Film & TV Film 1990-2009 Filmové recenzie Kultúra & umenie

Filmová recenzia: Kasaba (Mestečko)

Pavel Chodúr

Nuri Bilge Ceylan je v súčasnosti považovaný, za jedného z najtalentovanejších artových tureckých tvorcov. Je autorský, čo znamená, že si vyberá svoje vlastné témy a ide mimo celého koncernu veľkých štúdií. Píše si scenár aj si ho podľa seba režíruje. Je nositeľom dvoch veľkých cien z festivalu v Cannes za filmy VzdialenýVtedy v Antalónií, cenu za najlepšiu réžiu za Tri opice a zlatú palmu za jeho nový film Zimný spánok. My sa pozrieme na jeho prvý celovečerný film Kasaba( Mestečko), aj napriek tomu, že jeho 196 minútový Zimný spánok valcuje festivaly.

Kasaba je príbeh ukotvený v dedinke a sledujúci osudy jednej rodiny. Viac ako o ucelený príbeh ide režisérovi o mozaikovité úvahy nad životom, smrťou, láskou a tým či má história a kultúra jednej krajiny dopad na život jednotlivca v tej krajine, ale aj na to, ako vníma svet okolo seba. Film je čiernobiely a vizuálne pôsobivý. Kamera vníma detaily úzkeho priestoru skrze pohľady každého z členov rodiny. Pritom sa nebráni retrospektívam, ani snovým scénam. Aj napriek tomu je film ukotvený v realizme.

Či už sa jedná o motivácie s akými postavy rozprávajú o živote, alebo o postupnej modernizácií, ktorá sa dotýka života na dedine omnoho markantnejšie než obyvateľov väčších miest. Plynutie času a zmena je tu sprostredkovaná ročnými obdobiami, plynutím mrakov po oblohe, alebo pierkom putujúcim priestorom. Spomienky a plynutie času je totiž jeden z hlavných motívov Ceylanovej tvorby. Je to filozofická úvaha nad životom a jeho hodnotou a myslím si, že by dokázal zaujať kohokoľvek, kto si potrpí na nekonvenčné príbehy z peknými myšlienkami a posolstvom. A na spoznanie novej kinematografie a ich špecifickosti je Kasaba rozhodne filmom pre vás.

Pavel Chodúr

Pavel Chodúr

Študoval na VŠMU odbor Umelecká kritika a audiovizuálne štúdia. Tu sa začal venovať písaniu scenárov. Je podpísaný pod prvú slovenskú adaptáciu komiksu v réžií Romana Gregoričku Orfeova pieseň. Venuje sa kreatívnemu písaniu, réžií svojich vlastných diel, herectvu. Rád cestuje a píše o svojich cestách denníky. Niekoľko rokov fungoval v amatérskom divadle ako scenárista a herec a v súčasnosti pracuje pre castingovú agentúru Cine-jessy tiež na pozícií kreativca. Inak vo voľnom čase číta, píše, pozerá, počúva a keď mu zostane chvíľa voľného času ide sa prejsť.