Film & TV Film 2010+ Filmové obsahy a výklady

Film: Vzplanutie

Beoning (2018) je podľa BFI a Sight and Sound jedným z najlepších filmov roka 2018. Niežeby vyslovene staval na nízkotonážnom ťažisku a pomalom rozprávaní, ale veľmi citlivo nabaľuje dramatickú atmosféru ako prirodzený dôsledok okolností a informácií, ktoré jeho pozorovaním získame.

Neznamená pritom, že je vykalkulovane atmosfericky bezuzdný a kŕčovitý a alibisticky by sa zakrýval pred neschopnosťou rozprávať akčnejšie a viac priamočiaro.

Je vnímavý, vyžaduje pozornosť v inom slova zmysle. Dostane sa vám pod kožu postupne neskôr, nie v danej konkrétnej chvíli.

Snímok má neobyčajne vzácne vyváženú rovinu dejových zvratov a spontánnosti, ako aj poctivé a trpezlivé dávkovanie samoty postáv, na ktorých sa valí bremeno neistoty, tiaže a osamelosti.

(Oficiálny propagačný plagát)

Dej

Film začína niekde počas Lee Jong-suho (Ah-in Yoo) hľadania práce v Paju. Po úspešnom dokončení školy je na križovatke životných rozhodnutí. Nevie, čím chce byť. Jediné, čo by ho napĺňalo, by bola práca spisovateľa. Leeho otec je farmár, ktorý ma právne problémy a všetka zodpovednosť rázom leží na Leeho pleciach.

Stretne bývalú spolužiačku a kamarátku z detstva Shin Hae-mi (Jong-seo Jun). Toto tak trochu prapodivné stretnutie je zahalené dúškami záhadnosti. Pospomínajú na mladosť a školské časy. Shin poprosí Leeho, aby jej kŕmil mačku, zatiaľ čo bude na výlete v Afrike.

Shin mu ukáže dom. Neskôr majú sex a za pár dní odíde do Nairoby, kde uviazne na letisku kvôli poplašnej správe o teroristickom útoku.

Ďalšia pasáž, kedy Lee príde Shin vyzdvihnúť je zahalená rúškom nejasností. Lee, ktorý sa zamiloval do Shin zisťuje, že počas krátkeho krízového obdobia si Shin našla partnera Bena.

Nevie sa presne, čím sa Ben živí, ale Leem to otriaslo. Nepredstavoval si, že Shin im postaví niekoho tretieho do cesty. Lee sa so slušnosti a neschopnosti opustiť Shin pripojí k páru na niektorých stretnutiach v Soule.

Na opustenej farme rodiny Jong-su trojica posedáva a páli jointy. Shin spomína na detstvo, avšak zachvíľu to na ňu doľahne a zaspí. Ben začne rozprávať o svojich zvláštnych koníčkoch, ako zvykne páliť skleníky vo vidieckych oblastiach. Lee mu čochvíľa prezradí, že miluje Shin.

Ďalšie dni Lee pozoruje okolité skleníky v blízkosti svojej farmy. Zavolá mu Shin, ale po pár sekundách jej dochádzajú slová a telefón sa vypne. Odvtedy už na telefonáty vôbec nereaguje.

Lee navštívi jej domov, ktorý je zvláštnym a neobyčajným spôsobom čistý. Nenájde nič, čo by ju tam evokovalo. Ani mačku. Dozvedá sa u jej rodičov, že im dlhuje peniaze a dlho ju nevideli. Lee sa snaží dostať sa k Benovi. Po nejakom čase, keď ho Ben zazrie, ho osobne pozve do svojho domu a oboznámi ho s novou priateľkou. V kúpeľni však Lee zbadal hodinky, ktoré daroval Shin a niektoré ostatné veci a začne si dávať mozaiku týchto nejasností dohromady.

To spaľovanie skleníkov je metaforou zabíjania ľudí. Lee vo vypätom finále zabíja Bena a krvou presiaknutý si vyzlieka krvavé oblečenie. Dychtivo nasadne do dodávky a uteká z miesta činu, kde rovnako horí aj povestný skleník (poznávací rituál sériového zabijaka).

Herecký koncert Ah-in Yoo, ktorý svojim úsporným výkonom v roli Lee Jong-su prezentuje postavu vo viacerých polohách.

Spôsob vyjadrovania:

Vzplanutie (2018) sa štylisticky príliš nevyčleňuje z úspešného minimalistického trendu ázijských drám po roku 2000, ktorých mernou mincou je nádych tajomna a nešpecifikovateľnej chémie postáv. Spiritualistický dojem z filmu je dôkladne previazaný s tenkou príbehovou líniou, ktorá dávkuje tempo v neparalelných dejoch.

Vizuálnej stránke dominuje kamera evokujúca zúčastnenosť  a pozorovací profil. Beoning (2018) disponuje kvalitným scenárom, ale filmu dominuje obraz, ktorý dopomáha k úspornosti slov, ktoré nie sú natoľko žiaduce a umocňuje  „spirituálne mystérium“, ktoré je filmom popretkávané na všetkých úrovniach.

Nedokážete presne povedať, kedy prevláda žánrová úroveň trileru, tínedžerská melodráma nešťastného vzťahového trojuholníka či snová variácia dramatických obsesií o neuskutočniteľnej osudovej idylickej láske.

Rázom sa ocitnete v polohe, že si neviete dať rady a nič vám nedáva potešujúcu odpoveď. V tom tkvie silný dojem z filmu. Pôsobí vyspelo a neobyčajne.

Plusom je, že Shinina postava je dokonale nečitateľná a v žiadnom prípade ju neospravedlňuje pozornosť, ktorú si od mužov vyžaduje, hoci sa stáva obeťou obsesívnej mužskej sexuálnej fantázie a deviačného vlastnenia.

Záver, kedy Lee Jong-su zabíja (priateľa Shin Hae-mi) Bena, ktorého upodozrieva zo zabitia svojej platonickej lásky je film neurčitý a neinformatívny. A nemá želaného východiska. Ide o bolestivý katarzný prežitok pomsty, z ktorej je šokovaný aj samotný Lee. Zbavuje nás ako divákov akejkoľvek zodpovednosti za Leeho čin, ktorý urobil v afekte a v záplave neurvaného rozhodnutia. „Utekáme“ z miesta činu a nevieme „kam“…

O autorovi

Martin Hladký

Martin Hladký

Študuje na Fakulte ekonomiky a manažmentu v Nitre a mimo toho sa zaujíma o rôzne úrovne spoločenského poznania. Kedysi aktívnejšie športovanie vymenil za vzťah k filmovému umeniu a umeniu v rôznych jeho oblastiach.