Food & Drink Lifestyle

Ako treba obmedziť nezdravý cukor

4,9% Slovákov trápi zistená cukrovka a každým rokom sa toto číslo nepomerne zvyšuje.

Pri dostatočnej kontrole a prevencii dokážu diabetici korigovať zdravie na úkor pretrvávajúcich potiaži spôsobenými práve cukrovkou. Na zreteli máme prístroje na merné jednotky, formy liečby a konkrétne výsledky, ktoré  prinášajú potrebné rezultáty. Cukor sám o sebe pri správnych dávkach je zdravý, dodáva telu na zvýšenej energii a pomáha regulovať prísun rôznorodých látok. Nadmerné vstrebávanie cukru však spôsobuje okrem iného obezitu, či ťažké srdcové útrapy. Denný limit by mal obsahovať približne 12 sacharidových jednotiek (ideálny stav). Raňajky, obed a večera tvoria základ, takže majú po 3 jednotky, desiata a olovrant musia byť menej sladké (a to už dva menšie krajce chleba tvoria cca 3 sacharidové jednotky).

Vhodné samozrejme je, aby ste potraviny, ktoré obsahujú cukor ako múka, zemiaky, vybrané mliečne výrobky, ryža, polotovary cestoviny, dochucovacie sladidlá, ako i ovocie rovnomerne doplňovali bielkovinami a vlákninou. Renáta Olahová tvrdí, že napríklad len zelenina by mala pokryť okolo polovičky vášho stola, aby to telo lepšie prijalo. A rýchlejšie prebehlo organickým kanálom.

Čo z mliečnych výrobkov?

  • Light potraviny so zníženým obsahom tuku
  • Cottage syr
  • Mozarella
  • 2 dcl mlieka vám „ukradnú“ hneď 2 sacharidové jednotky
  • Vhodné je taktiež kyslomliečne Acidko, ktoré má pozitívne metabolické účinky

Pečivo

  • Celozrnné
  • Špaldové
  • Grahamové (všetky tri majú nižší glykemický index. t.j. viacej vlákniny)
  • Niektorí výrobcovia však prifarbujú karamelom práve grahamové rožky, čo spôsobuje spomínanú vyššiu glykémiu

Ako na oslavy?

  • Počas ochutnávok na rôznych večierkoch, svadbách, spoločenských eventoch je dôležité neprísť na ne vyhladovaný. Dôležitý je pravidelný príjem potravy, menšie výkyvy.
  • Skúsiť miesto pečených zemiakov si dať k mäsu viac zeleniny, obmedziť možno sladké dochutené nápoje na nevyhnutné minimum.
  • Zákusok neuškodí.

Zaujímavosť o inzulíne:

  • Inzulín poznáme ako dôležitý hormón v tele , ktorý sa tvorí v pankrease a reguluje glukózu v krvi. Ak ho v tele nemáte dosť, skáče hore-dole a problémy sú na svete. Netreba všetko preháňať, ale občas ochutnať zakázané je viac než tolerované pre zdravie vášho tela. Pokiaľ to nepocítite spätne a v neskorších dôsledkoch.

 

Zdroj:

Čerpané z magazínu Dobré jedlo (júnové číslo, 2016) – Katarína Brunovská

O autorovi

Martin Hladký

Martin Hladký

Študuje na Fakulte ekonomiky a manažmentu v Nitre a mimo toho sa zaujíma o rôzne úrovne spoločenského poznania. Kedysi aktívnejšie športovanie vymenil za vzťah k filmovému umeniu a umeniu v rôznych jeho oblastiach.