Food & Drink Lifestyle

5 lokálnych druhov ovocia a zeleniny, ktoré konzumovať v letných dňoch

Vlado Král
Autor: Vlado Král

Kukurica už tradične patrí k potravinám, ktoré jeme hlavne v letných dňoch a myslím, že väčšina z nás ju nepovažuje za veľmi výnimočnú. Skôr si zajeme nejaké tie goji alebo raw kávový bôb. Vedeli ste ale, že kukurica obsahuje dva dôležité antioxidanty: luteínzeaxantín? Tieto dve látky sú potrebé pre dobrý zrak a pre náš mozog. Luteín a zeaxantín sa nachádzajú vo veľkej koncentrácii  v oku a znižujú riziko chronických očných chorôb a šedého zákalu. Taktiež filtrujú škodlivé vysokoenergetické modré vlnové dĺžky svetla a teda pôsobia ako prirodzené slnečné okuliare.

Čerešne obsahujú betakarotén (podobne ako mrkva) a priaznivo pôsobia na pokožku. Jedzte ich hlavne ak máte bledú pokožku. Pomôžu vám získať zdravší odtieň, spravia ju hebkou a  žiarivou a ľahšie sa opálite. Dôkaz o schopnosti čerešní vplývať na farbu pokožky konzumentov  prvýkrát priniesli včely. Ich nečakané zružovenie, ba až červenanie si všimol jeden newyorský včelár. Keď začal pátrať po príčine, zistil, že jeho včely potajomky lietajú do miestnej továrne s čerešňovým sirupom.

Paradajky pôvodne pochádzajú zo Strednej a Južnej Ameriky. Vo svojej kuchyni ich používali už starí Aztékovia. A niet sa čomu čudovať. Jedna paradajka obsahuje množstvo vitamínov a minerálov. Konkrétne napríklad dennú dávku vitamínu C. Vďaka svojmu zloženiu priaznivo pôsobia na tráviace ústrojenstvo, majú proti zápalový účinok a ich konzumáciou zabojujete proti starnutiu. Paradajky obsahujú v šupke antioxidant lypoknén, ktorý im dodáva červenú farbu. Zároveň ničí voľné radikály a jeho účinok je ešte silnejší po uvarení. Pôsobí ako prevencia pred rakovinou žalúdka, kože, pľúc, prostaty a prsníka.

Červený melón nájdeme divoko rásť v južných častiach Afriky. Konzumácia tohto ovocia má v letných dňoch nepopierateľne osviežujúci účinok a zároveň prináša aj viacero zdravotných výhod. Medzi jeho najznámejšie účinky patrí  zníženie krvného tlaku, pomoc pri pálení záhy a jeho prečisťovacie účinky. Konzumácia melóna priaznivo pôsobí na funkciu obličiek a pri obličkových kameňoch a infekciách.  Taktiež prečistuje pečeň, hrubé črevo a priaznivo pôsobí pri zápche.  Zároveń je dobrou správou, že v 100 gramoch melónu je iba 29 kalórií, čo je v pomere k jeho sladkej chuti celkom málo.

Paprika je jedna s potravín, ktorá patrí v našom regióne k tradičným no pôvodne je opäť z Ameriky. Zaujímavosťou je, že obsahuje niekoľkokrát viac vitamínu C ako citrón. Táto vitamínová bomba podporuje  imunituodbúravanie podkožného tuku. Paprika zároveň pôsobí proti starnutiu, urýchľuje metabolizmus a obsahuje vlákninu, ktorá podporuje peristaltiku čriev. Vhodná je aj pre tepelné spracovanie a to vďaka tomu, že ju netreba dlho pripravovať. To zabezpečí, že si zelenina zachová väčšinu prospešných látok.

O autorovi

Vlado Král

Vlado Král

Vyštudoval Hudobnú vedu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Momentálne pokračuje na tejto katedre ako interný doktorand kde sa venuje výskumu hudobno-historických pamiatok a využitiu nových médií pri ich spracovní. Vo voľnom čase občas prispieva recenziami do rôznych periodík, číta knihy, pozerá filmy a je veľkým fanúšikom seriálu X-Files.