Film & TV Film 1970-1989 Filmové obsahy a výklady Kultúra & umenie

Film: Maratónec

Maratónec nie je prvý film, ktorý poňal úlohu bývalých nacistických zločincov v „súčasnej“ trilerovej kostre, v ktorom sa dej filmu odohrával. Alfred Hitchcock napríklad svoj špionážny Notorious (1946) s Claudeom Rainsom ako Hubermanom natáčal v podobnej rošáde postáv a cieľov. To, čo ich spája, je prinajmenšom snaha zničil bývalú totožnosť príslušníka NSDAP ním samým a usadiť sa v neznámej krajine. Najlepšie aj materiálne sa zabezpečiť. Keď sa tento prvý predpoklad naplní a z bývalého príslušníka sa stále nevykorenila chuť po nenásytnom obohacovaní sa, môžeme v typickom americkom ponímaní očakávať nápaditú konfrontáciu odvážneho človeka z davu, ktorý vojnovému zločincovi „náhodne“ skríži cestu.

Paramount Pictures film uviedli 6.10. 1976 v čase, kedy v plnom prúde prekvitali dozvuky z aféry Watergate a problémy agentstiev a dvojitých totožností. Maratónec sa vyhýba najzložitejším zápletkám z tejto doby a je viac určený divákovi, ktorý očakáva priamočiarejšiu konfrontáciu, viac akcie a menej komplikovaných vodítok v rámci odhaľovania dejstva, prípadne, ak zápletka nie je dostatočne vysvetlená, jej ťažisko stojí práve na akčnom vyvrcholení. To akčné vyvrcholenie je ale nadžgané zvratmi a nepravdepodobnými schémami. To dôležité, čo z Maratónca vyžaruje, ale ďaleko presahuje jeho racionálny naratívny rozmer.

Dustin Hoffman v úlohe bežca a muža zapleteného do neľútostnej hry sa zdržiaval vo voľnom čase behaním popri brehu.

Thomas Levy alias „Babe“ (Dustin Hoffman) je študentom a zanieteným bežcom, ktorého otec spáchal samovraždu za čias McCarthyho éry. Jeho brat Henry, prezývaný „Doc“ (Roy Schneider) pracuje ako skrytý agent, ale jeho oficiálne pracovisko je v ropnej spoločnosti. Keď sa jedného dňa brat nacistického pohlavára smrteľne zabil pri dopravnej nehode, Babe predpokladal, že by Dr. Christian Szell (Laurence Olivier) kvôli tejto udalosti prišiel do New Yorku a zmocnil sa cennej diamantovej zbierky. Dôležitou vedľajšou postavou sa stáva Elsa Opel (Marthe Keller), ktorá je novou Babeovov priateľkou, ale má pochybnú minulosť. Keď Dr. Szell prichádza no New Yorku, Doc mu dohovára, aby mesto okamžite opustil a že tu nie je žiadaný. Szell akceptoval Docovu žiadosť, ale nečakane ho ostrou čepeľou smrteľne zasahuje. Doc sa stihol vrátiť do Babeovho bytu, avšak zomiera…

Po udalosti prichádza vládny agent Jenaway, aby spolu s políciou pomohol došetriť tento incident. Babe je presvedčený, že spôsob, akým Doc smrteľne zranený prichádza do jeho bytu, mu dáva indície, že sa ho snažil pred niečím dôležitým varovať. Babe je následne nedlho po vyšetrovaní unesený Szellovými mužmi. Szell ho týra a používa „zubárske šarlatánstvo“, aby s Babea vytiahol dôležité informácie. Neustále opakoval: „Je to bezpečné?!“.

Keď sa Babeovi podarilo Szellovi uniknúť, začal zisťovať, že jak Jenaway, ktorý pracoval aj s jeho bratom, tak Elsa sú napojení na Dr. Szella. Babe vezme na svoj existenčný útek Elsu ako rukojemníka a pri prestrelke sú zabití Jenaway i Elsa. Zatiaľ čo Szell sa na druhej barikáde snaží zameniť diamanty, ktoré uchmatol, spoznávajú ho židovskí obchodní poradcovia v Diamond District v Manhattane a Szell uteká z putiky. Žena z obchodu stíha Szella, ale pri tomto akte ju zráža taxík a miestni obyvatelia sa zgrupujú okolo nej. Szell tak má možnosť utiecť, hoci bol ešte konfrontovaný s obchodným asistentom.  Počas úteku ho stíha Babe a drží jeho diamanty. Donúti Szella, aby ich začal hltať (akt nenásytnosti) a následne ich Babe hádže do vody. Szell sa symbolicky zabije vlastnými čepeľami nožov, zatiaľ čo sa snažil uchmatnúť diamanty z vody. Babe z Central Parku, kde sa táto záverečná scéna odohrala, uteká a zahladzuje dôkazy, ktorými by bol stíhateľný a podozrivý za Szellovu smrť.

"Marathon Man" (1976)

Laurence Olivier vo svojej poslednej veľkej roli hral bývalého nacistického príslušníka bažiaceho po diamantovej zbierke. V rámci konšpiračnej hry mal okolo seba zoskupených špiónov i dvojitých agentov. V scéne možno vidieť jeho naozaj kruté metódy násilia, ktorých sa nebál pre svoj osobný prospech kedykoľvek použiť.

Marathon man (ako film) pracoval s príťažlivým námetom, ktorým spočiatku neupozorňoval na nekalé praktiky bezpečnostných služieb, skôr ich zapojil do kooperačného spojenectva s hlavnými postavami (i keď no, vieme ako to dopadlo…), aby napokon dokonalá konšpirácia ponechala Babea so svojim schopnosťami osudu napospas. I preto je možno všeobecná obľuba divákov z výsledného obsahu zdravo kontroverzná.

Hallova kamera vyniká v exteriérových naháňačkách a je subtílna i v dramaticky vyhrotených konverzáciách v uzavretých priestranstvách. Hudba Michaela Smalla zato pripomína Golsdmithove napínavé variácie. Celkovo je J. Schlesingerov film moderným a zábavným prototypom temného trileru s prístupnejším zameraním sa náhodné i menej náhodné osoby, ktoré sa naraz dostali do pavučiny „sprisahaneckej hry“.

Maratónec zožal úspechy a z tržobného hľadiska bol ziskový. Film nastavil nový pohľad na súperenie nevyspelosti, mladíckosti a odvahy do protikladných aspektov skúsenosti, podlosti a využívania systémových výhod (v ktorých sa Dr. Szell nápadito pohyboval a náramne ich zneužíval). Vyžaruje z neho kolobeh behu, ruchu a do protikladu nočnej nervozity nám režisér „dovtelil“ ambivalenciu denného režimu, ktorý v čase, kedy sa odohrávajú zločiny, všetci spia a naopak, cez deň sa prešpekulovaný zločinec maskovacím spôsobom etabluje v spoločnosti ako ryba v oceáne, ktorú nemožno len tak dolapiť. Maratónec je námetovo ohraný, (pokiaľ sa naňho budete pozerať dnešnými očami,) ale prevažuje z neho zábavný a adrenalínový rozmer.

 

O autorovi

Martin Hladký

Martin Hladký

Študuje na Fakulte ekonomiky a manažmentu v Nitre a mimo toho sa zaujíma o rôzne úrovne spoločenského poznania. Kedysi aktívnejšie športovanie vymenil za vzťah k filmovému umeniu a umeniu v rôznych jeho oblastiach.