Film & TV

10 zlých mužov divokého západu

By  | 

Mýty divokého západu nie sú žiadnymi antickými historkami z čias neznámych a o ktorých sa dochovali len čiastkové spisy z veľkých básnikov, spisovateľov a triedy vtedajších intelektuálov. Kolonizácia a vyvlastňovanie z druhej polovičky 19.storočia patrí medzi najhektickejšie obdobia americkej histórie. Je interesantné sledovať aj kontemplatívny vývoj postáv vo filmových westernoch, ktoré plnili v tej či onej dobe odlišných účel. Možno škatulkovanie postáv na „kladné“ a „záporné“ je to, čo vyžaduje bežný divák na vôbec tú najbežnejšiu redistribúciu povahových čŕt, avšak je dobré, že za onou povestnou oponou vyvierajú postavy zo života, s chybami, s úmyslami a so širším hermetickým portfóliom. Vynechaním Jesseho Jamesa, Butcha Cassidyho a mnohých ďalších kultových postavičiek nám v konečnom rebríčku vystalo aspoň na túto smotánku zlých mužov divokého západu:

Frank – Henry Fonda z Vtedy na západe (1968)

Henry Fonda bol v čase castingu jedným z najuznávanejším hercom Hollywoodu a skúsenosť so Sergiom Leonem mu v podstate iba dopomohlo už k aj tak „istej nesmrteľnosti“. Ako zlomyseľný a prezieravý pištoľník Frank si vybavoval účty s bezbrannými, majetnými i okoloidúcimi obyvateľmi rančov. Harmonika (Ch. Bronson) ho však dobehol za svoju a aj jeho minulosť. Dôležitou esenciou, ktorá držala tempo filmu na gestách a istom minimalizme ich protipólneho súperenia bola úsporná reč tela a nehybná mimika.

Jack Wilson – Jack Palance zo Shane (1953)

Shane je istým prototypom národného westernu a v Amerike je vari väčšou klasikou, než Sedem statočných u nás. Jack Palance bol veľmi nepríjemným súperom rodín z okolitého vidieka, Shanea a mal protekcionistické kontakty v meste. Ešte pred záverečnou prestrelkou nemilosrdne odstrelil Torrey Stonewalla – muža strednej pracujúcej triedy v nervydrásajúcej scéne.

Liberty Valance – Lee Marvin z Muž, ktorý, zastrelil Liberty Valancea (1962)

Marvinova osudová rola, perfektne zhustený temperament a aklimatizácia do prostredia záverečných etáp vybavovania si účtov na divokom západe. Ford tým, že uploadoval čiernobielu optiku dodal filmu rozšírené možnosti pri využití tieňohier a puncu akejsi vábivej legendy prerozprávanej cez monologický flash-back. Liberty Valance bol obzvlášť krutým chlapíkom.

Thomas Dunson – John Wayne z Červenej rieky (1948)

Spolu s Ethanom Edwardsom z The Searchers (1956) a kapitánom Brittlesom z She Wore a Yellow Ribbon (1949) pravdepodobne najzápornejšia rola Johna Waynea. Avšak prostriedkami a dopracovaním sa k jej negatívnej profilácii prebiehalo v miernučkých nuansách. Z rešpektovaného a zjavne charizmatického lídra, ktorý sa vydáva do nepoznaných končín, kde na skupinu čaká stádo dobytka sa pretĺka skrz dešpekt a tvrdohlavosť. Tento prerod vo filmovom čase potrvá v niekoľkoročnom odstupe (vidno to i na zošedivelých vlasoch T.Dunsona v priebehu fikčného času).

Joe – Clint Eastwood zo Za hrsť dolárov (1964), Pre pár dolárov naviac (1965) a Dobrý, zlý a škaredý (1966)

Pištoľník Joe je skôr synonymom Eastwoodovej postavy v týchto revolučných spaghetti westernoch, ktorých zdobil kult revizionistických pohnútok a enormného násilia, do ktorého sa zapracoval čierny humor. Joe je postavou na hrane. Raz nemilosrdne zastrelí, druhýkrát prejavuje veľkosť svojej cti a dbá na elementárnych pravidlách férovosti.

Little Bill Dagett – Gene Hackman z Nezmieriteľných (1992)

Unforgiven je možno posledným, skutočne veľkým westernom filmovej histórie a akosi uzatvára tradicionalistický prístup s demýtizačnými proporciami. Šerif Bill Dagett sa výrazne od svojich protivníkov a kumpánov nelíši, odráža ich zrkadlo. Akurát prísne dbá na svoje vízie mesta (odzbrojovanie pred vstupom do barov atď.) a násilné perzekúcie osôb, ktoré nekonajú v milosti jemu deklarovaných zákonov.

Lee Marvin (v strede) ako Liberty Valance.

Calvera – Eli Wallach zo Sedem statočných (1960)

Tohto zloducha pozná temer každý, kto videl westernový remake jedného z najreprezentatívnejších filmov histórie – Sedem samurajov (1954). Calvera sa v scénach s Yul Brynnerom otvára do hĺbky a nerobí ho to iba netvorom bez názorov, ale i človekom so slabšími chvíľkami. Ide o nepríjemného, obrasteného záporáka.

Colonel Brinkley – Helbert Rom z Pokladu na striebornom jazere (1962)

Prakticky nie je rozdielu medzi protivníkmi Vinnetoua a Old Shatterhanda z románov Karla Maya, ale Poklad na striebornom jazere je podľa môjho úsudku jeho najvydarenejšou adaptáciou. Záverečná pasáž pri honbe pokladu s prvkami zadosťučinenia a katarzie je najpamätnejšia z celej snímky.

Calvin Candie – Leonardo DiCaprio z Divoký Django (2012)

DiCaprio hrá v Tarantinovom voľnom pokračovaní Nehanebných bastardov (2009) presne ten radikálny signifikantný prototyp postavy, ktorý vychádza z notorických predispozícii spaghetti modulov nevyhnutných pre 21.storočie. Za tých sotva 10-20minút ozvláštnil púť postavy Jamieho Foxa a svojou brutalitou okorenenou morbídnymi prvkami i scenáristickú sujetu s vyvrcholením násilnej prestrelky v interiéry.

Jesse McCanles – Joseph Cotten z Duelu pod slnkom (1946)

Film King Vidora z polovičky 40rokov patril medzi najdrahšie vo svojej dobe. Miernymi vzťahovými peripetiami pripomína epický Gone with the Wind (1939), ale akosi sa protichodne pristavuje vo svojom minimalistickom zámere. Je to veľmi pôsobivý portrét mileneckej dvojice, ktorá sa neznáša i zbožňuje zároveň a jednou z prekážok na ceste „šťastia“ im bol i Jesse McCanles. Predovšetkým ale a to najmä, oni samotní.

Martin Hladký

Študuje na Fakulte ekonomiky a manažmentu v Nitre a mimo toho sa zaujíma o rôzne úrovne spoločenského poznania. Kedysi aktívnejšie športovanie vymenil za vzťah k filmovému umeniu a umeniu v rôznych jeho oblastiach.