelkov – tým pádom sa ľahšie stane jeho korisťou – ideálne podhubie pre jeho vyčíňanie. Film narába so zaujímavým spracovaním estetizujúceho násilia, kde aura nedotknuteľnosti je až provokatívne zvodná. A príšerná zároveň.

Ír (The Irishman – rež. Martin Scorsese) – Bezmála tri a pol hodinová jazda, ktorá však nadväzuje na koncepty Goodfellas len z časti. Scorsese tentoraz zvolil postupnú gradačnú naráciu, vo väčšine kľúčových momentoch absentuje nediegetická hudobná zložka, čiže dej je viac autentický a tichý (čo môžu narúšať len extrémne digitálne zásahy – v tej porcii pôsobia iba minimálne rušivo). Viacej času dostanú dialógy, ktoré sa perfektne stupňujú a divák je do nich vtiahnutý. To ale neznamená, že sa nestriedajú retrospektívne a nelineárne deje alebo žeby autor pozabudol na bluesove, country či soulové skladby (na dotvorenie atmosféry) a ktoré sú typické pre časy, v ktorých bol Jimmy Hoffa na výslní popularity.

Ďalšie festivalové snímky, ktoré ma zaujali:

Oleg

Pirane s detskou tvárou

Atlantique

Slovenský kontext:

K tomuto sa nám ťažšie vyjadruje, keďže sme toho videli pomenej. Východniarska Loli Paradička či Ostrým nožom (pojednávajúca kauzu D. Tupého) môžeme odporučiť. Afrika na pionieri, Nech je svetlo či Pomaľované vtáča získali taktiež dobrú kritickú odozvu.

Seriál:

Černobyl – Po pilotnej časti som silne pochyboval, či sú Briti dostatočne adaptabilní pre autentické hodnotenie dobových udalostí, ktorých boli na opačnej strane barikády. Predsa, je v tom silná politická motivácia a HBO takéto projekty podporuje už len z princípu. Treba avšak uznať, že seriál má vysokú edukatívnu hodnotu a mnohé zábery sú až dokumentárne presvedčivé. Černobyl spustil doslova ošiaľ.

Dokument:

Leaving Neverland – Kontroverzný, avšak veľmi prínosný dokument, ktorý rozmazáva veci z kuchyne popovej hviezdy, o ktorých sa nikomu nechce hovoriť. Prínosný nie tak v rámci dokumentárnej inovatívnosti, ako výpoveďou.

Diego Maradona

Vlado Král

Alita: Battle Angel – Film vznikol na základe dystopickej cyberpunk mangy od Yukito Kishiroa, ktorej hlavnou hrdinkou je kyborg Alita. Režisér Robert Rodriguez spolu s Jamesom Cameronom, ktorý pracoval na scenári, priniesli film, ktorý je pôvodnej predlohe poklonou. Umelecké spracovanie post-apokalyptického sveta je pôsobivé a divákovi ponúka futuristickú farebnosť v kontraste s temnejšími scénami, tak ako film ponúka zábavu aj hlbšie myšlienky. Alita v sebe spája vyváženou mierou drámu, akciu a zábavu, ktorá je založená na kvalitných hereckých výkonoch. 

Avengers: Endgame – Vyvrcholenie série Avengers prišlo s netypickým pomalším priebehom, ktorý dal priestor nahliadnuť na obľúbených hrdinov z inej strany. Vidíme ich vysporiadavať sa rôznymi spôsobmi s realitou, ktorú prinieslo Thanosovo lusknutie. Film prináša okrem akcie aj vtipné momenty, napríklad keď sú hrdinovia postavený do scén z minulých častí. To, že Avengers: Endgame je kvalitné filmové dobrodružstvo dokazuje aj prvé miesto na svete v rebríčku najviac zarábajúcich filmov.

Joker – Psychologický thriller Todda Phillipsa prekvapil Jokerom, ktorého stvárnil herec Joaquin Phoenix. Spôsob akým príbeh zachytáva priebeh a vývoj psychickej choroby dáva filmovej postave Jokera nový rozmer, ktorý je v rámci komiksových filmov ojedinelý. Divák je zároveň konfrontovaný s nepríjemnými otázkami, ktoré sú aktuálne aj v súčasnej spoločnosti. Film, ktorý mal pomerne nízky rozpočet a zápasil s mnohými predsudkami sa nakoniec zaradil medzi najlepšie počiny posledných rokov.

Apollo 11 – Na rozdiel od väčšiny dokumentov, tento rozpráva príbeh Apolla 11 v prítomnom čase, bez použitia rozprávača, či rozhovorov. Apollo 11 by sme mohli skôr prirovnať napríklad k filmu Koyaanisqatsi. Monumentálne zábery štartovacej rampy, či samotnej rakety, ktorá priniesla Buzza Aldrina, Neila Armstronga a Michaela Collinsa na mesiac, sú popretkávané so zábermi na bežných ľudí, ktorí sa prišli pozrieť na túto historickú udalosť, či zábermi z kontrolnej miestnosti. Film Todda D. Millera nie je ale o faktoch, ale o tom, aké to je byť súčasťou takého historického okamihu akým bola cesta Apolla 11, bez ohľadu na to, či ste astronaut, technik alebo divák.

The Lighthouse – Hororový príbeh dvoch správcov majáka zaujme čiernobielym obrazom, ktorý evokuje staré hororové filmy ako Nosferatu (1922). Umelecké spracovanie je celkovo jedinečné a vďaka príbehu, v ktorom postupne postavy prepadajú šialenstvu a majú halucinácie, sa divák stretne so strašidelnými a divokými obrazmi, ktoré sú vizuálne úchvatné . Herecké výkony Willema Dafoea a Roberta Pattinsona sú na vysokej úrovni a Pattinson tu dokazuje, že už dávno nie je Edwardom z Twilightu.  

Seriál:

The Expanse – Najnovšia séria vesmírnej space opery prvý krát vyšla v produkcii Amazon Prime Video, za čo sú všetci fanúšikovia sci-fi Bezosovi vďačný. Tak ako tri série predtým, aj táto prináša kvalitnú drámu plnú politických konšpirácií, vesmírnych bitiek a objavovania dávno zabudnutých mimozemských artefaktov, ktoré môžu zodpovedať tajomstvá vesmíru. Vďaka ambicióznemu príbehu nájdeme v seriáli The Expanse hĺbku podobnú filmom ako Vesmírna Odysea, či komplikované vzťahy a zvraty ako v Game of Thrones.

O autorovi

Redakcia 9múz

Redakcia 9múz