Filmová recenzia: Interstellar

Vlado Král
Autor: Vlado Král

Space opera režiséra Christophera Nolana a jeho brata Jonathana, ktorá sa dostala do kín minulý týždeň vyvolala rôzne reakcie. Na tento film som sa tešil už dlhšie. Nolanove filmy mám rád, páči sa mi ako sa pohráva s našimi emóciami. Vyvoláva v nás napätie, smútok a radosť. Niekedy otvára aj dvere komnaty, s tými primitívnimi pocitmi a inštinktami, ktoré nás sprevádzajú od čias praveku a pomáhajú nám prežiť (The Dark Knight Rises). Práve Interstellar je filmom o prežití, o prežití nás, ľuskej rasy.

Život na zemi sa po neznámej katastrofe postupne stáva nemožným. Pleseň pomaly ničí všetky poľnohospodárske plodiny, ľudia zomierajú od hladu a k tomu neustále prašné búrky. Väčšina nepotrebných organizácií ako armáda, výskumné ústavy atď., boli zrušené a majorita ľudí sa venuje farmárčeniu. Podobne aj hlavný hrdina, bývalý pliot NASA – Cooper. Ten za záhadných okoloností ale zistí, že sa NASA tajne snaží nájsť pre ľudí druhú zem.

Film je úžasným vizuálnym zážitkom. Pri záberoch na neznáme svety, ktoré protagonosti skúmajú, čierne a červie diery sa budete cítiť úplne maličký a bezvýznamý. Aby sa priblížil čo najvernejšiemu vyobrazeniu vesmírnych objektov, Christopher Nolan spolupracoval pri ich vizualizácií s teoretickým fyzikom Kipom Thornom. Ten pomocou matematických vzorcov vyjadril teoretický vzhľad červiej diery, ktorý následne pomocou počítača vygenerovali. Viac sa dozviete v dokumente stanice Discovery Channel – The Science of Interstellar.

Mohutnosť vesmíru, naša bezvýznamnosť v porovnaní s ním a pocit malej nádeje, niekedy až beznádeje, na prežitie. To všetko je v Interstellar. Ale Interstellar vás nedostane iba vizuálom. Matthew McConaughey opäť potvril, že je skvelým hercom, ktorý si zaslúži Oskara. Podobne nesklamali ani jeho filmoví kolegovia. Interstellar tiež otvára metafyzické otázky a núti nás premýšlať, ako to celé v tom vesímre naozaj funguje. Celý filmový zážitok je ešte umocnený soundtrackom od Hansa Zimmera. Ten zvolil ako nosnú tému melódiu hranú na organe. Veď k takému veľkolepému filmu, by sa ani iný nástroj ako kráľ nástrojov, asi nehodil.

Vlado Král

Vlado Král

Vyštudoval Hudobnú vedu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Momentálne pokračuje na tejto katedre ako interný doktorand kde sa venuje výskumu hudobno-historických pamiatok a využitiu nových médií pri ich spracovní. Vo voľnom čase občas prispieva recenziami do rôznych periodík, číta knihy, pozerá filmy a je veľkým fanúšikom seriálu X-Files.