Filmová recenzia: Breaking News

Pavel Chodúr

Hongkongský akčný film prešiel rapídnou zmenou v priebehu niekoľkých rokov. Kedysi mu kraľoval Tsui Hark, Ringo Lam, John Woo. Tí postupne odchádzali do Ameriky, kde im bol pridelený Van Damme a z áčkovej čínskej ligy sa dostali do tej béčkovej americkej. Jediný kto dokázal v Amerike s odratými ušami preraziť bol John Woo, aj keď kvalita jeho filmov bola značne kolísavá.

18413650

Zatiaľ sa v Hongkongu postupne formovala nová skupina režisérov, z ktorých každý bol dominantný v konkrétnom žánri. Prišiel artový film a Wong Kar Wai a prišiel akčný film a s ním Johnny To a Ka-Fai Wai.

Posledný spomenutý vytvorili režisérske duo a vďaka tomu pokryli nielen žáner detektívneho filmu, ale aj thrilleru, akčného filmu a romantickej komédie. V roku 2004 – v dobe médií- Johnny To natočil Breaking News. Príbeh sledujúci policajných vyšetrovateľov naháňajúci obávaný gang je v rámci rozprávačských postupov jednoduchý. Dobrí muži zákona musia chytiť zlých banditov. Lenže ľudia zomierajú. Tvár polície je pred verejnosťou potupená a tak prichádza nová mladá posila s úmyslom vyhrať vojnu proti zločinu, ale zároveň si získať média.

BREAKING NEWS, (aka DAI SI GEIN), Richie Ren, 2004, (c) Palm Pictures

Film pracuje s množstvom postáv. Každá z nich zastupuje určitý status, ale je tiež nositeľom konkrétnych vlastností. Otec-zbabelec. Vyšetrovateľ s čiernobielym videním sveta. Gangster s pochopením a so srdcom. Vyšetrovateľka, ktorá je arogantná a inteligentná.

Film nepracuje s jednoznačnosťou a s presne definovanými postavami. V polovičke filmu sa dokonca dostávame z prostredia polície do prostredia gangstrov a film mení hlavného hrdinu. Rovnako kamera Siu-keung Chenga je rozpohybovaná. Priestor využíva maximálne. Aj ten exteriérový s výhľadom na preplnené hongkongské ulice, aj tie interiérové v bytíkoch a na chodbe, kde sú polícia a zločinci uväznení.

image03

BREAKING NEWS, (aka DAI SI GEIN), 2004, (c) Palm Pictures

Z každého prostredia film berie inú atmosféru a keďže sa tam stále niečo deje, film pracuje s precíznou strihovou skladbou, ktorá vám ako divákovi dopomáha k tomu, aby ste sa v priestore aj v postavách orientovali a zároveň sa s vami pohráva. To čo sa vďaka nasnímaniu, dvojexpozícií, akciám javí ako jasné, sa v ďalšej sekunde stáva prekvapivým zvratom.

Ako novodobý akčný film spĺňa svoj účel a dá sa hravo prirovnať k oceňovanému indonézskemu filmu The Raid, s tým rozdielom, že mŕtvych je v čínskej verzii podstatne menej. Na druhú stranu sa môže pýšiť formálne bezchybne zvládnutou 7. minútovou jednozáberovkou, ktorou sa celý film začína.

BREAKING NEWS, (aka DAI SI GEIN), Richie Ren, Kelly Chen, 2004, (c) Palm Pictures

Pavel Chodúr

Pavel Chodúr

Študoval na VŠMU odbor Umelecká kritika a audiovizuálne štúdia. Tu sa začal venovať písaniu scenárov. Je podpísaný pod prvú slovenskú adaptáciu komiksu v réžií Romana Gregoričku Orfeova pieseň. Venuje sa kreatívnemu písaniu, réžií svojich vlastných diel, herectvu. Rád cestuje a píše o svojich cestách denníky. Niekoľko rokov fungoval v amatérskom divadle ako scenárista a herec a v súčasnosti pracuje pre castingovú agentúru Cine-jessy tiež na pozícií kreativca. Inak vo voľnom čase číta, píše, pozerá, počúva a keď mu zostane chvíľa voľného času ide sa prejsť.