Film & TV Film 1990-2009 Filmové obsahy a výklady Kultúra & umenie

Film: Anglický pacient

Kolos majestátnych rozmerov vyžarujúci z Anglického pacienta (1996) dokáže strhnúť z viacerých hľadísk. Zaentz si bol veľmi dobre vedomý, že formálny štýl Leanovského typu, kde sa do koincidencie dostáva plamenný romantický príbeh zbiehajúci do prekážok a úskalí predurčených do tragického vyústenia sú v každej dobe moderné a záleží už na konkrétnych preferencií a umeleckej tvorivosti, ako to daný režisér dokáže vmiesť do kúzelného, fungujúceho a mozaikovitého poňatia. Anglický pacient je navyše relatívne zložito štruktúrovaný dej, miesiaci síce lineárne rozprávanie, ale zliate s mixom reálneho času a pamätí vážne zraneného maďarského účastníka bojov z 2 svetovej vojny. Miramax Films riskli distribúciu obsiahleho a zdĺhavého eposu, ktorý zožal tržobný úspech i filmové ceny, rozhodne však vôkol seba nezoskupoval parametre nespochybňujúceho úspechu, ktoré by tomu v prvopočiatkoch mali jednoznačne nasvedčovať.

Ťažko zraneného muža na konci 2.svetovej vojny odvádza do toskánskeho kláštora istá francúzska Kanaďanka Hana, ktorej jediný cieľom je pomôcť niekomu po tom, ako si jej život po predchádzajúcich rozhodnutiach vybral krutú daň. Lászlo Almásy (Ralph Fiennes), znetvorený a na celom tele popálený „účastník bojov“ oživuje (a zároveň fyzicky umierajúc) a na nemocničnom lôžku rozvádza svoju temnú minulosť zmietanú vojnovými šialenosťami, ktorých bol pevnou súčasťou a činil v mene neočakávaných okolností, ktoré z nich neraz vyplynuli a boli nevyhnutné pre prežitie. Ako sa ho tak lekársky tím odborníkov v talianskom kláštore snaží dostať k zmyslom a k pamäti, vysvitnú na povrch veľmi melancholické a smutné slová, ktoré akoby genericky reflektovali bežnú, útrapami zmietanú ľudskú dušu, ktorá sa nevzdala svojich ideálov a vášní napriek tomu, ako sa mu udalosti existenciálneho charakteru zbiehali na križovatke osudových rozhodnutí vo veľmi zbehlom čase. Okrem Hany (Juliette Binoche) bol pri jeho vstupoch prítomný aj istý Caravaggio (Willem Dafoe), ktorý počúval Lászlovu reč a vybavoval si z pamäti niektoré udalosti. Bol pripravený dovŕšiť pomstu za jeho predošlú zradu, ale po Lászlových smutných slovách už nebolo moc čo pomstiť. Po jeho vypočutí a čítaní denníkových zápiskov si žiadal zavŕšiť poslednú etapu umierania morfiom, aby svoje trápenie definitívne ukončil…

Chronológia prerozprávaných Lászlových slov: Lászlo nebol Angličanom, ako to prvotne z jeho neidentifikovateľného prízvuku anglickej reči prítomní okolo neho predpokladali, ale šlo o významného príslušníka maďarského šľachtického rodu. Mapoval situáciu v Saharskej oblasti pre geodetické a archeologické tímy, pričom sa jeho vedeckej expedície zúčastnil i britskí pár Geoffreyho a Katharine. Laszlo sa do Katharine zamiluje a čochvíľa nastáva pre milencov peklo a kruté okolnosti vojnových a spoločenských dôsledkov. Lászlo pre život Katharine vydal Nemcom dôležité sprievodné mapy a bol donútený v niektorých okamihoch konať v neželanom afekte, a permanentne vyberať z 2 zlých a ešte horších rozhodnutí, čo mu na ceste do spoločnosti spôsobilo množstvo komplikácií. Keď však po turbulentných pretrasoch zo zásahov na dvojplošníku prevážal zranenú Katherine, ich lietadlo bolo nečakane zostrelené a ona to neprežila. Nakoniec síce aspoň on vyviazol zo spletitej situácie, jeho srdce však bolo natoľko zlomené, že si neprial, aby i naďalej čo i len dýchal pozemský vzduch.

“We die containing a richness of lovers and tribes, tastes we have swallowed, bodies we have plunged into and swum up as if rivers of wisdom, characters we have climbed into as if trees, fears we have hidden in as if caves.“ (Michael Ondaatje) 

Ondaatjeho percepcia z viacvrstvovej štylizácie niekoľkých časových úrovní a narušením tradičného rozprávania bola Anthonym Minghellaom vo filme súcno aplikovaná. Málokedy sa tak dôsledne drží pútavý dej v komplote silných emócií a rôznorodej montáže a výrazného strihu. Preskakovanie časom dodáva filmu väčšiu hĺbku a vážnosť a chladné vyústenia narážajú k nevídanej explanačnej sile. Film si drží rovnako nestranného pozorovacieho objektívu ako plamenitej sondáže precitnutia v kľúčových okamihoch, čo je v celku nevídaným balansom emocionality a fikčného naratívu, až akýchsi biografických prvkov. Miestami rovnocenný prístup, skúmajúci viaceré aspekty a perspektívy, majúce dopad na najrôznejšie príčiny, pôsobí reflektujúco, reverzne a mysticky. Nie 9 víťazných Oscarov z 12 nominacií je určujúcim merítkom kvality tejto snímky. Film presahuje z epickej kategorizácie až k nevídanému spirituálnemu presahu, ktorý sa vymyká bežnej tézovitosti.

O autorovi

Martin Hladký

Martin Hladký

Študuje na Fakulte ekonomiky a manažmentu v Nitre a mimo toho sa zaujíma o rôzne úrovne spoločenského poznania. Kedysi aktívnejšie športovanie vymenil za vzťah k filmovému umeniu a umeniu v rôznych jeho oblastiach.