Film & TV Film 1930-1949 Filmové obsahy a výklady Kultúra & umenie

Film: Čarodejník z krajiny OZ

Rozprávka, ktorej plody krásy a epickosti pramenia z prostej lásky k dielu, väčšinou činia z daného filmu niečo viac, ako len sezónnu záležitosť. Staré štúdia ale v prvopočinoch vedeli zainvestovať a risknúť svoj umelecký vkus a preniesť ich divákovi ako smelú víziu sveta dospelých do sveta detí. A sú také, na ktoré sa spomína po 76-tich rokoch ako na klasiky, manifesty osláv a najrozmarnejšie formy pozitivizmu. Čarodejník z krajiny OZ (Wizard of OZ) z roku 1939 je po všetkých stránkach – ako v rovine eskapistického sveta neobmedzených možností, tak v rovine muzikálovej scenérie čarokrásnej cesty za vytýčeným cieľom, jedným z ojedinelých rukopotných projektoch svojej doby.

3oz

Réžie sa ujala hneď pätica borcov, avšak bol to Victor Fleming (dodnes nechápem, ako sa podarilo pracovať paralelne s Gone with the wind), ktorý mal hlavné a konečné slovo. Koncom tridsiatych rokoch sa Technicolor síce začal používať, častokrát na to však neboli financie ani optimálne možnosti. Po úvodnom sépiovom začlenení v málo známej dedinke na okraji vidieka počiatkom 20teho storočia sa mladá Dorotka so svojim psíkom dostávajú do najdlhšieho spánku ich života. Po splnení túžby, ocitajú sa v inom svete, takom, kde platia úplne iné pravidlá a všetko vyzerá odlišne ako v odľahlej zaprášenej farme. Aj nádhera a neobmedzenosť nie sú ale tým, po čom každé malé dieťa túži. Dorotka si po čase uvedomí, že jej chýba rodina a každé prianie má predsa aj odvrátenú stranu.

Po ceste oboznamovania stretne zopár kamarátov : zbabelého leva, plecháča a strašiaka a tí ju zavedú k vysnívanému i obávanému palácu veľkého čarodejníka. Prejdú malebnou krajinkou, spoznajú okolie a nástrahy a smerujú postupne k cieľu svojej cesty. Dorotka so psíkom Totom sa však dostane do zajatia a jej kamaráti robia všetko pre to, aby ju oslobodili. Následne žiadajú od obávaného čarodejníka, aby ju pretransformoval späť do Kansasu. Ten zmäkne najmä vo chvíli, keď objavia jeho skutočnú podobu zakrývajúcej identity a čarodejník je donútený vyložiť všetky karty na stôl. Zbabelý lev dostane odznak odvahy, strašiak ovenčený titul, plecháč skutočné srdiečko a Dorotka sa prebudí.

2oz

MGM tento projekt vyšiel nadmieru, výkonný producent Mervyn LeRoy mohol konštatovať vysoké tržby. Nie hneď, po znovuuvedeniach a ďalších reprízach sa zisky zvýšili temer stonásobne (2014). Film mal veľký dopad aj k hraniciam animovanej produkcie a muzikálovej fantasy, nastolil určité pravidlá a nechal prehrávať takmer všetky postavy, avšak k výraznému sugestívnemu účinku, pre ktorý film v takejto krasotine aj vznikol. Tak zveličene a nafúknuto, tak pestro i sviežo, výtvarne i štylizovane ako sa len dá. V tomto silne vizuálne ladenom monumentálnom snímku sa to paradoxne hodilo viac, než hocikde inde, pretože vnorenou snovou optikou sa dá chápať ďaleko viac príznačnejšie. A pesnička Over the rainbow bola prespievaná nespočetne krát a stala sa taktiež kultovou. Čarodejník z krajiny OZ je právom vnímaný ako kult a aj zarputilú mienku dospelých dokáže výrazne ovplyvniť.